Hverdagsantrekk sydd fra syboka mi

Det er vilt hvordan disse små gror ut av klærne sine, samtidig som jeg ikke skjønner at de blir større. Klesskapet til mistejenta er stadig fullt, men når jeg kan dra fram klær i størrelse 74, forstår jeg hvorfor det er vanskelig å finne klær som faktisk passer – tross alt fyller hun to år om bare tre uker.

I dag måtte jeg fram med symaskinen, og i løpet av dagluren til Vilde rakk jeg å sy et nytt basic sett til henne i jersey fra syboken

PS: Akkurat nå får du syboken til halv pris HER 

Syboka er konstruert på den måten at man kan lage alle de klærne jeg måtte ønske, om det er en brudepikekjole eller en joggegenser. Det at jeg fikk dette til er grunnen til at jeg liker boka så utrolig godt. Boka gir meg uendelige muligheter selv om den bare består av 12 mønsterdeler. Og selv om det bare er 12 mønsterdeler, ender jeg aldri opp med å sy like plagg – enda jeg faktisk har sydd nærmere 100 klesplagg fra boka nå.

SY SELV – DETTE ANTREKKET

Springer ut i fra bluse med lang arm og bukse fra syboka Sy Selv. Jeg har sydd settet i jersey, og byttet ut stikk på arm, fot og i livet med ribb – noe som står forklart i boka. Men jeg har også lagt til to endringer som ikke er i boka. Jeg har latt være å ha knapper bak, og jeg har lagt til en ribbkant i halsen. Slik gjør jeg det:

Droppe knappestolpe i ryggen: 

For å droppe knappestolpe i rygger må du sy i et stoff med mye elastitet for å få tredd halsringen over hodet. Har du stoffet klart, klipper du av knappestolpen på mønsterdelen. Så klipper du ut bakstykket i en hel del på samme måte som du klipper ut bryststykket.

Legg til ribbkant i halsen: 

For å legge til ribbkanten, klipper du av 1 cm langs halsringen på bryststykke og ryggstykket. Ribbkanten klippes ut som en remse som er 80% av lengden til halsringen. Altså: mål langs halsringen på bryststykket og ryggstykket, hvis lengen på halsringen er 40 cm taster du på kalkulatoren: 40 – 80 % = 32 cm

Halsribben syr du i på samme måte som du syr i ribb på føtter, hender eller i livet.

Vil du se flere innlegg fra syboka, finner du de HER 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

6 kommentarer
    1. Nydelig sett! Syboka di er min absolutte favoritt, med så gode forklaringer og uendelige muligheter!

      Takk, for fin forklaring med ribbkant i halsen. Hvilken høyde har du klippet ribben til halsen i?

    2. Heelt fantastisk sybok! Det er min konklusjon etter å ha fått den i gave av min mann, når den kom ut!
      Enkel å forstå for hvem som helst, og lett å bruke!
      Bare å sette i gang, for de som ikke tror de klarer!! Så kommer stoltheten over å ha fått til noe fint ganske straks!!

    3. En flott bok med masse fine oppskrifter. Boken er for alle, så godt forklart. Om en aldri har sydd før så kan en sy fra denne boken. En utrolig flott bok du har laget. Vi har brukt den mye 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg