Kroppen meldte stopp

Jeg er ikke redd for edderkopper, jeg er ikke redd for mørket, jeg er ikke en gang redd for rottene som har invadert huset vårt. Men en frykt har jeg, en daglig frykt  for å få ett eneste anfall til av migrene. Bare tanken på det får kroppen min til å reagere med prikking etterfulgt av en hetebølge som slår over meg.  Jeg er ikke redd for å bli fanget av en overgriper, jeg er redd for å bli fanget i mitt eget hodet, i et smertehelvete jeg ikke kan rømme i fra.

Jeg vet at jeg hver dag bare venter på den dagen ett nytt anfall melder seg, for den dagen vil komme, kanskje i dag eller kanskje ikke før neste måned. Og de gangene et anfall melder sin anmars er alt jeg kan gjøre å be til en gud jeg ikke tror på om at anfallet skal være ett av de milde. I forgårs var ikke ett av dem.

Halv ti onsdag formiddagen forsto jeg at dagen min ville ende opp i ruiner. Synsfeltene forsvant, og jeg kunne bare svelge ned på en solid dose medisiner i håp om at de kanskje denne gangen skulle virke, det til tross for at de ikke har virket tidligere. Babyen i hus ble hentet av svigermor, og jeg stålsatte meg slik jeg alltid gjør, og så satte jeg meg ett mål: klokken 18:00 er det foreldremøte på SKOLEN! Jeg måtte være frisk til det, det var tross alt vårt aller første møte med skolen som barna våre skal begynne på til høsten.

Det ble aldri slik. 15:30 ble jeg hentet med ambulanse.

For på et tidspunkt ringer jeg mamma, jeg er desperat, jeg sier hun må hjelpe meg, jeg klarer ikke smertene alene, hun må få det til å slutte. Enda jeg vet hun befinner seg halvannen time unna.Ti minutter senere kommer søsteren min og finner meg i sengen. Mamma har ringt henne. Det er 6 år i mellom søster og meg, og det er som om jeg er 5 år igjen og hun 11. Nok en gang omfavner hun meg, holder rundt meg og sier at det går bra.

Smertene er så intense at jeg har selvmordstanker, enda jeg vet at det hele er over om bare noen timer. Det er bare det at jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg igjennom de neste timene. Smertene i seg selv er vanskelig å takle, men det faktum at kvalmen er så intens at jeg brekker meg over spybøtta hvert kvarter gjør det uutholdelig. For hver gang jeg kaster opp er det som om hodet eksploderer. Jeg mister følelser i hender, i ansikt og i beina. Alt jeg ønsker i denne verden er en sprøyte med noe som kan kortslutte hele meg.

Det er ikke så mye jeg husker fra disse toppene med smerte, annet en varme hender. Min søster hender og ambulansepersonell, sykepleiere og legens hender. Omsorgsfulle hender, hender som vil hjelpe.
Det finnes ingen mirakelkur under ett anfall, morfin skal ikke brukes, og ikke alt kan kombineres med samlingen av medisiner jeg allerede hadde puttet i meg.

Løsningen ble å få stoppet brekningene med kvalmestillende rett i blodbanen, så en ny hestedose med triptaner (migrenemedisner) og NSAIDs (smertestillende) etter at jeg sluttet å kaste opp. 11 timer etter at det hele startet slapp smertene, og jeg kunne hvile.

Med en liten dose ironi i stemmen, leste søster opp hva jeg burde unngå som migrenepasient: Dårlig søvnmønster var ett av dem, stress i hverdagen var ett annen, sykliske svingninger av østrogennivå var en tredje. Som mamma til tre, selvstendig næringsdrivende og kvinne er det i og for seg tre punkter det er litt vanskelig å få kontroll over, men jeg er ikke dummere enn at jeg vet at jeg har overkjørt kroppen de siste ukene. Tirsdag kveld klokken 23:06 leverte jeg bokmanus til redaktøren min, kroppen la ned sin forsvarshær og så sa det helt stopp.

Nå er jeg klar for å gå en litt roligere tid i møte 🙋🏽‍♀️


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

42 kommentarer
    1. Du bør tenke på de 5 S’ene altså: Stress,søvn,sult,skjelett og Sukker.
      Dette er migrene triggere på det værste.
      Ønsker deg god bedring.

      Fra ei som fikk en ambulanse tur å en oppvåker på å sette en stopper for triggere,jeg har hatt migrene i 19 år men likevel er det en frykt hver gang å når den dukker opp.
      Nå har jeg vært migreneanfall fra i 31 dager.

      Husk å avlyd kroppen, det er viktig.

      God bedring ❤❤

        1. Kanskje banalt, men hvis det utløses av stress, kan jeg bare anbefale å prøve yoga… onlineyoga.no har mange flotte videoer som kan utføres med ungene rundt beina i stua. Dropper jeg trening et par uker ligger jeg rett ut med anfall. Riktig god bedring!

    2. Stakkars stakkars deg! Kjenner då alt for godt til de, ikke av egen erfaring, men sambo har slitt med dette i mange år. Vi gikk oss godt lei og fikk en henvisning til nevrolog etter 10 år++ i smertehelvette! Etter 10 min hos nevrologen forklarer han at det ikke er migrene, men cluster hodepine, og Så kjent som selvmordshodepine. Men behandlingen har her i heimen heldigvis vært enkel: blodtrykksmedisiner! Har du vært hos spesialist og fått det vurdert skikkelig? Viss ikj anbefaler eg det, behandling og rett medisiner utgjør en kjempe forskjell❤ masse lykke til og gratulerer med boken🥰

        1. Har du prøvd medisinsk botox? Jeg gikk daglig med migrene, fikk satt botox i begynnelsen av mai, livet er om ikke helt bra, hvertfall blitt mye bedre🙏🏼
          Håper de kan finne en løsning til deg, migrene er noe dritt😢

          1. Høres helt for forferdelig ut! Jeg har migrene opp til 3 dager i uken men har heldigvis funnet den eneste medisinen som virker for meg, men den har du vel helt sikkert prøvd: Zolmitriptan. Den virker hver gang så lenge jeg tar den tidlig og før helvete bryter løs! Håper du finner noe dom virker selv om det virker håpløst 🙂

    3. Synd du er tøff og modig eg som har 3 små tette og so slite du med den migrene 🥴🥴😔😔❤️❤️❤️Eg er sjølv åleinemor til 4 unger.. To jenter på 11,4 og tvillingutter på 18 mnd.. Og eg føler kaos og stress og alt på samme gang eg føle virkelig med deg 😔❤️❤️❤️❤️❤️men aldri gi opp det er alltid lys i tunnelen ❤️❤️❤️Du gjør ein fantastisk jobb og ungene dine er heldig som har deg som mamma 😁😁❤️❤️stå på ❤️❤️

      1. Ja, jeg føler meg som verdens heldigste, men en ting er sikkert og det er at det ikke er like enkelt å rå over søvnen med tre barn i hus <3 Det hender liksom de holder det gående på nattestid 🙂

    4. Høres grusomt ut❤. Vil også anbefale deg nevrolog, og forebyggende medisiner, i tillegg til anfallamedisin. Ikke gi opp å finne medisin som hjelper mot anfallene dine. Hos meg virker feks bare imigran injeksjon (som anfallamedisin), mens nesesprayen el tablettform har null effekt. I tillegg går jeg på en del forebyggende medisiner. Forstår deg godt med frykten for anfallet som kommer – og da er det stor for forskjell om du har noe du kan ta som hjelper mot smertene eller ikke❤. Kan høres ut som det var cluster hodepine du hadde i går. Har hørt flere som får oksygen under anfallet da, og det lindrer.

      1. Åh, gøy å høre noen som har prøvd injeksjonene til imigran. Nevrologen min ville ha meg til å teste den nå. Spent på om den kan ha en virkning da jeg som deg ikke har noen effekt av nesespray eller tabletter.

        1. Hei!

          Har slitt meg migrene i ca 3 år. Har ca 12-16 anfall per mnd. Har prøvd alt av forebyggende medisiner som blodtrykksmedisin, antidepressiva, blodfortynnende osv. Har også testet ut ulike anfallsmedisiner, blant annet imigran injeksjon, den slo meg dessverre helt ut, men hadde ok effekt på selve hodepinen. Har du prøvd maxalt smeltetablett i kombinasjon med Paracet og aspirin (acetylsalisylsyre)? Det funker godt for meg under anfall. Et tips dersom du ikke allerede har tatt det i bruk er Hodepinedagboka til NTNU, den er gull verdt. Jeg har endelig fått støtte til å sette medisinsk botox på sykehuset, dessverre ingen effekt så langt, men krysser fingrene for at det blir bra. Anbefaler nevrologen i Trondheim på det sterkeste.

    5. Jeg begynner nesten å gråte her jeg står midt på stasjonen og venter på toget, fordi jeg kjenner meg så altfor godt igjen.. Masse god bedring til deg, Stine❤️

    6. Gluten trigger migrene her i huset. Mamma sluttet med gluten for 10 år siden og har ikke hatt migrene siden.

    7. Funket ikke de “øredobbene?” eller piercingene? Jeg håper snart man finner en løsning for deg. God klem

    8. For en grusom sykdom! 😭 Skulle ønske du slapp å oppleve dette til stadighet. Går det an å «vokse» det av seg? Eller er det sånn at migrene varer livet ut? Høres jo helt forferdelig ut. 😢

    9. Jeg tenkte med engang at det må være en form for Hortons/cluster du har. Min far har slitt med det i 30 år og prøvd utallige medisiner (med og uten hell). Vil anbefale deg å høre med din lege ang imigran injeksjoner, medisinsk botox, blodtrykksmedisin, epilepsimedisiner og evt oksygenmaskin.
      God bedring og masse lykke til med å finne medisin som fungerer ❤️

    10. Hei! Har du blitt vurdert for botoxbehandling? Altså mot migrene 🙂

      Jeg ville også ha fått henvisning videre som flere over skriver hos nevrolog.

      Hilsen en sykepleier som håper du finner noe som kan hjelpe deg.

    11. Vil du si at migrenesmertene er verre enn fødsel? Jeg kan tenke meg at når du har hatt disse anfallene mange ganger i ditt liv er fødsel barnemat i forhold.

    12. Det høres helt forjævlig ut! Mamma sliter med migrene, så håper virkelig ikke det er noe jeg også får. Du har jo prøvd det meste av triks, men jeg lærte ett nyt for ikke så lenge siden. Har du fulgt fønhuset som er på mammabanden? Hun sliter veldig med migrene og hun har fått seg briller med farge, det hjelper vist henne. Og jeg vet du har prøvd så utrolig mye, syns bare så synd på deg som får det så ille så bare sånn i tilfelle du ikke har hørt om det 🙂 Ønsker deg masse god bedring og så gleder jeg meg til boka!

    13. Migrene er virkelig pyton.. problemet er at så mange har «migrene», at folk undervurderer hvor ille det virkelig er for de som hardt rammet.. Jeg kjenner meg så godt igjen i den hysteriske angsten for neste anfall, hvordan jeg alltid gikk med alle slags medisiner i lommene, solbriller uansett vær etc… 😝

      Etter år med kronisk migrene hvor jeg ikke klarte å finne migrenemedisiner som hadde effekt, prøvde jeg ut blodtrykksmedisiner og epilepsimedisiner før jeg omsider ble godkjent for medisinsk botox. Det har hatt en helt mirakuløs effekt på meg. Fra 15 anfall per mnd, gikk jeg til null innen en uke etter første botoxbehandling. Har ikke hatt et eneste anfall siden oktober, det er helt fantastisk! Anbefales varmt og hjertelig!!❤️

    14. Har du fått sjekket tungebåndet ditt hos en ekspert på feltet?
      Slet selv med kraftig migrene flere ganger i uken. Heldigvis hjalp blostrykksmedisin meg som forebyggende men når jeg fant ut at tungebåndet mitt var stramt så forsto jeg at det var der det lå.
      Migrenen min ble utelukkende utløst av stress og lite søvn. Er nå rett over et år siden jeg klippet tungebåndet, sluttet på medisiner, og jeg har bare hatt et svakt anfall siden!

    15. Nå fikk jeg vondt av deg! Du er nok verken ut etter råd eller sympati, men jeg håper noe fungerer for deg på et tidspunkt. Du beskriver så virkelig, gleder meg til hvert innlegg 😄

    16. Jeg gråter når jeg leser dette. Frem til høsten 2018 har jeg hatt null peiling på hvordan migrene anfall kjentes ut. Jeg ble da innlagt med hjernehinnebetenellse virus og med en baby på 9mnd som jeg enda ammet og en jente til på 2.5 år så var dette beintøft. Et av symptomene var hodeverk, og så vondt i hodet har jeg aldri hatt før.. men det toppet seg da jeg måtte bekrefte sykdommen med spinat prøve, der bivirkning er migrene anfall. Jeg måtte ta spinal prøve to ganger pga vi mistenkte at verdiene ikke var gode 2 uker senere (heldigvis var de det-helt frisk nå). Men begge gangene ble jeg slik som du beskriver og det er det værste jeg har opplevd og flere ganger etterpå har jeg tenkt på deg og tenkt på det innlegget du skrev om den nye medisinen som var så dyr. Da har jeg hatt lyst å ta en spinal prøve av de som bestemmer, bare slik de kan kjenne hvordan der føles med migrene anfall. Da tenker jeg medfølelsen blir anderledes!
      Nå takker jeg meg med at jeg er heldig som ikke har dette «til vanlig» og håper og krysser alt jeg har for at vi snart er nærme en medisin som hjelper alle og som ikke koster en arm og en fot!
      Stå på- du er sterk!
      Hilsen ei som har ordentlig sympati og medfølelse til de som har migrene!

    17. Konstruktiv tilbakemelding: du kunne holdt deg for god til å nevne overgriper. Hva i all verden var vitsen med det? Mange som har opplevd det skulle nok mye gjerne hatt migrene som kommer og går, enn konstante traumer, og synes det ble feil av deg å sette det opp mot hverandre.

      1. Kjære vene, jeg skriver at jeg ikke er redd for å bli fanget av en overgriper, som i at det er noe jeg aldri går å tenker på, da det for mange er en veldig vanlig frykt. Man er redd for å gå på tur alene i frykt for en overgriper, jeg har aldr i hatt den type frykt.

      2. Du vrir og vender. Stine sier hun ikke er redd for å bli kidnappet av en overgriper. Det er en frykt hun ikke har, migrene er frykten. Altså hennes subjektivt mening. DU er kanskje redd for å bli kidnappet av en overgriper, det er DIN subjektive mening 👍

    18. Jeg føler med deg! Har hatt migrene siden 1998, til sammen ganske mange døgn i senga.. Jeg har funnet min medisin, bruker betablokker forebyggende i tillegg til bittskinne på natten som forhindrer at jeg biter jekslene hardt sammen. Tai chi for å få kontroll på kroppen. Kuttet sukker og mel helt.
      Nå har jeg migrene en gang pr mnd, og anfallene er ikke så kraftige som de var.
      Jeg ønsker av hele mitt hjerte at du finner din vei ut av dette, du må tenke at det finnes en metode om passer deg og. Ikke mist motet, dette klarer du! Det kan jo knapt bli verre, bare bedre! Lykke til!

    19. Botox!! Sleit med hyppig migrene, og va desperat nok te å gå på privatklinikk for å få botox, og har ette da ikkje hatt migrene. Kun når virkningo går ut og eg treng påfyll! Anbefale da på da varmaste! Kjenne óg fleire me migrene så e mykje bedre ette dei har fått botox 👍

    20. Fikk tårer i øynene av innlegget ditt,veit så altfor godt hvordan du har det♡
      Du sier morfin ikke kan gis-er det fordi du ikke tåler det? Jeg har selv veldig god effekt av morfin-injeksjon når jeg (en sjelden gang) har så kraftige anfall at jeg bare ikke kommer meg igjennom. Har også fått resept på Petidin,et morfinpreparat jeg bruker de gangene verken triptaner eller annet virker.
      Migrene er en grusom sykdom og rett og slett en tyv,den stjeler livskvalitet..spent på Aimovig,når den kommer på blåresept,og det er jeg sikkert ikke alene om😊

      God klem til deg!

      1. Alt jeg har hørt er at det er feil behandligform, og legen som behandlet meg så noe sånt som: Det er ingenting vi kan gi som fjerner smerten, selv ikke morfin, det vil bare gjøre det verre. 🙁

        1. Da må jeg bare si at det legen sier der,stemmer ikke. En morfininjeksjon er så sterk at den(i de aller fleste tilfeller)tar knekken på smerten der og da,selv om man ikke har noen garanti for at smerten ikke kommer tilbake etter en god stund. For min del stopper det anfallet fullstendig,og er en nødvendighet når det står på som verst.
          Håper uansett du finner noe som kan hjelpe deg også!

    21. Huffameg, dette var vondt lesing ☹️☹️. Er du utredet for cluster hodepine? Det hørtes litt ut som det 💕💕💕
      Varm klem

    22. Kjenner det er rett før jeg hulkegråter over dette. 💔 Kjenner meg igjen i deler av dette..
      Er en av de som har migrene, heldigvis ikke så ofte, og heldigvis ikke så ekstremt som dette alltid.
      Håper du finner noe som hjelper deg❤️
      Stor klem fra meg til deg❤️

    23. Hei Stine! Jeg ville bare skrive en liten kommentar om hvor nydelig du er, på innsiden og på utsiden. Så heldige barn du har! Klem 🙂

    24. Hei. Kjenner meg så godt igjen. Har selv små barn, kronisk migrene, med kraftige anfall mange ganger i måneden. Som du sier er det vanskelig å ta hensyn til egne behov med travle dager og barn i huset.
      Jeg har forsøkt forskjellig blodtrykksmedisin, epilepsimedisin, botox og aimovig sprøyter. Ser mange spør deg om botox, men på meg hadde det dessverre ingen effekt. Det beste for meg har til nå vært aimovig. Håper den kommer på blå resept veldig snart 🙏🏻 Ønsker deg masse lykke til! Jeg føler meg så alene med sykdommen, så følte så for å skrive til deg så du vet at du ikke er alene 💜

    25. Jobber på sykehus og vet at pasienter med kraftig migrene, som ikke har effektiv virkning av alle de andre medisiner som finnes der ute, kan få tilbud om å få botox behandling.
      Få deg en henvisning til nevrolog 😊

      1. Ja, jeg får det jeg også når jeg er ferdig med å være prøvekanin. De vil nemlig at jeg skal prøve “alt” før jeg får botox. Men nå er det forhåpentligvis siste gang jeg må prøve nye medisiner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg