Fire babyretter

Jeg ler så mye av det lille lykketrollet mitt, hver gang noe nytt er på vei inn i munnen gir hun meg det lureste blikket. Noen ganger gapes det høyt, andre ganger vifter hun så mye med armene at skje og mat spruter, men aller best er det de gangene hun sitter med munnen full av mat som en hamser som lagrer maten til senere, og så nyses det …


Anbefaler hjemmelaget babymat på det sterkeste! 

Jeg har ingen doktorgrad å slå i bordet med under min anbefaling, så akkurat denne anbefalingen kommer kun fra et mammahjerte. Godt nok noen ganger det også, tenker jeg. I alle fall er hjemmelaget mat rimeligere og sunnere, samtidig er jeg er sikker på at du gir de beste forutsetninger for å få barn mindre kresne ved å lage babymat selv, og så er det moro da! Skikkelig moro – bare legg merke til de fantastiske fargene. 

Den vanskeligste oppgaven med å lage babymat er kanskje å komme opp med hva man kan lage, og en stor variasjon er jo nettopp nøkkelen til å lære barn å like et stort utvalg matvarer. Nettopp derfor tenkte jeg at jeg kunne dele noen av rettene jeg lager til mini, så kanskje du kan plukke opp en og annen rett som gjør at du ikke må tenke ut alle rettene selv, eller kanskje du får et ekstra innslag på menyen?


En skikkelig deilig grønnsakspuré.

Blomkål, pastinakk, potet kuttes i terninger og dampes sammen med basilikum til grønnsakene er møre.
Bruk en stavmikser til du får en myk puré, og tilsett enten en ss olje, eller en ss smør. (Det er anbefalt at barn under 10 måneder ikke skal ha meieriprodukter).

Fordel i fire beholdere, og sett i fryseren.

Hvorfor urter i babymaten?
Jeg har to gode grunner til å tilsette urter i babymaten.

1. Jeg ønsker at mini skal spise mat som er tilnærmet lik smakene av vår mat. vi er glad i å bruke mye smakstilsetninger av urter, hvitløk og krydder til maten vår, så da bruker jeg også dette i maten til mini.

2. Urtemedisin har i mange tusen år vært en del av medisinens historie, ikke uten grunn. Akkurat som at druer i et stort antall har en lakserende effekt, altså du blir løs i magen, har ulike urter sine effekter.

La meg ta basilikum. Urten skal i følge urtemedisinen ha helsefremmende effekter ved fordøyelsesproblemer som for eksempel forstoppelse, luft i magen, og mageknip. I tillegg skal basilikum ha en positiv effekt mot influensa, sår hals og hoste, og en masse annet. Altså  den perfekte ingrediens i en middagsporsjon til mini.



En søt og frisk Søtmos

Alle ingrediensene kuttes i terninger og dampes mørt.  Bruk en stavmikser til du får en myk puré
Tilsett gjerne timian om du har.

Timian som urt: skal være styrkende for immunsystemet, og virke hemmende på uvelkomne bakterier, virus og sopp 🌱

Fordel i fire beholdere, og sett i fryseren.


Frisk og fargerik skogsbærblanding

Ha banan og en kopp skogsbær i en bolle og blend det sammen til en frisk smoothie.
Tips: jeg kjøper poser med fryste bær, helt genialt for å få et godt utvalg utenfor sesong

Er du redd for litt rusk i bærene, kan du koke opp bærene først, la bærblandingen kjøle ned for så å blende sammen med banan.
Fordel i fire beholdere, og sett i fryseren.


Mangodrøm
Storfavoritten til alle i huset!

1 banan og 1 kopp frossen mango  (kjøpt frossen, eller frys selv) blendes til en fantastisk sorbet. NYT med det samme som en sunn is, eller varm den litt opp til minsten som en nydelig smoothie.

Dette er favoritten til mini, og de to på snart 6 år tar gjerne en porsjon selv når den er iskald og god.


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

25 kommentarer
    1. Hei 😊
      Jeg brukte flere av dine oppskrifter på babymat sist, og kommer nok til å gjøre det denne gangen og! Jeg bare lurte på om du kunne lagt disse innleggene under kategorien babyar, slik at det blir enklere å finne alle? 😊

    2. Mini her skal snart begynne å smake på mat og etterhvert ete det, så disse oppskriftene likte jeg veldig godt, då jeg er heilt grønn på sånt og gjerne trenger litt inspirasjon 😀

    3. Vilde så veldig ustabil ut i stolen, ser ikke ut som hun får til å sette seg og sitte på egenhånd? Kan være veldig belastende for hofter og rygg, da er det bedre hun sitter i et fang 🙂

      1. Dette stemmer ikke! Og hva vet du om at hun setter seg opp eller ikke? Mange gjør ikke det før de er 8-9 mnd. eller eldre. Men de er fortsatt sterke nok til å sitte i stol og spise. Jeg synes samtidig du kan spare deg for sånne kommentarer. Tenk litt på hvordan det oppleves for den som mottar den typen kritikk. Pass på deg selv! Hilsen trebarnsmor !

        1. Det stemmer jo. Stabilitet krever mye fra muskler og ledd, og særlig små barns hofter og nedre del av rygg er svært utsatt. Det har blitt forsket på dette ved Shanghai University of Traditional Chinese Medicine Rehabilitation Therapeutics, og man ser en viss påvirkning i både brusk, ledd og muskler.

          1. Jeg kan være enig hvis dette gjelder en baby under 5-6 mnd. Nå er vel Vilde snart 7 mnd og hun ser ikke ustabil ut!

      2. Du må gjerne sende meg en kommentar direkte i snap, framfor å gå inn her og kommentere på et blogginnlegg som ikke har noe med kommentaren din å gjøre 😀 Mini har fått tommel opp for å sitte i tripp trapp under måltider av fysio, så ingen grunn til bekymring 😉

    4. Så flott at du deler 🙂 skal teste disse når mini blir stor nok. Hilsen nybakt førstegangs mamma.

    5. Supert at du deler oppskrifter! Vi har ikke blender, bare stavmikser. Funker det, eller burde vi gå til innkjøp av annet utstyr?
      Lurer også på om det funker å erstatte olje/smør med mm? Har et svært lager i fryseren da jeg har overproduksjon, og det er jo gull for mini 😁 Bare litt kjedelig om jeg messer opp hele oppskrifta 😅

    6. Dette ser godt ut! Hvordan damper du grønnsakene? Har du rist nederst i kjelen, eller en egen maskin?

      Et spørsmål til, jeg prøvde å koke poteter, kjøre med stavmikser og deretter fryse i terningbrett. Før frysing så det ut som en myk potetpuré, men når jeg tar det opp fra fryseren virker det veldig tørt og rart. Har du opplevd det samme? Og har du noen tips?

      1. Har lest på ein babymatblogg ein gong at potetmos ikkje eignar seg så godt til frysing, så har sjølv unngått det etterpå.
        Kan vere fordi det blir tørt slik du skriv.

    7. Ser deilig ut, med eldre barn kan eggeplomme blandes inn for enda mere næring. Obs. Utenlandsk fryste bær bør kokes før brukt😊

    8. Disse oppskriftene gikk ned på høykant hos minstemora mi! 😀 håper du legger ut flere oppskrifter etterhvert, deilig med litt ny inspirasjon!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg