Fra førstegang, til andregangsmamma

På de fleste områder hadde jeg bedre kontroll som andregangsmamma, så hva skjedde med dette ene punktet? 

I løpet av de siste 6 årene har jeg rukket å bli mamma til tre nydelige frøkner. Jeg synes stort sett jeg er den samme personen. Håret har kanskje fått et par grå steng, og midjen er verken så stram eller flat som for 6 år siden. Men ut over det, tja, jo, jeg tror jeg er ganske lik meg selv. Jeg har de samme interessene, leker med de samme vennene mine, selv om jeg faktisk har lagt til noen flere, holdningene mine er vel ganske uendret, selv om jeg stadig føler meg mer bevisst på ulike valg, om det er snakk om økonomi eller miljø.
For å oppsummere det hele så tror jeg at jeg i løpet av disse seks årene fremdeles er ganske lik meg selv, men i en litt mer utviklet utgave, altså litt mer voksen og litt klokere på det meste..

..bortsett fra..

.. skal vi se, hmm, jo.. ..jeg lurer på om jeg en eller annen gang i løpet av de seks årene ble slått hardt i hodet. For på et punkt har jeg mistet meg selv fullstendig.

Du skjønner det at da jeg ble mamma for første gang så var jeg ganske så fornuftig, til tross for min relativt unge alder på 22 år. Jeg hadde gode teorier om hvorfor jeg mente mine barn ikke trengte å få søtsaker, godterier, brus og is mens de enda kleiset med ordene. Om de ikke fikk lørdagsgodteri i løpet av sine første tre leveår, så ville de da ikke ta noen skade av det. Så mye annet godt jeg heller kunne tilby.

Jeg husker jeg baket en helt egen kake til twinsa på deres første bursdag. Den var så klart sukkerfri og veldig sunn. Jeg husker også den gangen da de smakte på brus for første gang. De var to og ett halvt år gamle, og vi hadde ingenting annet for hånden. Ikke før brusen var kommet forbi leppene skar de en grimase med åpen munn slik at all væsken rant ut igjen. Det der var definitivt ikke vann, og den kullsyren var grusom.

Joda, jeg hadde tatt er veldig nøye og bevisst valg, mine barn skulle ikke få usunne matvarer eller drikkevarer. Jeg skulle lære de til å like grønnsaker og frukt, fisk og kjøtt. Jeg klarte det også, med glans vil jeg si, for det er ikke den ting de ikke spiser, gir du de sushi eller en skål med dampede blåskjell så danser de.

Etter 5 år som mamma til tvillinger, dukket tredjejenta opp, og jeg spør meg selv… Hva var det som skjedde på veien?

Si hei og velkommen til mitt tredje barn som drakk cola før hun lærte å like vann, og kunne holde ispinnen alene allerede før hun fylte ett! Hva hendte med nummer to? (eller nummer tre som hun er, til tross for mine to svangerskap)

GOD HELG!


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

9 kommentarer
    1. Amen, og takk for den der!! 😀
      Jeg var den i jentegjengen, som alle fikk sitt første barn omtrent samtidig, som hadde storesøsken til mitt barn da min samboer hadde to stk. fra før… Ingen av de andre barna hadde verken smakt is eller brus før, mens jenta mi sopte “buuuus” hver gang vi hadde barseltreff og brusen sto fremme.

    2. Ikke noe galt i å la barna kose seg litt med brus og snop en gang i mellom ! Det er mengden og styringa på det som er viktig !
      Barn lærer best av praktigste erfaringer som vi voksne lar dem få erfare innen trygge rammer 😊

    3. Husk at barn under 3 år helst ikke skal ha kunstige søtstoffer da, da er det bedre med vanlig cola eller Pepsi 😁

    4. Haha! Elsker det, for vi har det nemlig helt likt! Førstemann fikk ikke godteri og brus før han var 3 år, og han hadde heller ingen intresse for det. Minstemann derimot….!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg