Nå vil jeg opp og fram her i livet..

.. Etter mye grubling, prøving, feiling og tungt arbeid, var jeg kommet ett steg i riktig retning. Det ga meg den motivasjonen jeg trengte, og til syvende nådde jeg målet mitt! Altså jeg klarte jeg å komme til toppen uten å falle ned! .. slik jeg så det, var den enkleste løsning for å komme meg opp og fram her i livet og bygge meg en trapp for å oppnå drømmen 😆 Bokstavelig talt

Nok en gang har jeg bevist for meg selv: Alt er mulig bare man tror på seg selv og tørr å prøve. 

Under ett av møtene med byggefirma ble det nevnt av vi burde legge litt tid i å bygge en god og solid arbeidstrapp, for det blir mange turer opp og ned i byggeperioden, og en god trapp sparer oss til syvende og sist for mye tid og energi.

For å komme opp i andre etasjen for å se hva snekkerne har gjort har vi måtte klatre i stigene på stilasjen rundt huset – det er ikke min favorittsport. Jeg tenkte jeg derfor kunne prøve å google hvordan en trapp lages. Etter noen raske googlesøk var jeg plutselig inne på et forum om trapper hvor jeg klikket meg inn på en anbefalt link som ble løsningen på hele trappekonstruksjonen

SLIK LAGER DU TRAPP 

På DENNE siden kan du konstruere din ønskede trapp. 

Du velger den type trapp du ønsker, altså om det skal være en rett trapp som denne, en u-trapp, en repotrapp, en spiraltrapp osv.. Så fyller du inn målene på trappehullsåpningen, og vips regner den ut hele konstruksjonen til trappa med detaljerte mål for alle de ulike delene og hvilke grader trappen skal kappes i.

Klokken var 01:00 på natten da jeg satt med løsningen av trappen foran meg. Jeg ble så ivrig at da jeg våknet dagen etter var jeg besatt på at denne trappen var mulig å lage, selv av en som meg som aldri i sitt liv har laget en trapp. Jeg samlet sammen avkapp etter snekkerne og kappet ut klossene som er feset til trappevangen som trinnene ligger oppå. Flaksen var på min side for jeg fant to lange og brede nok planker på låven som kunne bli trappevanger. i fire tiden på ettermiddagen ringte jeg mannen, “tror du jeg kan bygge trappa i huset?” for altså, hva annet kan man finne på når mannen må jobbe overtid.

“Bare å bygge,” var svaret.

Jeg hadde på det tidspunktet gjort klar alle delene, så nå var det bare den gøye men også tunge delen igjen, å sette sammen trappa. Jeg har heldigvis en mann som aldri har tenkt at siden jeg er jente så kan jeg ikke håndtere verktøy og snekring, men det er en liten men irriterende svakhet jeg har som jente. Det å løfte på plass stokker på 40-50 kg er så forbasket mye tyngre for meg enn for mannen i hus.

Det var derfor utrolig deilig å få en assistent da mannen kom hjem i 21 tiden, som hjalp til med de siste justeringer og kappet og bar planker til trinnene mens jeg kunne kose meg med å skru det hele sammen.

Det er lenge siden jeg har vært så støl etter et prosjekt, men fy søren så gøy når man får det til! I dag blir det rekkverk også!

Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

13 kommentarer
    1. Du er flink 😀, er det egentlig noe du ikke kan? 😉 Du lager hjemmelaget babymat/mat, baker flotte kaker, veldig flink til å å skrive (blogg), syr egne nydelige klær❤️,lager egne lysestaker med dreiebenk, tegner å planlegger ditt eg hus, snekrer trapp 😯, lager veldig kreative diy, å sikkert veldig mye mer 🙂.

      1. Åhh <3 😀 Så utrolig koselig å høre 😀 Jeg er nok ganske flink på ting man trenger kreativitet og hender til å utføre, men tro meg jeg har andre svakheter 😀 For eksempel har jeg ikke mulighet til å huske navn, steder eller årstall til min store frustrasjon. 😛 Haha

    2. Fy søren å flink du er :)Du skal ikke lage trappa dere skal ha i ny huset når det er ferdig også da? 🙂

    3. Så flott det ble! Men jeg vil absolutt anbefale dere å få på et rekkverk også. Jeg jobber selv på byggeplass og fallskader er en av de vanligste, og mest unødvendige skadene vi har. Det så fort gjort å tråkke feil når man bærer materialer og ikke helt ser trinnene. Dessuten skal det ikke store fallet til før man får varige ryggskader, lammelser osv. Jeg krysser selvsagt fingrene for at ikke det skal skje, men selv små skader som en forstuet ankel er jo også mer enn nok til ødelegge hele tidsplanen for byggingen.

      1. Hei, Tone,I siste setninga i innlegget står det at hun skal bygge rekkverk også 😉
        men enig, hun er så flink!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg