Fargekart over 1. etasje

I hallen har jeg valgt den nydelige fargen: “Form”

Endelig i mål 

Det kjennes ganske utrolig at jeg har kommet i mål med å velge farger til husets 1.etasje, og kanskje enda mer utrolig at jeg faktisk også malt fargene på alle veggene.

Det å bestemme farger har vært helt latterlig vanskelig, og jeg har byttet, kastet og lagt til nye farger i ett helt år nå. Derfor er det utrolig godt å vite at fargene til en av to etasjer er helt og fullstendig landet, og det fine med å bruke så vanvittig lang tid på dette, er at resultatet treffer meg 100 %. Jeg er så strålende fornøyd.

Jeg tenkte derfor å ta dere med på mitt fargekart over 1. etasje, da farger har blitt mine mest stilte spørsmål om dagen ettersom jeg stadig deler bilder og video av husbyggeprosessen på Instagram- Der jeg heter @stineskoli for de av dere som ønsker å følge meg.


Fra hallen går du inn i stue/kjøkken, der har jeg valgt fargen: “Sober”, som er en mørkere tone av “Form”

SLIK KOMMER JEG FRAM TIL FARGENE:

Jeg er svært opptatt av at alle fargene i huset harmonerer med hverandre. Det skal være en flyt og en følelse av helhet når jeg er ferdig. For å få til dette må jeg se på det jeg har fra før, hvilke farger passer med det. Så bruker jeg det store fargekartet til Jotun for å finne basen jeg skal bygge fargene ut i fra. Se her:

Fargekartet er bygd opp på denne måten:

– alle fargene som står på rekke vertikalt (stående): er farger som sklir veldig godt i hverandre, men som endrer seg fra mørk til lys. Veldig du tre farger som står på en av de vertikale linjene vet du at du velger tre farger som uansett vil passe fint sammen.
– Alle fargene som står på rekke horisontalt (liggende): er ulike farger med lik mengde sort i seg. Det vil si at om du velger kun farger på en horisontal linje så vil alle fargene i huset oppleves like mørke, eller like lyse selv om fagene er ulike.


Så det jeg har gjort er å finne den vertikale fargeskalaen som passet best hos oss, og det ble rad nummer 2 fra venstre på bildet under. Der finner du de tre grunnfargene i huset vårt: Sober, Form og Washed Linen.
Det er lurt å male opp noen prøver for å se, selv trodde jeg den fargeraden jeg endte med var for varm, altså for brun, og at jeg skulle lande på rad 4 fra venstre på bildet under, til fargene: Elegant, valmuefrø og demring. Men så fort jeg hadde malt opp fargeprøvene så jeg at de ble alt for kalde hos oss. Vi har soldemping i vinduene som gir et svakt skinn av blått lys, derfor måtte vi gå for en varmere tone for at den grå fargen ikke skulle bli blå.

Da jeg hadde plukket ut grunntonene, fant jeg noen litt mer spreke farger i tillegg som gjør fargepaletten etter min smak helt perfekt:

På syrommet/kontoret har jeg valgt 2020 fargen: “daydream”. Denne vokser på meg dag etter dag, og har gått fra å være en farge jeg var litt usikker på, til å bli en soleklar fargefavoritt.

Vaskerommet her jeg valgt å male “dempet sort”. Her skal vi ha en mørk flis fra Right Prize Tiles på gulet og i dusjen, og så skal vi ha en mørk grønn kjøkkeninnredning fra IKEA

Lilledoen har fått den helt fantastiske grønnfargen: “organic green”. Fargen skal kombineres med helt enestående vakre flis fra Bella Tønsberg, og den sorte baderomsinnredningen jeg laget i sommer .

Entré/ gangen har fått den rolige fargen: Washed linen, som er en lysere tone av “Form”. Det vil si at når du åpner yttergangsdører og ser tvert i mellom huset så vil du kunne se fargene Washed Linen, Form og Sober på rekke. Disse tre fargene, glir over i hverandre fra lys, til mellom og så mørk.
På gulvet i gangen har vi også valgt en nydelig flis fra Bella Tønsberg. Tanken bak denne flisen er at den skal kunne tåle noen fotavtrykk uten at det ser skittent ut med en gang. Her får vi også sorte elementer inn, sort dør, og sorte garderobeskap.

Innlegget lagrer jeg i kategorien: “Villa Ommedal” om du senere trenger å kikke tilbake på fargevalg. Der finner du også flere innlegg fra husbyggeprosessen vår.

 

Nå venter malerkosten på meg, så jeg ønsker alle en veldig fin kveld 🙂

17 kommentarer
    1. Vi har malt inngangspartiet vårt i daydream, og jeg er helt enig med deg! Den blir finere for hver dag som går😊 Elsker deg😍

    2. Utrolig inspirerende å følge med på oppussingen deres 😍 vi har akkurat kjøpt hus og går for fargene Organic green og sand. Ikke bestemt oss for soverommet enda, men barnas soverom skal bli silky pink ☺️

    3. Helt fantastisk fint 😍 jeg er så nysgjerrig på hvilken farge du skal ha på soverommet deres? Har du bestemt deg?

    4. Det er så gøy å følge med på husdrømmen! Og jeg er (og har alltid vært) imponert over deg og BT sitt samarbeid i stort og smått! Jeg heier på dere!! Vi har washed linnen i hele stue/kjøkken og trapp/gang, samt grønne lister. Det er en kul farge, fordi den spiller så godt med lyset. Ser alt fra hvit til dyp grønn ut 🙂 lykke til videre 😀

    5. Det er så gøy å følge husbyggingen deres på Instagram. Imponert over entusiasmen og resultatet.

      Det er mulig at du allerede vet det, at å kunne lese NCS-fargekodene er til stor hjelp når man skal velge mange farger. Da kan man boltre seg i langt flere farger enn de som står på fargekartet.
      Kortversjonen er med Kalkgrå 2903 – Y30R som eksempel
      29 sier hvor mye sort det er. Desto høyere tall desto mørkere.
      03 er mengden kulør/farge. Dette er en gul farge med 30 % rødt. Men samtidig er det veldig lite kulør ift sort slik at det blir en ganske dempet farge.
      Koden følger fargesirkelen fra gul(Yellow) til rødt, fra rødt til blått, fra blått til grønt, og fra grønt til gult.

    6. Ble så inspirert av dine farger !! Skal male. Alt er åpent. Hvitt kjøkken uten overskap. Tenker der form, resten av stuen dempet sort eller bandstone.
      Og motsatt i gang av hva jeg velger i stuen.
      Har du noe innspill ?

    7. Hei.

      De hexagonale flisene du viser var griselekre. Kan jeg spør hvilken leverandør og modellnavn det er?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg