Fire babyretter

Det er på tide å komme med fire nye babyretter, da mitt forrige innlegg med fire andre babyretter falt i så god jord hos flere.

Jeg er sikker på at du gir de best forutsetninger for å få barn som er mindre kresne ved å lage hjemmelaget babymat, og ved å la barna få smake så mange ulike smaker som mulig fra de er helt små og åpne for alt nytt.

Samtidig er det viktig å huske at en baby ikke nødvendigvis liker det du tilbyr første eller andre gang. Kanskje må barnet smake en ting opp mot femten ganger før det faktisk liker enkelte smaker.
Et tips her, er å fryse ned ny mat i en isbitformer, slik at du ikke trenger å ta opp så mye av gangen.  De første gangene vil kanskje babyen bare ha et par skjeer fordi det er nye smaker og andre konsistenser enn hva det er vandt med. Så gjentar du heller introduksjonen av den ny matvaren ofte over en liten tidsperiode.

Skrell og kutt opp potet og kålrot i terninger, og damp grønnsakene sammen med aprikosene til grønnsakene er møre. Bruk en stavmikser for å lage en deilig mos, hvor lenge du bruker stavmikseren avgjør om du skal ha en helt jevn puré eller en blanding med litt mer klumper.
Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme

TIPS Dampe grønnsaker: Her kan du bruke en dampmaskin om du har, eller dampe i kjele slik:
Du fyller litt vann i en kjele, og setter en rist nedi. Legg grønnsakene på risten, og kok opp vannet med lokk på. Det bør være et par-tre cm mellom grønnsakene og vannet. La grønnsakene dampes i dampen fra det kokende vannet til de oppnår ønsket konsistens.

Du kan også koke grønnsakene, men da går en del av næringsstoffene ut.

Skrell og kutt opp søtpotet i terninger og brokkoli i små buketter, og damp grønnsakene sammen med basilikumbladene til grønnsakene er møre. Bruk en stavmikser for å lage en deilig mos, hvor lenge du bruker stavmikseren avgjør om du skal ha en helt jevn puré eller en blanding med litt mer klumper.
Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme

Skrell en stor avokado og to modne bananer, ha det over i en form og få den kremede konsistensen ved å bruke en stavmikser. Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme. Avokadoen holder seg grønn og fin ved frysing.

 

Skrell og del opp eplene i terninger. Damp eplene sammen med sviskene til eplene er møre. Bruk en stavmikser for å lage en fin puré.  Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme.

Tips: denne blandingen er veldig god å ha over grøten for å lage litt variasjoner på den.

Velbekomme !


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

16 kommentarer
    1. Hei Stine!
      Takk for oppskriftene! Mener å huske at med Otilie og Olivia brukte du en maskin som dampet og moste maten på likt, spesielt ment for å lage babymat? Kan du anbefale den, eller synes du det er bedre å dampe og mose slik du beskriver her?

      Tusen takk for svar 🙂

        1. Har lest at noen har problem med å rengjøringen på den maskina, at det kommer inn vann inn i bunnen osv. har du opplev det? Og føler du at beholderen er stor nok til å feks bruke til damping av grønnsaker til en vanlig middag der det ikke skal moses til voksne feks? 😊

    2. Hei.
      Hvordan begynte du å introdusere fast føde til Vilde? Og hva og hvor mye begynte du med? Begynte du ved 6 mnd alder og ammer du like mye som før etter du begynte med annen mat? 😊

      1. Hei 🙂 Hvis du klikker deg inn under kategorien R)Babymat så finner du de siste innleggene om introdusering. 🙂 Jeg ammer nok ikke like mye, men ammingen er fremdeles en stor del av matinntaket hennes 🙂

    3. Banan- og avokadogrøt ble redningen for meg med minstegutten min. Han har aldri vært glad i grøt eller middag, og frem til han begynte å spise brødskiver da han var rundt 8 måneder, levde han kun på morsmelk og avokado/bananmos. Min daværende fireåring elsket det også, så jeg pleide å lage av en banan og en avokado, så delte de porsjonen 🙂

    4. Jeg føler jeg må komme med en kommentar om dette her, Stine. Har lest bloggen din så lenge jeg kan huske, hvertfall tiden da jentene dine skulle starte med smaksprøver. Da gutten min (som nå er 3 år) skulle starte med smaksprøver hadde jeg gooood inspirasjon herfra. Når vi får en lillesøster eller lillebror tenker jeg nok at jeg klikker tilbake på dine innlegg. Kjøpte også phillips dampmaskin takket være deg. Husker enda så godt det innlegget om ferdig babymatglass vs hjemmelaget. Også blir jeg så glad for at slike innlegg har komt tilbake! Skikkelig herlig. Tusen takk for at du åpnet øynene mine og fikk meg skikkelig interessert i babymat.

    5. Hei! Setter pris på tips og inspirasjon, da jeg også ønsker at mini kun skal ha hjemmelaget mat. Herlighet, det er jo så enkelt, og gøy!
      Bare lurer på hvor lenge det holder seg i fryseren?

      1. Så herlig å høre 😀 Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg tenker at det holder like lenge som annen mat, går man ut i fra morsmerk som er nedfryst kan den være nedfryst i ett halvt år, så da bør hjemmelaget mat i alle fall tåle det samme. Her har ikke det vært et stort problem ettersom det er god rullering. Mat jeg har laget spises, og nytt lages når det begynner å bli tomt 🙂

    6. Hei,

      Jeg moste banan i en mikser jeg kan sette på kjøkkenmaskinen. Blir bananer brune visst de blir most for fort?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg