Min hjemmesydde brudekjole og de fire andre kjolene

Kred: Bildene er tatt av den fantastisk flinke fotografen Ada Marlene Vrolijk

Det hele startet med en syk idé: Hva med å sy min egen brudekjole? 

Jeg hadde aldri gjort noe som en gang kunne minne om et slikt prosjekt, men i det denne tanken var sådd, begynte den å spire, og til slutt var det ikke et alternativ for meg å kjøpe en ferdigsydd kjole, jeg ville lage den selv. For hvor utrolig gøy ville det ikke være!?

Og før jeg selv skjønte hva jeg drev med hadde jeg kjøpt mangfoldig meter med stoff, sateng, silke, blonder og tyll. Jeg hadde ikke bare kjøpt stoff til en kjole, jeg hadde kjøpt stoff til fem kjoler. Heldigvis var to av de ganske små

De fem kjolene jeg endte med å sy til mitt eget bryllup: Brudekjole, 2 x brudepike kjole, 2 x forlover kjole. 

Det er en prestasjon jeg er stolt over, og jeg hadde gjort det igjen, for fy søren så gøy. Jeg er også takknemlig for at mine to nydelige forlovere ga meg tilliten til å sy kjoler til de.

Foto: bildet er tatt i bryllupet av den utrolige dyktige fotografen: Elisabeth Figenschou Jølstad

 

Oppskrift på brudekjolen 

Selv nå tre år etter bryllupet får jeg stadig mail om jeg kan fortelle hvordan jeg sydde brudekjolen min. Jeg skulle gjerne ønske jeg hadde en oppskrift å dele, men sannheten er at jeg prøvde meg fram, spratt opp og prøvde igjen. Slikt er det vanskelig å lage oppskrift ut av, men jeg skal allikevel fortelle litt om hvordan kjolen ble til, det burde i alle fall være en god veileder om du selv tenker å sy en kjole.

1. finn et mønster som kan være utgangspunkt 

Det var her jeg startet. Jeg lette på nett og i butikker etter ulike ferdigmønster på festkjoler. For meg var det viktigst å finne en overdel som lignet det jeg var ute etter. Skjørte hadde jeg allerede en plan på, det skulle være et helvolangskjørt, altså et skjørt som er helt rundtklipt, eller ovalt, siden jeg har ekstra lengde bak. Det betyr at om jeg legger skjørtet utover eller snurrer fort, kan skjørtet stå rett ut som en sirkel.

Jeg fant et kjolemønster jeg likte, og så satte jeg i gang med å sy prøver av et rimelig stoff. Jeg tror jeg sydd og korrigerte 5 utgaver av overdelen til kjolen før jeg var 100 % fornøyd og klipte ut stoffdelene i brudekjolestoffet.

2. finn riktig stoff til kjolen 

Kjolen min består av 5 ulike stoff. Vi reiste inn til Oslo, der vi fant de sinnsykt lekre stoffene på  Rainbow og Saab Tekstil. I tillegg handlet vi sateng og for på Stoff&Stil.

Skjørtet i kjolen består av:

1. lag er et  et sydd underskjørt, laget av forstoff kjøpt på stoff & stil, som jeg har sydd tre remser med rynket tyll på, slik at det blir et litt fluffy tyllskjørt som løfter ut kjolen litt.

2. lag er et forstoff kjøpt på stoff & stil som er første lag i skjørtet. Dette er en glatt stoff som har til hensikt å beskytte de neste lagene i skjørte, ettersom kjolen sleper i bakken bak

3. lag er et satengstoff, som jeg vil si er hovedstoffet i kjolen.

4-5-6. lag er tyll som er klipt i samme form som skjørtet.

7. lag er siste og ytterste laget med tyll, men på denne har jeg festet en gigantisk blondekant og eks antall blonder til skjørtet for hånd.

Stegene for å sy brudekjolen kan du se i dette innlegget 

 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

8 kommentarer
    1. Hei, jeg blir virkelig inspirert av å lage egen brudekjole når jeg ser denne flotte kjolen. Det jeg lurer på er hvilke forstoff du har brukt for lag 1 og 2? Har du et bilde av det innerste laget (jeg klarer ikke helt å se det føre meg). Tusen takk for en super inspirerende blogg😊

    2. Jeg lurer også på om alle lagene i skjørtet er tegnet med samme mønster, eller om de innerste lagene er smalere? Mvh Lisa MR💛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg