Fargepalett nytt hus

Fifty shades of grey, eller fargesplash !? 

De siste dagene har jeg faktisk brukt det meste av tiden min på å sitte med fargeprøver. Å fargesette et helt hus er søren men helt utrolig vanskelig. Hele veien har jeg tenkt at i det nye huset skal jeg ta i bruk farger, for jeg er så lei av at alt er hvitt eller lyst, men plutselig satt jeg der med en palett av bare duse gråtoner. Jeg måtte rett og slett begynne helt på nytt. For det var jo farger jeg ville ha, enda så skummelt det plutselig skulle føles.

Etter en hel dag, kom jeg til slutt fram til den fargepaletten jeg har laget over. Jeg har et ønske om at alle fargene skal matche hverandre på kryss og tvers. Spesielt viktig synes jeg det er at rom som møtes passer godt sammen.

Det er enda lenge til malingen skal opp på veggen, men det er nå mens snekkerne enda jobber at jeg har tid til å planlegge, for så fort det er mann og jeg som overtar byggingen kommer vi  til å få nok å henge fingrene i.

Jeg synes det er utrolig vanskelig med disse fargene, for ikke bare skal fargene stå i stil til hverandre, men fargene skal jo også matche til det nye interiøret, men også det vi har i fra før av.

Fargesammensettninger

For å komme så nærme virkeligheten som mulig, bruker jeg å sjekke fargeprøver opp i mot hva fargene skal møte. På kjøkkenet skal vi ha en steintapet på et par av veggene, mot det sorte matte kjøkkenet. Siden jeg ønsker at steinveggen skal poppe fram har jeg valgt en lys og nøytral farge på veggene.

I stua som er i tilknyttning til kjøkkenet har jeg plukket ut en varm og lun farge. Siden rommet blir stort med ekstra høyde under taket og den åpne løsningen til kjøkkenet, så håper jeg den varme fargen vil gjøre atmosfæren i rommet lunere og koseligere. Men jeg er enda litt usikker på fargen, så jeg må nok la den henge litt før jeg får bestemt meg helt. I fargeprøven min har jeg også lagt ved stoffprøver på ny sofa og stoler.

Fra rom til rom. I det man kommer inn yttergangsdøren i huset vårt, ser man tvers i mellom tre rom, og her vil jeg veldig gjerne at de tre rommene har ulik farge, men som går godt sammen. Siden rommet med trappen har lite viduer har jeg valgt å ha den lyseste tonen der.

I stuen oppe kommer mye av det vi har i stuen i dag til å flytte inn, alt av møbler går i gråtoner, så for å skape en forskjell og forhåpentlig få møblene litt bedre fram har jeg plukket ut den vakreste grønngrå fargen.

Grønt fordi det er så skjønt! 
Grønn er uten tvil min favorittfarge, så et grønt soverom gleder jeg meg veldig til å få.

 

Det kribler i fingrene etter å komme i gang, enda det sikkert er et halvt år før første farge kommer opp på veggen.

Tegneprogrammet jeg bruker får jeg veldig mange spørsmål om, og det er Roomsketcher – jeg har skrevet litt mer om programmet her 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

25 kommentarer
    1. Wow, jeg fikk lyst til å male om hele huset selv nå 😁👍 Flott!

      Forresten, dette er blitt min blogg nr 1!,og jeg har lest blogger siden så lenge jeg kan huske. Absolutt en favoritt som får kreativiteten i meg til å krible 😍 Takk!

    2. Hva er grunnen til valg av egghvit (0502-y)? Jeg vil anbefale å ta bomull (s0502-y) da dette som oftest er brukt på ferdigmalte lister og dører.

      1. Enig i bomull over eggehvit. Men nå som vi har alt i bomull når det kommer til lister, tak og dører, vil jeg si at jeg ville valgt klassisk hvit til slikt. Da får du valgt blant flere farger, og rosa og lilla blir lettere å håndtere. Bomull er en gulaktig hvit nemlig. Men dette er du nok helt sikkert fullt klar over. 😊

    3. Dette tror jeg blir kjempe bra, det er tydelig at du har brukt mye tid på dette. Selv har jeg minty breeze som kontrastvegg i stuen. Den er kjempefin, og popper virkelig når du pynter med grønne planter 😍

    4. Anbefaler klassisk hvit. Eggehvit blir bare seende gul og skitten ut.
      Fin farhepalett, men fargerik er den jo ikke. Den er veldig dus, ikke noe som popper som rødt, gult og grønt der.

      1. Ja, jeg er veldig usikker og skal høre litt med jotun, jeg har egentlig ikke lyst til å ha klassisk hvit, fordi jeg ønsker en lunere atmosfære, også har vi klassisk hvit nå, så vil ha litt forandring 😀 I mini øyne er det en fargerik palett 😀

      2. Her er det masse fine farger 😊 Synes personlig at røde vegger er veldig slitsomt. Vi hadde det på kjøkkenet og det ene soverommet før. Det var ikke noe særlig synes jeg. Men man må jo male i de fargene man føler seg vel med. Jeg personlig har synes fargene Stine har valgt er nydelig! Jeg malte to av veggene på vaskerommet med «minty breez» og liker den godt. Eneste jeg angrer på er at jeg tok halvblank og ikke matt. Og fargen vil jeg absolutt klassifisere som grønn 😊👏🏻

    5. Jeg har nettopp blitt ferdig med maling hjemme hos meg, og det har ikke vært lett å velge!

      Litt synd å si det, men Jotun kommer med nye farger i august, så kanskje du finner ut at du vil velge alle fargene på ny? 😉

    6. Hei og hå! Spennede med blankt lerret, og alt man kan velge mellom! Skjønner godt at det ikke er lett, jeg er selv en vinglepetter når det kommer til endelige avgjørelser!

      Hadde bare lyst til å nevne en erfaring jeg gjorde; jeg bestilte prøvefarger, og testet de på veggen først (haha, skikkelig newsbreaker 😆), men greia er at deco pink var en av de! Og på veggen fremsto den mye mer lys rosa enn på fargelappen! Dusty rose derimot kom mye mer frem som den fargen du fremstiller i innlegget her, så jeg ville bare tipse om at denne (nydelige fargen) er verdt å teste ut (gjerne opp mot deco pink). Videre ville jeg også tatt en titt på soft teal på rommet til Vilde. Den er helt nydelig, og veldig i den paletten du har brukt rundt henne.

      Her endte jeg med soft teal på veggen til snuppa og med dusty rose på taket (crazyyyyy, men det ble helt nydelig!)

      Forøvrig ønsker jeg dere masse lykke til med alt det spennende dere har foran dere!

      1. Så gøy 😀 Ja, når det nærmer seg så kommer jeg til å male prøver i de ulike rommene for å sjekke opp hvordan fargen blir til lystet 😀 Spennende blir det. Flere har anbefalt soft teal så den skal helt klart sjekkes ut 😀 Takk for inspo

    7. Det var fint fargepalett 😍👌 Et godt stykke arbeid!! Har du lyst til å dele møbelønskeliste med oss? De hadde vært kjekt å sett hva du så for deg i de forskjellige rommene. Feks. spisestue, barstoler, skjenk/vitrineskap, sofa, sofabord, godstoler, og ellers interiør. Om noe blir av de samme som vi allerefe har sett, så hadde de uansett vært kjekt med et college med stue kjøkken møbler og intriør 🙂 Da får vi komme inn i dine tanker enda mer😉

        1. Det er forstålig 🙂 De kommer etter hvert å når huset er komt lengre! Men i mellomtiden hadde de vært kjekt å se inspirasjonsbilder fra flærne rom. Feks: Stue, kjøkken, vaskerom, gang.. Del gjerne dine inspirasjonsbilder med oss😊

    8. Tak og lister MÅ ikke være hvitt. Det kan være i samme farge som rommet, da slipper man store kontraster og skaper et mer harmonisk rom. Verdt å fundere litt på:)

    9. Så flott dere får det! Du er virkelig flink, Stine😀 når du bruker room sketcher pro, får du da lagt inn “riktig” farge, møbler etc eller blir alt litt sånn ca? Vurderer å oppgradere men litt redd jeg ikke får det så konkret som jeg håper på😅

    10. Hei! Så gøy med nytt hus😀 vi flyttet inn i vårt i desember. Har Senses på én vegg i stua og på hele kontoret. Nydelig farge som gjør akkurat passe ut av seg! Tipper den blir skikkelig fin sammen med spiler, da den står veldig godt til vår lyse eikeparkett.

    11. Har akkurat malt soverommet nå, valgte evening green på veggene og valmuefrø på gulvet, utrolig fine farger!

      Gleder meg sååå til å se huset deres ferdig 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg