Jeg svarer: Spørsmål om husbyggingen

  • Når skal huset stå ferdig? Når flytter dere inn?
    Det som er litt spennende er jo nettopp det at vi ikke riktig vet, siden vi aldri har bygd et hus før er det også litt vanskelig å vite når vi klare å få det ferdig. Men vi har en drøm om at vi klarer å få det ferdig i løpet av sommeren.
  • Må dere gjøre ferdig hele huset før dere flytter inn? Eller kan dere ha en uinnredet etasje?
    Vi må ikke gjøre ferdig huset, vi har tenkt til å søke midlertidig brukstillatelse så fort vi er ferdig med første etasje, men det er kun for å gjøre om byggelån til boliglån da det sparer oss for en del tusen hver måned i bare renter. Så fort man får brukstillatelse kan man flytte inn, men vi som bor bare to meter unna det nye huset vårt velger å vente til alt er 100 % ferdig før vi flytter.
  • Har dere kjøpt alt av verktøy dere trenger, eller går det an å låne?
    Mannen min har hatt en del verktøy fra før av, men vi hadde også en post på 50 000 til nytt verktøy i bygge budsjettet vårt. Det er mye man kan låne, men i lengden blir det dyrere enn å kjøpe. Vi har funnet verktøy på Finn.no som vi også kan selge igjen når vi ikke trenger det mer.
  • Hva sparer deres på å gjøre mye selv?
    Budsjettet vi har tegnet opp viser at vi sparer ca 1 million kroner på alt vi gjør selv.
  • Pris på huset?
    Vi har tatt opp 3,6 millioner for å sette opp i huset, i tillegg til 500 000 i egenkapital. Dette er uten tomt og grunnarbeid.
  • Hva heter huset dere bygger?
    Jeg har valgt å kalle det: Villa Ommedal. Huset finnes ikke i noen kataloger, da det er jeg som bestemt fasaden og tegnet hele innsiden.
    – se husets plantegninger her 
  • Hva heter tegneprogrammet du bruker? Hvilke versjon har du?  Tok det lang til å lære?
    Jeg har designet hele huset i Roomsketcher, dette er et tegneprogram for amatører, som kan minne litt om å bygge hus i spillet “The Sims”. Jeg startet med gratisversjonen, men oppgraderte da jeg så at jeg syntes det var et nyttig verktøy å bruke i planleggingen. Det tok litt tid å sette seg inn i det. Jeg husker jeg brukte YouTube en del i starten for å se hvordan man gjorde det ene med det andre. Så har det vært en gradvis forståelse av programmet hele veien.
  • Har dere vannbåren varme eller varmekabler?
    Vi har varmekabler. Vi fikk regnet pris på vannbåren, som ville kostet oss over 300 000 ,- å legge. Etter 20 år mente de at man er i 0 og vil starte å spare på denne løsningen, men vi konkluderte vel egentlig med at etter 20 år må man også gjerne bytte noen deler, slik at det ikke er helt korrekt at man sparer så mye på denne løsningen, ved mindre strømmen blir forferdelig dyr.
  • Skal huset dere bor i rives? Hva skal det bli der gammelt hus står, hage? 
    Det er korrekt. Vi har bygd det nye huset så nærme vårt gamle som det er mulig. Når vi har flyttet inn skal det gamle rives, og ny gårdsplass skal lages hvor det gamle huset står i dag.

  • Kan du lage en film på hvordan du sparkler?
    Det skal jeg, jeg har filmet alt, så den kommer så fort jeg får tid til å redigere den ferdig.
  • Hvor finner du inspirasjon til farger og div? Har du lagt hus i en egen mappe på bloggen?
    Jeg bruker mye Pinterest og Instagram for å finne inspirasjon og for å lære av hva andre gjør. Jeg har mapper på mobilen hvor jeg lagrer bilder jeg liker for å huske til senere. Alle innleggene til huset ligger under mappen “Villa Ommedal” på bloggen
  • Har du noen til å passe minstejenta mens du pusser opp på dagtid?
    Nei, men det er heller ikke nødvendig, vi bygger bare hus fra 20:00 om kvelden. På dagtid må jeg jobbe og styre med barna.
  • Skal tvillingene dele rom i nytt hus?
    Nei, de får hvert sitt rom i det nye huset, noe de gleder seg veldig til, selv om jeg har en følelse av at de kommer til å sove over hos hverandre titt og ofte allikevel
  • Skal du kun ha nye møbler i huset eller tror du noen av de gamle vil passe?
    Mye nytt blir det, rett og slett fordi huset er nesten tre ganger så stort, jeg har også ventet veldig med å kjøpe ting vi trenger, slik som ny spisestue da vår omtrent faller i fra hverandre, så ja, det blir mange nye møbler i det nye huset,  men det vi kan ta med tar vi med.
  • Hva er ditt beste tips til å starte boligdrømmen?
    Mitt beste tips må nok være å virkelig gå inn for å spare opp nok egenkapital til å kjøpe noe eget framfor å leie, kanskje må man også flytte litt utenfor en storby for å komme i gang, da prisene er mye mer overkommelig utenfor sentrum.
    Har du muligheten, kom i gang med boligsparing for barna dine også. Helt siden barna her ble født har vi spart et fast beløp i måneden til de, slik at den dagen de selv skal prøve å komme inn på boligmarkedet så har de også en mulighet til å gjøre det uten å måtte leie en lang periode før de kan kjøpe noe.

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

12 kommentarer
    1. Nydelig hus. 🤩 Skal si prisene har økt. Vi bygget stort hus 300 kvadrat (4 bad og stort kjøkken- inkl dobbel garasje med loft) for under 4 millioner for en del år siden. Ingen egeninnsats. Får helt sjokk over dagens priser! Lykke til videre 😍

        1. Ja helt sant🥰. Vi kunne nok fått det mye rimeligere den gangen vi bygget, men jeg ville ha stort kjøkken. Og når man bygger via firma er man ofte låst til leverandør som i dette tilfellet var Sigdal. I tillegg har vi stort vaskerom på 30 kvadrat, fliser på alle bad og gulvvarme fordyret en del. Det som dro prisen mest opp var takterrasse og ekstra takhøyde(dyrt med stor vindusfasade).

    2. Vi har vannbåren varme og bortsett fra nettleia, som vi ikke får gjort noe med, så har vi veldig lite forbruk av strøm i mnd. Men jeg syns det er kronglete når det er værforandringer, noe det har vært i hele vinter, så for min del kunne vi klart oss uten sånn sett da 😜

    3. Hvem har dere brukt som snekkere?
      Vi skal også begynne å bygge hus snart og gjøre endel selv som dere har gjort 😊
      Spennende å følge med å få tips til vi skal starte!

      1. Mesterhus Larsenbygg, holder til i Holmestrand. Helt imponerende flinke, jeg har rett og slett ikke hatt en spiker å sette fingeren på, og veldig ryddige, både når det kommer til papirer, men også der snekkerne jobber 😀

    4. Vannbåren varme(bergvarme) er den beste investeringen vi har gjort når vi bygde. Ikke bare å spare strøm jeg tenker på, komfort!! Vi har egne trådløse termostater i hvert rom. Skrur ned på morgenen og opp før vi legger oss. Kjøpte varmepumpa til 60 000 i Sverige(inkl toll osv), halv pris. Fikk alt montert på timespris hos lokal rørleggger. Skjønner det er for sent for dere men tenkte at kanskje litt nyansert syn på dette med vannbåren varme kommer godt med hvis det er noen som er i prosessen selv som leser 😊

    5. Hva gjør dere av egeninnsats for å klare å spare en mill.? Skal snart bygge selv og tenker også å gjøre en del selv 😊

      1. Godt spørsmål. Vi gjør:
        – grunnarbeid, mannen har gravd ut til tomta selv.
        – Lagt ringmuren selv, med radon, isolasjon og armeringsjern
        – trukket ut håndtverkere (elektriker, rørlegger, ventilasjonsfolk, murer) og arrangerte egne som har vært bedre på pris enn hva husbyggefirma kan levere.
        – isolert alt på innsiden av plasten
        – plate vegger og tak
        – sparkle, pusse og male
        – montere kjøkken
        – sette foringer til vinduer og dører
        – montere innedører
        – liste
        – legge gulv
        – flise
        – selv stå for framdriften og bestillinger av materiale til huset

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg