Hvor bør man ha lamper?

Reklame | Lenker til Ellos

Jeg har en rabattkode som er gyldig fram til i morgen hos Ellos, håper den kan komme til nytte 🙂

Du finner alle høstnyhetene her!  

– Rabattkoden er: 405408 , og den gir deg 30% avslag på den dyreste varen fram til 9.september! (tilbudet gjelder ordinære varen, utenom møbler) 


/ Antrekk: min favorittkjole for øyeblikket: Kjole MY fra Ellos /

 

I dag har jeg barnefri, alle jentene er hos mamma, så jeg prøver å bruke tiden effektivt til å få planlagt litt til nyhuset. I tillegg har jeg en rabattkode hos Ellos som går ut i morgen, som jeg tenke jeg kunne opplyse om i tilfelle du skulle trenger noe nytt til høstgarderoben 😀 30 % rabatt kommer jo godt med på en høstkåpe eller noe annet praktisk 😀

  • Se rabattkoden i toppen av innlegget

Jeg lurer også på om det er noen av dere som kan hjelpe meg litt angående lamper og geniale løsninger i huset?

HVOR BØR JEG HA LAMPER I HUSET?

Jeg klarer omtrent ikke vente til vi kan sette i gang med husets innside, snekkerne skal være helt ferdige om en drøy måned, og da er husets utside helt ferdig, og de har isolert og plastet innsiden. Den siste tiden prøver jeg å utnytte godt til planlegging, for jeg tror det er til stor hjelp å ha de fleste store planene klare før vi står midt oppi alt og har mer enn nok å henge fingrene i.

Nå trenger jeg litt hjelp av dere.

– Hvor bør jeg ha lamper?

I det nye huset så kommer vi til å ha en del spotter i taket, men jeg synes belysning er vanvittig vanskelig.

Så langt har jeg tenkt at jeg skal ha lampe over:

  • spisestuebordet
  • sofabord i begge stuene
  • trappehullet
  • to pendellamper over kjøkkenøya

Er det noen andre steder jeg burde ha lamper og ikke spotter?


/ Høstkåpa mi er kanskje verdens fineste: Kåpe Garcia – finnes i brun og sort (begynner å bli utsolgt i brun) // Skinnbuksa er også blant mine store favoritter i høst – du finner den her /

 

HVA BØR VI HA I NYHUSET? 

Hver eneste dag går jeg rundt i huset for å kjenne på rommene og ta inn tanker som jeg danner meg.

Har dere noen geniale løsninger i huset deres, som dere ikke kunne vært foruten?

Vi skal ha klessjakt fra badet i andre etasjen og ned til vaskerommet, det er en slik løsning som jeg tenker kommer til å bli min beste venn. Men er det flere slike geniale ting jeg burde tenke på?

Ha en nydelig søndag !


Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

38 kommentarer
    1. Spennende! Skal dere ha kryploft? Kanskje noe sent i såfall, men om du har ei fast trapp i stedet, blir det muligens mye mer aktuelt å bruke boden. Det er hvertfall vår mest geniale løsning i vårt hus. Trappa vår står i kontoret i 2.etg og leder opp i loftsboden, med innlagt strøm og hele vegger, 15-16 kvm. Nokså lik hustype som deres👍

    2. Vi har en dyp garderobe i gangen, så vi har plass til blant annet barnevogn og sykkelvogn inne i garderoben, i tillegg til alt av klær, sko o.l selvfølgelig. Da fremstår gangen alltid helt ryddig og fresh selv om det ikke alltid er realiteten 😊

    3. Ett sted vi var på visning var det en smal åpning inntil kjøkkeninnredningen som jeg tror var knyttet til sentralstøvsuger. Man kunne koste bøsset nedi der😀 DET skulle jeg gjerne hatt😀

      1. Ja, det er mange som skryter av det 😀 Men jeg tenker at da må du jo allikvel finne fram en kost. Så da kan jeg vel like gjerne hente en håndholdt støvsuger, eller er det bare meg som tenker det 🙂

          1. Her har vi trekt ut hele sentralstøvsugeren også, for jeg ser for meg den meterlange slangen som kommer til å bli liggene rundt i alle rom. Så robotstøvsuger i hver etasje og en håndholdt støvsuger uten ledning blir vår støvsugeinvestering 😀

            1. Stemmer det også🙈 Hadde en intensjon om å henge på plass slangen etter hver støvsuging. Det skjedde et par måneder. Nå ligger den alltid i en kveil på gulvet 😅

        1. Det er genialt når man mopper gulvet, bare å skyve all skit til smuleskuffen. Vi har en i kjøkkensokkelen, men skulle gjerne hatt en i hver etasje og med minst mulig dørstokker, gjør det veldig lettvint å moppe😊

    4. Spennende å følge med på husbyggingen deres! Vi flyttet inn i nytt (selvtegnet og selvbygd, da vi heller ikke var fornøyd med løsningene de ulike leverandørene kunne tilby) hus for 2-3 år siden, og noe av det mest geniale vi gjorde var å gå for to oppvaskmaskiner på kjøkkenet, noe de fleste i familien ikke skjønte hvorfor vi skulle ha😅 Til daglig bruker vi kun den ene, men det er så kjekt å kunne sette alt av kasseroller, bakeboller osv i den andre dersom vi har mye besøk etc😊 og mannen ville ha sentralstøsuger, hvor vi bla.a har fastmontert utgang med håndtak i det ene kjøkkenskapet, i skapet på vaskerommet (genialt når man tømmer lofiltert på tørketrommelen!), og et par andre praktiske steder rundt i huset. Det anbefales virkelig! 😊 Og sørg for å huske nok stikkontakter, vi har det f. Eks i toppen på vinduskarmen dersom du skal henge opp lys/julestjerner. Vi gikk for kontakter med integrerte støpsler, vi byttet bare ut støpselet som var på julestjerna med de som fulgte med i kontakten, og da slipper man ledninger som henger rundt vinduet😅

      Ellers venter jeg i spenning på syboka di som er på vei i posten! Det var faktisk inspirasjon fra deg som fikk meg til å starte å sy for noen år siden😊

    5. Hei.

      Belysning er så utrolig viktig i et hjem, for å skape den rette lune stemningen.
      Min erfaring er at det er lite du trenger av taklamper, det meste kan løses med borldamper. Bortsett fra soverom, bad, kjøkken og gang… Det var jo faktisk en del 😀

      Jeg ville droppet belysning over salongbord. Tenk hvor deilig det er å kunne ommøblere, det er umulig med fast punkt i taket. Og trenger man egentlig belysning o v e r et stuebord?

      Jeg har tre små pendler over kjøkkenøya vår, men den er kanskje lenger enn din? Det kommer vel kanskje også an på størrelsene. Mine er små, for jeg ville ikke at de skulle ta sikten gjennom rommet.

      Jeg har belysning over kjøkkenbordet. Der er det jo viktig.

      Det aller viktigste er å ha nok stikkontakter. Da kan du punktbelyse akkurat der du vil!

      1. Dette var det første jeg tenkte også når jeg leste artikkelen! En venninne av meg har hengende en nydelig lampe ned fra taket over salongbordet i sitt 2 år gamle hus, og hun angrer som en gal! All ommøblering må ta hensyn til lampen som henger der. Man blir veldig fastlåst i hvordan stuen kan innredes ved å ha lampe hengende over salongbordet. Det finnes utallige nyyyydelige gulvlamper som jeg personlig heller ville gått for.

        PS: nei, det er ikke jeg som har skrevet kommentaren over her også, vi har bare tilfeldigvis samme navn 😀

    6. Kom på et par tips fra egne erfaringer som kanskje kan komme til hjelp:)
      – Stikkontakt i kjøkken øy
      – Spikerslag de stedene du vett du vil henge noe på veggen! (Bilder, speil, knagger osv) De glemte jeg helt ut, er så mye enklere å bruke vanlige skruer/spikere + det blir mye mindre hull i veggen.
      – maling – anbefaler ikke å velge den matteste malingen. Får du en flekk på veggen og må vaske den bort, vil det område «glinse» mer enn resten, og du vil ha merker på veggen etterpå.

      Er så kjekt å følge med på husbyggingen deres, får nesten lyst til å bygge en gang til!

    7. Spennende å følge dere på reisen😃
      Har en venninne som isteden for klesskap på soverommene, har et digert vaskerom med en solid brettebenk,og “walk in closet ” for hele familien på selve vaskerommet. Det gikk forresten dør fra vaskerommet/”Walk in” delen til hovedbadet der de fleste kledde på seg. I midten på dette ( store badet) stod en benk med skuffer for “dagens klær” til alle mann.
      Ønskedrøm her i gården 🥰

    8. Sjakt til skittentøy!
      Stikkkontakter rundt speil på bad!
      Sentralstøvsuger ❤️❤️❤️
      Innfelte hyller i dusj
      Om dere bygger hus med knx styring så er nødlys fra soverom/ oppholdsrom ned trapper og til nærmeste utgang nyttig! Fungerer slik at de skrus automatisk på ved brannalarm og man kan bare følge lyset langs gulvet for å komme trygt ut!

    9. Vi har også hatt et dypdykk inn i belysningsverdenen i det siste. Vi har renovert andre etg og falt på disse løsningene;
      To barnerom får spotter
      To bad får spotter
      I den lille baderomsgangen har vi to spotter med bevegelses sensor og dimmer (kjempefin nattestid når barna må tisse)
      På de to siste soverommene har vi valgt plafond og pendellampe.
      I gangen har vi et stort trappeløp hvor det monterer en skinneløsning akkurat nå. Foreløpig setter vi opp to spotter og tre pendellamper, men denne kan varieres dersom vi ser et annet behov. I tillegg har vi en liten trapp hvor vi har montert et lite lys i trinnet som skal lyse opp nattestid.
      Veldig spent på å se resultatet i kveld!

      Men dersom du vil ha litt fleksibilitet kan du sjekke ut skinneløsninger. Der kan lampene skiftes ut og flyttes på.

    10. Det vi nyter i vores hus, er hvertfald, så simpelt som opvaskemaskinen er litt oppe i høyde, det er en skuff under opvaskemaskinen. Det er så deilig når den skal tømmes og fylles.
      Vi har også et rum til alt tøj, så du slipper å ex. gå i fire forskellige rum, når det skal ligges tilbake.
      Som over skriver, et tøy rum forlengelse av vaskerum mv. må være fantastisk!
      Den sjakta til vasketøj direkte ned til vaskerum, den blir du glad for!!

      …og stor plass til de store kjøkkenmaskiner, kakefat osv. som ikke brukes så ofte!

    11. Bare husk å velg pendellamper som ikke stjeler all høyde og skaper samme skille som et overskap eller gammeldags kjøkkenvifte over benken ville gjort, da har du jo mista hele hensikten med å velge Bora 🙂 kan ikke akkurat si jeg syns noe om spotter overalt, men smaken er som baken på det og 😛 men less is more er en god huskeregel 😉 i alle fall ikke spotter på bad!! Da får du harde skygger i ansiktet, og det er håpløst å sminke seg ordentlig – velg belysning som gir en god lysfordeling og gir deg lys der du vil ha det.. Lys opp vegger, tak og flater – om alt lyser kun rett ned, virker rommene myye mindre.. Haha, merker jeg kunne skrevet en bok om det her, men jobber jo med det til daglig så har blitt litt arbeidsskada kan man vel si ;p

      1. Herlig! Jeg trenger innputt som dette 😀 Det blir ringbelysning med spotter, altså bare spotter langs kantene, kanskje noen ekstra her og der hvor det trengs 🙂 Og ja, man blir ikke verre enn når lyset står rett over hodet 😀 hah! Får håpe vi får det til ! 😀

        1. Send meg bare en mail, så kan jeg komme med noen flere tips å tenke på altså 😅 hjembelysning er noe av det vanskeligste vi holder på med, siden man har så ulike meninger, så skjønner at du syns det er mye å tenke på ja!

    12. Vi grublet lenge på om vi skulle investere i en spring med kokende vann på kjøkkenet. Syntes det var dyrt, men vi har ikke angret en dag! De mest vel anvendte kronene på hele huset. Superpraktisk med kokende vann rett fra springen til f.eks tekoppen, presskanna, skylle smokker, vaske skjærefjøler og kjøkkenredskaper brukt til kylling f.eks. Og mye tryggere for barn enn vannkoker. (Knappen må holdes inne hele tiden for at det skal renne. Stopper når man slipper). Tanken tar også liten plass i skapet under vasken.
      Spennende å følge prosjektet deres 😊Tvi tvi!

        1. Ja, det er en barnesikring. Og man må alltid ha en hånd på krana for at det skal renne. Samtidig er det en del luft i strålen, så du skader deg ikke om du får vann på deg. Selvfølgelig blir det varmt, men en rekker ikke brenne seg skikkelig før man reagerer.

    13. Ville ha hatt en slags støvsuger i kjøkkeninnredningen nede ved listen hvis du skjønner. Da kan du ha en mopp som henger på kjøkkenet hvor du drar alt støvet og griset som er på gulvet, bort til den luken som suger alt dette bort på 1-2-3 🙂

    14. Jeg har lært og erfart at det er viktig med riktig plassering av spotter. Spottene skal lyse inn på veggen for å reflektere lyset ut i rommet. Viktig med riktig avstand , feks på kjøkkenet. Har du spottene for langt unna veggen/kjøkkenbenken kan du risikere å få lyset i ryggen når du står ved benken å arbeider, og dermed feil lys. Jeg syntes vi hadde unødvendig med spotter på vårt kjøkken. Men forstår nå i ettertid hvor riktig det ble. Dere får et utrolig flott hus. Artig å følge med på

    15. I ettertid har jeg angret på at vi ikke la opp strøm til å ha pendellampe over nattborda på hovedsoverommet med lysbryter og stikkontakt i nattbordshøyde… Synes det er såå fint, så det er verdt å vurdere synes jeg! En annen ting jeg angrer litt på er at vi har 6 spotter på et 11kvm soverom, når man dimmer spottene helt ned blir det likevel ikke mørkt, haha. Lykke til med husbygging, jeg følger spendt med 🤩

    16. Sørg for at spottene ikke er for langt unna kjøkkenbenken, så du selv lager skygge for arbeidslyset. (60 cm unna andre vegger, med hensyn til belysning av bilder på vegg, og for å unngå “lyssøyler” nedover veggene.) Nå bor ikke dere slik at det er mye innsyn, men lamper i vindu er med på å hindre innsyn, spesielt hvis det er mye spotter ellers i rommet. Arbeidslys på syrommet kan kanskje være pendler?
      Lykke til!😊

    17. Cooker vannkoker på krana et must (super barnesikring på de), sånn dings i benken på kjøkkenet som man trekker opp med masse stikkontaker i er genialt og stikkontakt over stekeplata til stavmiksern når suppa skal jevnes ;), vannkran over stekeplata er også min drøm,men det blir nok med drømmen. Vi har valgt helmatt maling i stua og angrer som besatt – ALT synes! God plass til klesvask på badet ville jeg også hatt slik at det er enkelt å sette på en vask for både små og store 🙂

    18. Vi har innfelt støvsuger fra HideaHouse. Altså slangen er inne i veggen. Den er vi veldig fornøyd med:) Ellers har vi en stor innfelt skyvegarderobe på vaskerommet der vi har alle klærne til alle tre barna så de slipper og ha skap på rommene og det er kjapt å legge på plass:)

    19. Enkelt , men ganske genialt, er å ha lystbrytere ved senga og ikke bare med døra i soverommene. På den måten kan man legge seg i senga med lyset på, og slipper å famle seg gjennom rommet eller å slå på en ekstra lampe.

    20. Vi valgte å legge opp til relativt få lamper, og angret ikke ett sekund! Er overraskende vanskelig (mener vertfall jeg) å fikk lamper til alle rom. Har muligheten til lampe over stuebord, spisebord og kjøkkenbord, men tror det tar lang tid før dette blir eventuelt gjort. Dim to warm anbefales på det varmeste! Ellers har vi lamper på bod, rotgang, over trappehull og soverom. Bod og rotgang valgte vi noen skinner fra lampehuset, og trappehullet så ble det tre glasskuler fra home and cottage. Soverommene tar litt tid for å si det mildt… Så lenge dere husker å ha nok stikkontakter så løser det meste seg.
      Masse lykke til ☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg