Island – Dag 3/3

Dette er dagen jeg har gledet meg aller mest til å fortelle om fra turen vår til Island. For til tross for at vi hadde lagt to fantastiske dager bak oss, så overgikk denne tredje og siste dagen de to første til sammen.
Hvis du ikke har lest mitt innlegg: Island – dag 2/3  – så fortalte jeg der at vi på dag to fant en skjult liten perle ved en ren tilfeldighet. Denne perlen var i dag satt på dagsplanen, og ble den største opplevelsen på hele Islandsturen.

Hotellet vi våknet på denne tredje morgen på Island, var Gullfoss hotell. Et flott hotell, med en helt topp standar. Men faktisk tilbragte vi ikke mer enn 8 timer tilsammen på dette hotellet. Vi hadde kommet inn halv 1 om natten, da middagen med et vennepar kvelden før var så koselig at vi aldri fikk reist. Og siden vi hadde bestemt oss for å legge til en ekstra utflukt på denne dagen var vi nødt til å stå opp tidlig. Allerede halv 9 var vi ute av hotellet, ferdig spist, pakket og kledd for en dag utendørs.

GULLFOSS

Første stopp gikk til Gullfoss, som er denne praktfulle fossen på bildet over. Det var grått og tåkete da vi var på plass allerede før 9 om morgen, men det deilige var at vi omtrent var helt alene på plassen – så jeg må virkelig anbefale å stå opp tidlig på Island. Det er nemlig ikke få turister der.

GEYSIR
Neste stopp, bare ti minutter unna med bil lå den berømte Geysir og sprutet sitt kokende vann flere meter opp i luften bare med minutters mellomrom. Jeg tror aldri jeg har sett noe mer fascinerende i mitt liv. For hvor sinnsykt er det ikke at det koker opp vann av et hull i bakket, og plutselig når trykket blir høyt nok, så sprutes det kokvarme vannet opp mot sky. Som dere ser er det folketomt her også. Klokken hadde ikke rukket å bli mer enn litt over 9 på morgen, og vi var blant de første ivrige turistene. Kun en gjeng kinesere var å se, men de var mest opptatt av å ha snøballkrig.

REYKJADALUR Thermal Bathing Pools

Litt under 1 time fra Reykjavik hadde vi helt tilfeldig snublet over vårt neste stopp dagen før. Vi trodde vi hadde funnet et varmt basseng vi kunne hoppe ut i, og ble utrolig skuffet da vi fant ut at vi måtte gå i en time for å komme til badeplassen. Etter litt grundigere research  hadde vi allikevel funnet ut at om vi ikke sjekket ut denne plassen, ville vi gå glipp av en utrolig opplevelse. Dette var grunnen til at vi hadde kommet oss tidlig opp denne morgen for å rekke en ekstra severdighet på en egentlig fullbooket dag.

Med gode sko og klær på, en ryggsekk med mat og drikke, og til og med en øl og en liten rosévin, begynte vi ferden på den 3km lange stien oppover fjellet som skulle føre oss til målet. Tåken lettet og solen lyste opp de hvitkledde fjellene foran oss. På alle kanter sto røyken opp fra fjellsprekker og bekker som rant med kokende varmt vann. Vann som er varmet opp av lavaen under – utrolig er det ikke? Jeg tror jeg aldri har følt meg mer som i ett eventyrland, for det er ikke annet enn uvirkelig at du kan sette deg ned og koke egg i bekken som renner ved siden av deg, samtidig som du kan lage en snøball mens du venter på at egget skal bli kokt.

Overalt koket det opp vann, forskjellen her fra de tidligere stedene vi hadde sett vann koke opp fra bakken, var at her var det ikke gjerder, tau og store skilt med advarsel om å stikke hånden i vannet. Nå var i ett med naturen, og plutselig forsto vi virkeligheten av naturkreftene rundt oss.

Oppover fjellet gikk det, og for hvert tiende skritt hoppet jeg et lite lykkehopp og ropte : “FYYY FLATE! DETTE ER HELT SYKT!” Så måtte jeg ta et bilde, og et bilde til, og enda ett, for aldri har jeg sett moder jord på denne måten. Oppover fjellet gikk det, og rundt hver sving bygde spenningen seg mer og mer opp. Vi hadde gjort en del gode søk, og lest på flere nettsider om denne perlen av en plass. Allikevel visste vi ikke helt hva vi hadde i vente. En bekk, varmt vann, fantastisk opplevelse  var stikkord vi hadde med oss om turen.

Det skulle være en badeplass der fremme, det visste vi, for vi var ikke de eneste som hadde pakket ryggsekker og trasket oppover, og vi startet turen med å se på skiltet som pekte ut retningen og hadde avbildet et bademerke på seg.

Min største frykt var at plassen var gjort til en stor turistattraksjon, og jeg fryktet at det ville være folksomt og store bygninger som ville frarøve følelsen av å være så nært på denne utrolige naturen.

Etter å ha gått i nærmere en time med mange bildestopp langs veien, kom det første skilte siden skiltet ved parkeringsplassen: 700 m igjen til badeplass. Vi kunne se bort til plassen nå, i alle fall så vi at det veltet opp tykk hvit damp noen hundre meter foran oss. Det måtte være fra badeplassen denne røyken kom fra. Akkurat som dampen fra en kopp varm kakao i vinterkulden, dampet det opp fra den varme bekken vi snart var fremme ved.

Jo tettere på dampen vi kom, jo mer så vi. Så kom vi fram til der bekken snodde seg nedover fjellet, og dampen avslørte varmen som befant seg i den. Vi nærmest rev av oss klærne og hoppet ut i. Over 40 grader må det ha vært der vi først slo oss ned. Så varmt var det at vi ikke klarte å slappe av i det glovarme vannet. Vi trakk litt nedover bekken og fant den perfekte pass, varmen lå på mellom 37-40 grader, og selv om vi ikke var alene der, fikk den tykke dampen det allikevel til å føles som om det ikke var så mange mennesker rundt oss.

I vel en time ble vi liggende i den varme bekken med solen som glitret opp snøen rundt oss. Jeg var på nippet til å bli troende, for dette var magisk.

Legger du opp turen hitt beregn minst 3 timer, og ha med deg mat og drikke og gode turklær.

Nedover fjellet nærmest danset jeg, eller som mannen min sa: “Se her har Stine funnet sitt tjedje gir!” En morsomhet da jeg normalt sett elsker rusletempo mer enn rask gange. Den varme bekken hadde fylt meg til randen med energi.

Jeg ropte til mannen der jeg hoppet nedover fjellstien “Det kjipe med denne opplevelser, er at jeg tror Den Blå Lagune vil føles som en liten nedtur etter dette!”

Det tar meg nemlig til vårt nest siste stopp før hjemreisen til Norge.

DEN BLÅ LAGUNE

Etter den enestående toppturen, kan jeg ikke si annet enn at det var veldig deilig å plaske ut i Den Blå Lagune. Men det er ikke en løgn å si det at toppturen med den naturlige varme bekken slo opplevelsen av lagunen en høy gang.
Ja, det er utrolig at sammensetningen av alger og mineraler som er i vannet gjør fargen så spesiell, men allikevel var det vanskelig å føle dette på kroppen, da det like gjerne kunne vært et oppvarmet basseng med litt farge i vannet, på et hvilket som helst sted med masser av mennesker oppi. Jeg måtte ofte fortelle meg selv at dette faktisk er vann som er hentet opp fra jorden under oss. Visste du forresten av vannet i Den Blå Lagune egentlig bare er spillvann fra et kraftverk som ligger ved siden av? Det varme vannet er hentet opp fra bakken nær en lavastrøm og brukes for å drive turbiner som generere elektrisitet. Så går vannet videre for å gi varme til et kommunalt varmeanlegg før det renner ut i lagunen.  God utnyttelse, det er det ingen tvil om.

Middag på restaurant LAVA
Vi avsluttet kvelden vår i Lagunen, med å spise på deres tilknyttende restaurant. Dette kan jeg virkelig anbefale om du vil spise god mat. Servicen var helt fantastisk, og maten enda bedre. Vi bestilte deres anbefalte fireretters meny, og smakene eksploderte og smeltet i munnen.

Helt til slutt gikk ferden til Grand Hotell i Reykjvik hvor vi overnatter før vi dro til flyplassen morgen etter.

Takk for turen! Dette kan virkelig anbefales!