Slik tegner jeg mitt drømmekjøkken

Jeg teller ned!! Om to (!) måneder nå er vi kanskje i gang med å grave til grunnmuren på vårt nye hjem!!

I dag har jeg tegnet en del inne i huset, og at dette er utkast 47 på det framtidige kjøkkenet vårt er nok ikke en spøk, men å tegne drømmehuset krever sin tid. Plutselig kommer man på noe nytt, og like plutselig oppdager man at den gode ideen ikke var særlig god. Vi har lyst på sort kjøkken, i alle fall mørkt, men så er det jo greit å se hvordan det ville sett ut lyst. Løsningen har jeg endret på til det utallige, og ja, så kommer alles meninger oppå det hele. “Du burde ha det!”, “Du burde gjøre sånn!”. Det er så mye som skal tas hensyn til, og så mye man skal tenke på.

 

Vi har fremdeles ikke bestemt oss for kjøkken, men planløsningen har falt på plass, og det er utrolig deilig. Det forundrer meg ikke at det kommer til å bli enda flere endringer, men jeg har kommet ditt at jeg er veldig fornøyd med løsningen på kjøkkenet.

Så per nå, ser det nye kjøkkenet vårt ut som dette

Er det ikke bare lekkert?

Slik lager jeg mitt drømmekjøkken

Da jeg startet med å tegnet huset vårt for noe som begynner å bli en stund siden nå, visste jeg ikke om det fantes tegneprogram for privatbruk. Jeg gjorde derfor noen søk på nett og forsto at www.roomsketcher.com var veien å gå, i alle fall virket det som om dette var det mest brukte programmet.
Jeg lastet ned Roomsketcher Home Designer til dataen og satte i gang. Som med det meste som er nytt, tok det litt til å komme godt i gang, men jeg vil allikevel påstå at det er et enkelt program å bruke.

Gratis, VIP, Pro
Det jeg liker elsker med Roomsketcher er at du klarer deg veldig fint med gratisprogrammet. Det var der jeg tegnet hele huset, en tegning som vi sendte til arkitekt for å vise fram hvordan vi ønsket plantegningen. Hun la inn mine tegninger i sitt tegneprogram og gjorde hun noen små endringer. Eks: hun la til et vindu på grunn av lysprosenten som må inn i et rom, flyttet litt på et par vegger på grunn av bæring – slike viktige endringer som er en arkitekts oppgave å løse.

Etter hvert oppgraderte jeg til VIP som koster $49 for ett år, dette fordi jeg ønsker å kunne få 3D tegninger og printbare plantegninger, og for å få muligheten til å endre på farger på interiøret.

TIPS: bruk tid på å møblere!! 

Det er rart hvordan alt plutselig ser ut til å endre seg når du får inn interiøret. Kanskje ble det litt for trangt et sted, og for åpent ett annet?

Når man lager en planløsning for et helt hus er det naturlig at man setter inn en sofaen der du tenker den skal være, og senga der det er plass til den, men jeg anbefaler virkelig å innrede så detaljert som du får det til. En sofa er ikke bare en sofa, kanskje er den du puttet inn mye mindre eller mye større enn den du har fra før av? Det er først når du virkelig setter seg ned å innreder huset at det dukker opp nye utfordringer. Har du møbler fra før er det greit å sikre seg at de passer inn i det nye huset, og tenk lampeplasseringer. Dette har du ikke sjans til om du ikke allerede har kontroll på hvor lampa må stå i forholdt til resten av møblene.

Det å leke med farger er også helt genialt. Da kan du danne deg en klart bilde av det ferdige resultatet av ditt nye hjem.

Så uansett om du bare skal pusse opp eller bygge nytt, så anbefaler jeg på det varmeste å bruke Roomsketcher i prosessen. Jeg har i alle fall blir utrolig mye klokere på veien. En ting er å se det for seg i hodet, noe annet er det å se det i 3D som dette 😀

Det høres nesten ut som jeg er betalt for å skrive dette, men det er jeg altså ikke ! Haha.

Vil du se mer fra  husprosessen, legger jeg ut alle relaterte blogginnlegg under kategorien: Villa Ommedal

14 kommentarer
    1. Heeeeeerlighet det var dritfint kjøkken… 😍😍😍😍😍 Ser veldig praktisk ut og…

      Jeg har selv sett på svart kjøkken på IKEA, drømt meg vekk… Er så stilig.. Har bare 10 år gammel leilighet selv, men kunne godt tenkt meg å bytte ut kjøkkenet her, ikke ha som alle naboene her har.. Kjedelig glatt hvitt… Hvis jeg blir boende da.. 😋 Vurdert folie på dørene og… Time Will show…

      Glede meg på deres vegner med nytt hus.. Virkelig.. Høres lite morro ut med mus i vegger og skap.. Har mus på loftet her selv, borettslaget gjør ikke en dritt.. Hører naboen har fått de inn i leiligheten 😮😮😮 da hadde jeg hylt her…

      Så jo, jeg gleder meg til og følge deg i byggeprosessen… Bittelitt misunnelig.. Men én glede å følge andre sin drøm går i oppfyllelse og ❤️

      Masse masse lykke til… Ikke lenge igjen nå 😇

    2. Ikke for å gnåle, men hvor skal dere ha oppvaskmaskina? Mener det smarteste er å ha den til høyre for vasken. Til venstre hvis man er venstrehendt. Tror det er et råd som ofte blir gitt 🙄

      1. Like enkelt å ha den til venstre om du er høyrehendt. Da står du med oppvaskkosten i hånda og setter tallerkenen i maskinen med venstre hånd.

        Stine: Dette ble veldig fint!

    3. Nydelig!!
      Vi bygde kjøkken fra «Drømmekjøkkenet» for et års tid siden. Er SÅ fornøyd med hvordan det ble. Gikk for mørk grå/peppergrå. Må i blandt over med «blåspray» for å ta flekker, men ikke på langt nær som med glansede fronter. Er og fornøyd med at vi valgte slette fronter, så slipper man den fordømte støvsamlinga.
      Ser dere også tenker en god og dyp vask (da kan man fylle stor bøtte eller kjele med vann, og man kan vaske opp og skylle av uten at det sprutet over alt). Et tips: få et armatur/kran med sånn uttrekkbar spylefunksjon. Er dritkjipt med stor vask om man ikke får skylt ordentlig ut av den. Har sett det hos andre, der man hele tiden må frem med klut eller kost for å rengjøre vasken 🙂

    4. You lucky girl, ser fantastisk fint ut! Med fare for å være den som kommer med irriterende innspill, oppdaget jeg selv litt issues med å ha frittstående øy med koketopp da vi pusset opp vårt eget kjøkken, og kan dele det med deg, så slipper du samme styr. Husk å tenke på at det er påbudt med komfyrvakt, som måler temp på koketoppen. Denne kan enten festes på veggen over koketoppen, men for dere (og oss) som ikke har noen vegg der, må den festes i ventilatoren. Det ser ofte drittstygt ut, og for oss som har hev/senke vifte over koketoppen er den litt ustabil. Hvis man legger litt ekstra penger i kjøkkevifta kan man få en med integrert komfyrvakt som ikke synes. Komfyrvakt er svindyrt, så det kan faktisk lønne seg å heller velge dyr vifte. 😉

    5. Det her er ikke noe som må være med på tegningen, men som er veldig praktisk. Over vasken har vi en sort metallstang med kroker til oppvaskhansker og oppvaskkoster + kaffekopper som er i bruk (vaskes ikke mellom hver gang) i tillegg har vi en slags kurv som henger på stanga til såpe.

      Lenker:
      https://www.ikea.com/no/no/p/fintorp-stang-svart-50201906/
      https://www.ikea.com/no/no/p/fintorp-knagg-svart-40201902/
      https://www.ikea.com/no/no/p/fintorp-krydderstativ-hvit-svart-60202081/

    6. Er så inspirerende å se på deres oppussingsprosjekt og husprosjekt! Jeg og samboer skal selv pusse opp hus om noen år, men har allerede begynt å tenke på hvordan vi vil ha det. Etter du viste frem dette programmet på mammabanden, lastet jeg det ned for å prøve meg litt frem på ulike løsninger, og kjøpte muligheten til å kunne se huset i 3D. Det jeg lurer på er: jeg så du designet huset utvendig også, hvordan gjorde du det? Vi får kun til å se en etasje utvendig om gangen. Vi får med andre ord ikke til å gå opp i 2. etasje via en trapp, men vet ikke om dere heller får til det? Min lisens heter premium, må man ha Pro for å få til det? Og jeg får ikke til å endre farger på interiøret, må man ha Pro for det også? Hadde vært veldig lærerikt om du hadde laget en skjermdump-video hvor du viste frem hvordan du arbeider i programmet, om du har tid til det selvfølgelig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg