HJELP! Baderom

Kanskje har jeg tegnet om badet 100 ganger, nå trenger jeg hjelp! 

Det er ikke ett rom i huset som jeg har hatt så store problemer med å innrede som badet vårt. Jeg har trodd at jeg har tegnet det stort, men badet skal brukes av alle 5 (!) og det blir bare ikke stort nok. Det høres sikkert sinnsykt ut å bare ha ett bad til en familie på 5, hvorav 4 er jenter. Hah. Men vi har i tillegg vaskerommet som blir et kombinert vaskerom og bad, med både do og dusj, i tillegg til lilledoen med kun do, så jeg håper det skal være tilstrekkelig. Vi får heller lage sminkepulter på hvert av jentenes soverom når de blir større

Vil at badet skal bli spesielt 

Vann og avløpsrør i tillegg til rommets fasong er ferdig, så det får jeg ikke endret på, men det er nok mulig å bytte om på for eksempel do og badekar plassering. Problemet er bare at jeg ikke blir helt klok på løsningen til rommet. La meg vise hvordan øyeblikkets (jeg endrer hele tiden) planløsning ser ut:

Her er også planløsningen sett ovenfra 

Fliser? Sement? Malte flater? 

Jeg har vært igjennom de fleste materialer på vegg og gulv, og heller ikke her blir jeg enig med meg selv. Jeg henter inspirasjon på Instagram og Pinterest, og hver gang jeg kommer over noe jeg liker godt lagrer jeg bildet for å finne den røde tråden blant de mange badene som jeg liker. Jeg vet at jeg liker bad som har kombinasjoner, altså for eksempel fliser på gulv + en vegg, og malte vegger for resten. Jeg synes også mickrosement gjør seg utrolig godt på bad, og er det puttet inn noen segmenter av treverk så er jeg solgt. Allikevel føler jeg at fra det ene øyeblikket til det andre har jeg snudd om på hva jeg liker best.

Typisk meg er det at jeg lagrer ett bildet som dette ↓ mens jeg tenker; slik kan jeg gjøre det, i alle fall gjøre det lignende. Så gjør jeg det i tegneprogrammet og ikke før jeg er ferdig innser jeg at jeg aldri i livet kommer til å få noe som ligner, for tross alt er ikke badet vårt 60 kvm stort, og har heller ikke en takhøyde på 4 meter! Haha. Er det muulig!

Alt jeg vil er at badet mitt skal få en liten wow faktor, og kanskje skille seg litt ut fra de badene vi er så vandt med å se.

Kanskje du kan hjelpe?  

Jeg har igjennom hele husbyggeprossessen fått mer hjelp av dere enn dere aner. Hele tiden får jeg råd og tips, på løsninger og endringer – JEG ELSKER DET! Så nå spør jeg igjen? Er det noen som har noen sykt gode ideer til hvordan jeg kan skape drømmebadet med de forutsetningene vi har?

Jeg legger med en liten video av baderommet slik det for øyeblikket er tenkt. Jeg bruker tegneprogrammet Roomsketcher for dere som lurer

 

 

55 kommentarer
    1. Syns badet var kjempe fint sånn som du har tegnet det opp nå! 😀

      Men hvis du er ute etter enda mer «wow» faktor, kan du prøve å søke på «spa baderom» og lignende på Pinterest, der fant jeg mye fint når vi bygget huset 🙂

    2. Synes også badet var kjempefint sånn du har tegnet det opp. Om du bytter om på do og badekar, vil du vel føle at du snubler over badekaret når du går inn i rommet? 🙂
      Jeg følger vvseksperten og bademiljø på instagram for inspirasjon til bad…. Gleder meg til å se hvordan huset deres blir til slutt – med kreative deg blir det nok kjempefint!

    3. Veldig fint bad! Jeg ville hatt skap med dører for å skjule rot, og i hvert fall en hylle i skapet og kanskje også skuff til hvert familiemedlem til de begynner å få egne såper og badeprodukter og sånt. I tillegg ville jeg hatt et stort «gulv til tak»-speil, eventuelt speil over hele veggen over vaskene, slik at alle kan speile seg samtidig og slipper å vente på tur eller kikke hverandre over skulderen. Lykke til!

    4. Synes badet ser kjempeflott ut sånn som du har designet det!😀 Enig i at et helspeil sikkert både hadde gjort seg og vært praktisk. For eks mellom vinduene?
      Hvis du leter etter enda en wowfaktor, så kanskje hatt en annen lampe, en som er en slags statementlampe (om det er noe som heter det😅)?
      Lykke til med siste planlegging!

      1. En ting som vi hadde hjemme hos foreldrene mine som var superpraktisk var at badekaret var bygget inn i flisene med en bred kant (tilsvarende en flis i bredde på hver side av badekaret) rundt hele badekaret. Veldig praktisk så kan man sitte behagelig på kanten når man bader barna eller ordner seg og man kan også ha feks lys og badesåper på kanten.

      2. Enig, andre lamper blir det uten tvil, jeg har bare ikke all verdens med slike mulighet i programmet 😀 Stort speil burde jeg nok kanskje også ha. Vurderer å ha det på døra til garderoben

          1. Ville vurdert å flyttet badekaret langs vinduet istedenfor og hatt krana i kortenden på karet og ikke midt på midten. Jeg har 3 barn på under 7 og når de bader sammen må alltid den i midten passe seg for ikke å stange hodet i vannkrana🙈 i tillegg tenker jeg at badet vil føles luftigere å komme inn i når ikke karet står så tett oppi døra.
            En annen ting å tenke på er om du vil ha «utsikten» rett på doen når ungene/mannen glemmer å lukke dodøra? Er mannen flink til å legge ned doringen feks? Vi fikk nemlig beskjed når vi pusset opp vårt bad at det peneste er om doen ikke er i øyesyn når du står utenfor å ser inn på badet…
            Bare en tanke:)

    5. Veldig fint bad😊 Jeg vil anbefale å få flisene på veggen (på vindusveggen) i linje med de på gulvet. Det blir fort et stort irritasjonsmoment. Ellers kan jeg varmt anbefale speil over vaskene med oppbevaring/hyller bak (kan få disse ganske smale).På den måten får du mye ekstra oppbevaring til kremer, hårprodukter, tannkrem, tannbørste osv som ofte kan se litt rotete ut og havne på benken😊

      1. Det er sikkert lurt ja 😀 Ja, jeg har tenkt veldig på dette med speil. Vurderer også om jeg kan kan kjøpe skapspeil som kan bygges inn. Synes det er penest når det henger inntil veggen, men så er det mye mer praktisk å ha oppbevaringen : )

    6. Synes dette ser veldig fint ut,siden du nevner de elemeneter du liker så kan du jo ha en fin blanding,uten at det blir for rotete,fine tips over her og. Lykke til 🙂

    7. Veldig fint nå, men hvis du vil ha mye oppbevaring så er et lite tips å bruke kjøkkeninnredning på badet! Da har du mye plass. Jeg ville også hatt skapdører foran hyllene, der blir det fort mye rot😅 Lykke til💛

      1. Det er nok lurt, men er det ikke en grunn til at baderomsmøbler henger på veggen i stedet for å stå på bakken? Jeg tenker på vannsøl, men jeg aner ikke altså 😀 Hyllene er bare til pyntegjenstander 🙂

    8. Likte godt løsningen din, og klessjakt 😍. Eneste jeg tenkte på da jeg så videoen var at jeg fikk følelse av å snuble litt i badekaret på vei inn. Kan døren flyttes enda litt mer til høyre, er det noe å gå på der? Liker romfølelsen og gulvplassen her, blir fort kaos på badet 🙈 Speil med skap er helt supert 👍. Og innebygde hyller i dusjen 😀. Veldig stas å følge denne prosessen 😉

    9. Nydelig bad du har tegnet! Dersom du går for malte vegger så husk å la de herde (ikke bare tørke) før badet tas i bruk/innredes. Har selv malte vegger på bad og de tåler mindre og får lettere riper/hakk og merker, sammenlignet med fliser men det er fint å kunne endre farge hvis man ønsker. Toalettet ville jeg hatt hvor det står (nærmest vasken er naturlig). Synes selv også det er behagelig å kunne ligge i badekar uten å se rett på toalettet;) Anbefaler å bruke våtromsmaling eller oljemaling i vinduene (dette var visst ikke standard da huset vårt ble bygget for to år siden). Min erfaring er at våte badeleker lett havner i vinduskarmen når den er tilgjengelig fra badekaret og da flasser det fort.

    10. Jeg ville ha beholdt planløsninga, mulig bare få opp en liten dekorativ skillevegg for å se rett i badekaret når man kommer inn døra. Men anbefaler å sjekke ut våtromsplater til vegger. Mye fint, og de kan man montere selv 🙌 Noen er helt slette og hvite som kan males over også. Vi har fliser på gulv og plater på veggen, ganske standard “kjedelig” bad, men vi har ikke pusset opp så mye for oss selv siden vi skal flytte igjen om et par år. Bare husk våtromsmaling!

    11. Hva med å la badekaret og vaskene bytte plass? Da snubler dere ikke over badekaret og toalettet kanskje på motsatt vegg der det er et vindu? Da blir det fri passasje inn på badet.

    12. Syns planløsningen er fin som den er☺️ Digger at dusjen er skjult bak veggen med baderomsinnredningen, da er det kanskje lettere at flere kan benytte badet samtidig, uten at man er «oppå» hverandre. Når det kommer til materialer og fargevalg, syns jeg det du har tegnet er veldig stilig. Samtidig syns jeg fort at en så mørk gråfarge kan få badet til å virke mye mindre og kaldere enn det er. Pusset opp badet selv i vinter, og vi gikk for lyse gråbeige 60×60 fliser på både gulv og vegger. Vi er veldig fornøyde med det og syns det ble et lunt bad og «behagelig» uttrykk. Men vi har kanskje ikke den wow-faktoren du er ute etter🙈
      Ser noen har foreslått kjøkkeninnredning i stedet for baderomsinnredning for mer plass. Vi har det, men for å skjule vaskemaskin og tørketrommel. Det er innafor selv om det er på et våtrom (samboeren er byggmester, så han kan det faglige). Absolutt noe å vurdere for å få så mye oppbevaring som mulig😌
      Lykke til med valgene! Er sikker på at det blir knallfint uansett hva dere ender med🤩👌🏼

    13. Så fint bad! Et tips er å bygge hyller i dusjen, inn i veggen! Digger mine to hyller, så slipper jeg alt av flasker osv på gulvet 😀

    14. Det finnes fliser som ser ut som treverk. Kanskje det er noe for dere? Var hos noen som hadde det på gulvet og litt på veggen. Så kanskje du kan ha det på veggen bak badekaret og gulvet eller noe. Ellers så er det lurt å ha tenkt igjennom hvor du skal plassere ting som såpe/shampo/balsam etc i dusj og ved badekar, og tannbørster etc ved vasken. Da kan du få en mer praktisk og ryddig løsning som funker for dere.

    15. Må du ha døra det den er nå? Kan du ha den i andre hjørnet? Tenker det kanskje er kjipt å sitte på do til utstilling der alle går ut og inn. Tror badet vil virke større om du du åpnet døra og ser inn i en lengre gang inn mot garderoben. Om badekaret kommer langs veggen der toalettet er, og toalettet blir på veggen der man kommer inn døra? Hva med en halvvegg på en eller begge sider av toalettet siden så mange deler bad?

    16. Bygg inn skjult oppbevaring bak speilene, eks 20 dyp og fell speil inn i skapdører ved å frese hull i heltre skapdør. Bygg nisje i dusjen til såper for å få de vekk fra gulvet

    17. Badet ser kjempe fin ut. Ville beholdt det slik. Likte detaljene bak badekaret og toalettet veldig godt. Personlig ville eg valgt et stort speil fremfor de to runde. Men var fint slik også. Kan eg komme med et lite tips så vil det være å fraråde deg microsement på det sterkeste. En venninne har akkurat pusset opp badet og brukt det på gulv og vegger. Det har desverre fått sprekker selv om det var profesjonelt utført. De har klaget og sprekkene ble fikset. MEN du ser veldig godt hvor det er fikset på. Ødelagte hele inntrykket av badet… Og hun angrer veldig på valget. Selv om er helt forelsket i sement utrykket.

    18. For et flott bad 🙂 Jeg tror du kommer til å venne deg til hvor plasseringen av doen og badekaret er. Eneste er kanskje kanten på det badekaret står på som dere kan snuble borti!? Men ville ikke flyttet på noe! Tenk så deilig å ligge i badekaret og se ut, eller stå i dusjen! Du får også godt sminke lys inn fra siden når vasken står der den står! Hvis du ville hatt et ryddigere uttrykk kunne du gått for store 60×60 fliser på gulv og mikrosement på veggene. Vi gjorde det samme og elsker det!! Skikkelig spa følelse! Det eneste jeg ville tipset deg om er oppbevaring. En får aldri nok oppbevaring – spesielt med barn i hus. Ville gått for speil med oppbevaring innebygd i veggen! Får ferdige runde speil med dette som du enten kan skyve til siden eller åpne! Er enig med deg at det er finest når dette er bygd inn i veggen. Selv har vi også dette og her har vi tannbørstene, diverse hud og hårpleie produkter og annet diverse! Hvor skal dere oppbevare kluter og håndkler? Eller hårbørste, hårstrikker, badeleker, badedkum, osv. Skuffene under benken blir fort fylt opp om de skal inneholde dette (snakker dessverre av erfaring). Eller skal dere ha dette på kles rommet som hang sammen med det? Hvis ikke ville jeg vurdert å sette inn et høyskap mellom vinduene bort til dusjen, selvom dette vil ta plass osv. Har dere vurdert å bygge dusj nisje til oppbevaring av shampoo osv? Da slipper dere å skrape dere på ting som stikker ut i dusj sonen. Ellers digget jeg kles sjakten! Den må være helt magisk! Blir nok et veldig flott bad! Du er veldig flink til å legge tid og sjel i det du gjør og får alltid så flotte resultater. Sånn du har tegnet det nå med farger er det en fin rød tråd, og du kan også lett dra inn pyntegjenstander etter årstidene for å få litt variasjoner der 🙂 masse lykke til videre i prosessen – kjempe gøy å følge dere. Flinke er dere!

    19. Vi fikk tips av rørlegger da vi bygget bad om å ikke ha doen rett foran døra, da vi også først hadde tegna det 😊 vi er også fem stk, med mye mindre bad, det fungerer helt fint, blir større i virkeligheten enn man tror, og så lenge man har både dusj og badekar er det lett å få dusja flere samtidig om det er behov 😊 hadde jeg hatt større bad ville jeg nok hatt doen i en nisje med dør, litt mer usjenert 😊

    20. Speilskap er veldig kjekt som noen sier. Det som også er digg med speilskapet er at når du skal sminke deg eller se nærme i ansiktet er det bare å åpne skapdøra litt, så får du speilet nærmere uten å henge over vasken 😊

    21. Ville beholdt døra på dusjnisjen. Uten dør føles det fort litt kaldt ut når man står i dusjen.
      Innebygde speilskap over vasken er veldig praktisk for alle småting, kremer, sminke, tannkoster osv.
      Ville hatt innebygde hyller/nisjer i veggen både i dusjen og over badekaret, til sjampo og såper.
      Ville vurdert andre typer vasker. Det er utrolig støvsamlende inn under slike “skålvasker”. Mye lettere å holde det reint om vask og benk er støpt i ett (om du skjønner)

    22. Når det gjelder planløsning:
      Kan du f.eks flytte døra til motsatt hjørne (på den veggen hvor doen er nå) og sette opp en vegg slik at man kommer inn på badet bak denne veggen. Så snur du doen 90 grader med ryggen mot den veggen slik at toalettsisternen er bygd inn i den veggen. Da vil doen være skjermet for innsyn utenfra om noen åpner døra til badet. Og så snu badekaret 90 grader slik at det står med langsida under vinduet.

      Vet ikke om dette var forståelig… 🙈😉

    23. Ville hatt dusjen mer i nærheten av badekaret, så man enkelt kan gå i mellom uten at hele badet blir vått. Ser det er en liten dusj i badekaret også, men ikke så enkelt å stå å dusje i et badekar uten forheng. Er min erfaring hvertfall. Jeg dusjer ofte i dusjen først etter trening/stallen før jeg bader etterpå. Hånddusjen i badekaret brukes mest til å skylle håret til barna:-). Skjer aldri at jeg bader selv uten å dusje først 😀

    24. Ser kjempe fint ut 😊eneste jeg ser jeg ville fått problemer med er det badekaret, hadde lyst på sånn selv men så glad vi valgte innebygd for fy søren å mye skiiiit, støv og lort som samler seg bak og under ting på badet 😱

      Vi total renoverte gårdshuset for 3år side, med splitter nytt bad, og jeg elsker det 😍 spesielt gulvet, alle som kommer på besøk tror at det er parkett/tregulv men det er altså fliser 😉👍🏼 Anbefales! Beige/gråe «trefliser» på gulvet og store kvadratiske beige fliser på veggene 😍 love it! Og dobbeldusj! GULL når man har barn 😂
      Eneste som irriterer vettet av meg er at de som holdt på her glemte å lage disse innebygde hyllene i dusjen…. DE savner jeg 😏

    25. Synes badet ser helt amazing ut jeg da:) Og vil bare si at vi har 3 jenter i alderen 11, 13 og 15 med 1 bad oppe (som jeg og mannen bruker) og de har et lite bad med dusj, toalett og vask nede. INGEN får sminke seg der og sminke skal ikke ligge der, de har alle eget sminke bord/skrivebord på rommet og dette funker helt supert:)

    26. Superfint bad! Hadde det ikke vært for den klessjakten som jeg antar må være der den er, så ville jeg kanskje forsøkt å flytte døra til samme vegg som doen står og bytta plass på badekar og servantinnredningen. Muligens flytta doen litt lengre til venstre også mtp avstand til døra. Da hadde man ikke sett hverken doen eller badekaret om døra stod åpen, og man hadde følt at man faktisk kunne bevege seg litt innover på badet uten å “snuble” i toalett og badekar + at avstand mellom dusj og badekar hadde blitt kort, en fordel med tanke på vannsøl osv

      1. Ser jo nå at det ikke lar seg gjøre på grunn av vinduet som allerede er der det er. Uansett et superfint bad som det er nå, om du ikke skulle komme på en annen løsning! Lykke til 🙂

    27. Ser kjempefint ut, men tror jeg ville prøvd å flytte toalettet til et mer skjermet sted og hatt fokus på badekaret og vaskene som smykkene på badet. Går det ann å flytte døra til midt på kortveggen, sette opp en liten lettvegg bak døra, og snu toalettet 90 grader , så det står omtrent der døra er i dag? Da er det ikke toalettet du ser med en gang du åpner døra (med mindre du ender opp med å se det like godt i speilet da…). Så kan badekaret også snus 90 grader og stå under vinduet. Er det treverk du skal ha som kontrastmateriale under badekaret? Skal du tørke over det, rundt hele, umiddelbart etter hvert bad for å holde det pent? Mine unger søler litt når de bader;-) Jeg ville vurdert fliser som ser ut som treverk. Jeg anbefaler på det varmeste speilskap med grunn lagringsplass bak, der får du oversiktlig plass til mye sminke og flasker. Lykke til med planleggingen, gleder meg til å følge med 🙂

    28. Jeg ville ha jobbet litt for å endre toalettets plassering. Det er ikke kjekt å ha toalettet som det første du ser når du åpner døren. Snu feks badekaret til vinduveggen og flytt toalettet mellom dør og badekar. Da tror jeg du vil bli mer fornøyd. Det jeg hadde likt aller best hadde egentlig vært å flytte toalettet inn i dusjnisjen og ha dusjen mellom dør og badekar. Snakker av erfaring. I en familie med tre små barn er toalettet det du ønsker å ha litt skjermet.
      Lykke til! Fint blir det uansett. Det ser lekkert ut 🙂

    29. Nydelig bad! Men jeg syns flisene på vindusveggen ble for mørke og skapte for mye visuelt “rot”. Kanskje ha lysmalt panel eller lysere fliser?

    30. Hei!
      Gratulerer med at huset tar form! Det blir et deilig hjem 🙂
      I en familie med barn blir som regel ikke døren på badet låst og man blir fort overrasket mens man sitter på do. Ville derfor unngått å ha toalettet plassert slik at det er det første man ser når man åpner døren. På det ene badet har vi en halvvegg og på det andre badet er toalettet litt skjult ved siden av dusjnisjen. Funker fint når man brått blir flere på badet samtidig. Det vi derimot ikke tenkte på var plasseringen av “spyleplaten” på veggen. Med tre i heimen som står og tisser er doringen tilsynelatende ALLTID oppe. Om platen plasseres slik at dolokket må legges ned før man kan spyle ned, er “problemet” løst. The devil is in the details 😉
      Du & mannen ser ut til å være et fantastisk team og jeg er aldeles imponert over hva dere får til. Lykke til med drømmehjemmet <3

    31. Ser ikke helt det fine med å «ramme» inn toalettet på den måten. Treverket bak badekaret gjør seg aller best alene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg