Vår valp Alba

Noen er så heldige at de får en sprell levende kosebamse å dele livet sitt med

På lørdag skjedde det! Vi hentet det siste lille tilskuddet til familien vår. En liten staffordshire bull terrier tispe på 8 uker.

I snart ett år har vi ventet på den “rette”, jeg trodde den rette skulle være av fargen blå (grå), med litt hvitt på brystet, men etter å ha sett på utallige valper, var det ikke før jeg satte øynene i denne hvite staffen med blå flekker at jeg kjente det: “Det er henne!”.

Det er merkelig, for egentlig var vi interessert i en hannhund, fram til vi så denne tispa her, og brått sto mannen min og argumenterte for at vi heller burde ha ei jente. Det var ingen tvil, vi hadde forelsket oss like mye i denne tispa i det sekundet vi så henne, og den følelsen var det verdt å vente nesten ett år på.

Hvorfor staffordshire bull terrier? 

For oss har det aldri vært et spørsmål om hvilke rase den neste hunden skulle være. Vi har begge to hatt en stor kjærlighet til denne rasen i mange år, og enda vi føler vi har verdens flotteste hund, som er en rottweiler, så er rottisen hakket for stor synes vi.

Staffen er en rase som er fullstappet med dynamitt, de har masse energi, og hvis den energien brukes rett er det en fryd å ha samspill med rasen. Det var faktisk en her som skrev så godt  at om jeg skulle ha en hund som passet mitt energinivå så måtte jeg ha en border collie, og jeg tror staffen befinner seg på omtrent samme nivået, samtidig som de også kan være sofagris nummer 1 👏🏼

Staffen er også en eksepsjonelt god familiehund. Rasen finnes ikke hårsår, og ikke bare tolererer rasen barn, de virkelig elsker barn.

I mine øyne er staffen en stor hund i en liten kropp. Rasen blir stort sett ikke høyere enn 35-40 cm, men med sin kompakte kropp veier den allikevel mye sammenlignet med størrelsen.

Staffen er avlet for å være en selskapshund. Det finnes lite jaktinstinkter i rasen, og de er heller ingen vakthund slik som Rottweileren som virkelig vasler når noen kommer. Rasen bjeffer derfor lite, men de er kjent for mange andre lyder, og det er ikke uvanlig med staffer som gråter, uler og skriker.

Vår Alba 

Alba oversatt fra latin betyr hvit, og derfor syntes vi navnet kledde henne godt. I bare to dager har hun bodd med oss, og det går over alle forventinger. Vår 8 år gamle Tyra tok henne umiddelbart under sine vinger, noe som har gitt henne en stor trygghetsfølelse. Alba vil gjerne leke litt med sin nye “tante” og når hun er sliten synes hun det er fint å krype opp i sengen til denne store svarte trygge skikkelsen.
Hun elsker kos, og ligger gjerne  på fanget. Da spiller det ingen rolle om fanget tilhører en av oss voksne eller en av barna, et fang er et fang for Alba og hun forbinder det med varme og trygghet.

I stuen har hun sin egen hule. Vi har plassert et bur i stuen, som er hennes fristed, og hennes plass om natten. Min drøm er at buret skal forbi med åpen dør, slik at hun ikke må sperres inne, men her tror jeg nok vi må føle oss fram, for staffen har kjever som krokodillen og tenner som pirajaen, og jeg vil gjerne beholde møblene våre like hele.
Fra hun kom har hun spist, drukket, lekt og sovet, og bare ett do-uhell har hun hatt på disse to dagene, og det var den første kvelden i helt nytt hjem.
I sin søskenflokk på 7, var hun den roligste, og mentaltesten hun har vært igjennom forteller at hun er en underdanig frøken med litt mangel på selvtillit, som trenger førerstøtte og oppmuntring. Testen forteller at hun er pålitelig med barn, har ingen smertepåvirkning, og vil passe flott som familiehund, med strukturerte eiere som jobber systematisk for å bygge henne opp.

Endelig har vi to babyer i hus igjen 😆 Det er det vi kjenner best til med tvillinger fra før av 😊

54 kommentarer
    1. Så veldig søt, og så heldig for henne at hun kom til dere.
      Jeg tror nok du vet det, men rasen er kjent for sine hudplager. Det er et helvete for hund og eier – jeg taler av erfaring, så jeg håper virkelig dere går klar for den dritten.
      Lykke til med valpen deres !!!!

    2. Nydelig! Virkelig lykke!
      Håper du velger å bruke sele på henne og ikke halsbånd, da det er bevisst at de fleste hunder selv om de ikke trekker, får skader på svært viktige muskler, ledd og organer ved bruk av halsbånd 🙂 trenger ingen nærmere forklaring egentlig, man kan jo selv sette et halsbånd rundt halsen og la noen kontrollere din adgang til aktivitet ved å bli dratt i halsen. (https://www.hundeskolensyd.com/artikler/hvorfor-bruke-sele-fremfor-halsband#)
      Nydelig navn, håper rottisen lever enda lenger slik at hun får være god rollemodell!

      1. Vi kommer til å bruke begge deler, fordi jeg ønsker å skille på når hun skal gå pent i bånd og når hun kan gå foran og trekke. Så sele når hun trekker og halsbånd ved gå pent 🙂

        1. Hvis du leser deg opp så forstår du at det ikke er selen som avgjør om hunden går fint, men hvilken aktivitet dere skal gjøre. Man kunne kjøpt en trekksele og la seg “bli dratt” dersom det var meningen, for eksempel på en skogstur. Så kan man bruke en annen kommando, energi, stemmenivå eller fart eller terreng for at hunden skal vite når den skal gå vanlig. Ingen grunn for å bruke halsbånd. Man så på snapvideoen din fra kaningården at det allerede er et lite, sikkert for deg, uvesentlig drag i halsbåndet. Men prøv selv å “tæppe” fingeren foran strupehodet og kjenn hvor ubehagelig det er. For at hunden skal få utøve naturlig atferd (snuse!) så kan den ikke bli hindret av en eier som skal korrigere den via halsen hvor den får gå og snuse.
          Håper du leser deg opp på emnet før du tar avgjørelse. (Jeg er ikke sint altså, jeg bare brenner sterkt for at alle herlige hunder skal slippe å bli ført rundt via halsen. Les i det minste om hvilke skader et halsbånd kan gjøre).

          1. Du har tydeligvis ikke hatt krevende hunder. Halsbånd er nødvendig i flere tilfeller. Min hund vet også forskjell på hva slags tur vi skal på ut i fra utstyr. (Trekksele eller halsbånd.) han tar overhodet ingen skade av halsbåndet, han har jo ikke lov til å trekke, så det henger løst;) og du, hunder tåler svært mye. Et lite napp for korreksjon er ingen fare.

            1. Joda, jeg har en hund med atferdsproblemer. Hadde jeg brukt aversive metoder hadde jeg sviktet hunden. En hund som strever med frykt og redsel trenger ikke bli påført merfra meg som eier. Trenger ikke halsbånd for å holde den igjen selv om den er 40 kilo. Bruker hoftebelte på meg og sele på hunden, kan trygt føre vekk hunden fra en situasjon uten å få den med ved å dra i halsen 🙂 Å «ikke ta skade av» betyr ikke at det er riktig. Hvis du leser om halsen/nakkrns anatomi på hund ville du vært mer kritisk til halsbånd.
              Men nå skal jeg ikke bruke bloggen til Stine som arena for dette.
              Ps: min hund er kjempesterk i nakken og hadde neppe blitt ødelagt av en tur
              Med halsbånd. Men! Det er ikke en slik hundeeier jeg vil være når jeg heller kan nå de samme målene med metoder som ikle påfører hunden smerte, unehag eller frykt.

    3. Hei! Nydelig valp! Men vær vennlig å ikke steng henne i bur om natten, da blir hun tvunget til å ikke gå på do da hun ikke vil tisse ut sin egen seng, og jeg synes ihvertfall ikke det er rett måte å få en hund husren på.
      Men du er en god dyrevenn, så regner nesten med at du vet dette allerede. Masse lykke til med Alba!

      1. Vi har hatt hund i bur på natten i to år nå uten noe problem. Måtte hunden vår ut å tisse på natten pep hun, heller det enn tiss i sengen 🙂

        1. Vi har samme rasen, har ikke opplevd at den tygger mye, snarere tvert i mot. Men tror ikke det nødvendigvis er raseavhengig, men heller individuelt. Ønsker dere uansett lykke til, tenker bur er greit med måte, men vet mange er hardbanka motstandere.

          God jul til deg og dine! ❤

            1. Vi har også samme rase. Ho mi er to år nå og har heller aldri opplevd at ho tygger mye, sett bort i fra lekene sine. De får virkelig gjennomgå. Vi hadde ho i bur den første tida på natta, litt for at hun skulle føle seg trygg. Hadde på alarm på natta slik at hun fikk gått på do, men etter tre dager sov jeg over alarmen og hun pep heller ikke så da sluttet vi med det.

              Det første året var hun også i bur når hun var hjemme alene. Da var jeg student så hun var ikke super lenge alene om dagen. Nå jobber jeg og hun er lenge alene hjemme. Da stoppet vi med det. Hadde likevel buret fremme og hun gikk inn i det før jeg dro, men jeg lukket det ikke igjen. Tok ikke lang tid da før buret forsvant 🙂

              GRATULERER med en nydelig hund og en helt fantastisk rase! Kjenner jeg blir veldig valpesyk 😉

    4. Gratulerer så mye med staffelaff! ❤️
      Dere har helt klart valgt en fantastisk rase og det virker som dere har satt dere ordentlig inn i rasen og hva de trenger. Imponert!
      Masse lykke til videre!
      Hilsen alle oss på Lahelle Gård ❤️

      1. Tusen takk 😀 Det er en stor glede!
        Ja takk, dette blir veldig spennende. Vi kjenner rasen ganske godt, så jeg håper vi også skal klare å forme henne akkurat slik vi ønsker det, og unngå fallgruvene som mange sliter med hos staffen 🙂

    5. Nydelig valp 😍 hos oss tre flyttet det inn en schæfer valp for et par måneder siden, småbarnslivet ble ikke mindre hektisk, men Gud for en herlig venn det et i han 😍
      Men også, hva heter den superfine dressen lilletupp har på seg? Vet du hvor man kan finne mønster? 🙈

      1. Åh, så herlig! Ja, jeg har spurt meg selv om det var rett tid å få valp. Haha. Men akk ja, det er utrolig koselig til tross for at det blir ekstra hektisk.
        Dressen er telemark mønster i fra heftet: “klassikere baby, sandnes garn” model 29. 😀

    6. Blir helt varm i hjertet av både bilder og tekst her❤️
      For en herlig uvanlig fargekombinasjon på Alba😍 vår er også sånn passe uvanlig med sine 3 farger, og nå med 10 år på nakken kjenner jeg at det river litt i hunde mammahjertet at hun ikke lengre er så ung som vi skulle ønske, spesielt da hun virkelig er alt på denne jord for mini på snart 2❤️ Må kanskje også vurdere om det blir valp på oss før eldste blir for gammel ..
      gleder meg til å følge de «nye tvillingene» 🤩

    7. Hun er nydelig Stine!! Tenk så heldig hun er som får tilbringe livet sitt med dere! Heldige lille Alba! Gleder meg til å se henne vokse opp!

      1. Tusen takk Ina 😀 <3 Vi er så happy for dette lille tilskuddet. Du kjenner det sikkert igjen "vi skulle gjerne fått ti hunder og 50 katter, men et sted må vi vel stoppe!" haha. <3 De dyra!

    8. Ååå, så nydelig!! Vi har en blå staff, 3 mnd eldre enn tvillingene våre, så her har vi fått trillinger 😂 En herlig rase, ikke uten grunn at de kalles nannydogs 😍 Lykke til ❤️

    9. Det er ikke før du får hund eller barn at alle tror de kan komme med tips og råd 😂

      Nydelig hund, og ikke minst rase! (Jeg tippet riktig)

      1. Hah! Nei, det er helt sikkert 😀 Heldigvis finnes det like mange måter å oppdra dem på som det finnes folk, og godt er det at det finnes mange veier til rom, så det går nok bra om man gjør det sånn eller sånn 😀

    10. Aww. Så søte de er sammen. Dette er bare en fantastisk rase og utrolig lykkelig hund – slik jeg har opplevd. Har to naboer og en kollega som har en slik og de er alle 3 verdens herligste. Lykke til med den søte Alba 😊

    11. Herlig! Gratulerer så mye med ny hjerteknuser, som kommer til å få deg til å føle så mye kjærlighet, men også vil rive av deg håret av, Hehe! Har selv en staffegutt på snart 2 år, han er mørk, med en hvit pote, derfor navnet Albin som også betyr hvit! For et sammentreff!

    12. Så nydelig😍 Vi har selv en staffegutt på 4.5 år, og har aldri angret på valg av rase.
      Verdens beste venn, turkamerat, sofagris💙

    13. Så nydelige klær til baby! Hvilke oppskrift har du brukt på alt sammen? Veldig nydelig 🙂

    14. Åååå så nydelig! Blir valpesyk! Selv om min ikke er 1 år engang! Haha! Man glemmer så fort valpetiden, for min del var det MYE pirija tenner 😂 Lykke til med ny familiemedlem! Hund gir så mye ❤️

    15. Min første kommentar her hos deg. Åhhh for en nyyyydelig Alba!! Jeg elsker dyr mest i verden! Jeg har en sønn på 16 og en hund. Hjertet mitt flommer over av kjærlighet til disse naive fantastiske skapningene som dyr og barn er. Jeg har opplevd mye fælt med dyr i oppveksten. Kjæledyrene mine ble drept foran meg. Jeg har store traumer etter dette, og ønsker at alle dyr må ha det godt. Jeg håper dere tar godt vare på begge hundene. Barna er så søte de også. Veldig koselig å se at du legger valpen inntil bebis. Digger deg. Takk for at du deler.

    16. Gratulere med nydelig hund, Å absolutt riktig rase for en småbarns familie. Selv hadde vi amstaff, av de siste tillate i Norge (men måtte avlive henne for 3 ish år siden) målet var alltid at vi skulle gå for ny staff bull terier når tiden var inne, men så bare falt vi helt helt pladask for en dogo canario. (Vi bomma litt på str kan mann vell trygt si, når vi egentlig skulle gå for en mindre rase å ente opp med en større) men det har vi ikke angrett ett sekund på. Allikavell er hjerte vårt godt planta hos disse staffene. Det er noe helt spesielt med de å deres lynne 🌸 masse lykke til med valpe tiden og tiden som følger etterpå ❤️

    17. Så nydelig! Har selv staffe, og selv om de er noen klovner så har jeg aldri vært borti mer tålmodig hund med barn. Min er helt fantastisk med sønnen min, verdens beste familiehund!

    18. Så skjønn!!❤
      Godt å lese noen av oss gjetta riktig mtp rase,dere vil ikke angre😍

      Ang. biting..! Jeg skulle ønske noen hadde forberedt meg på hva for en liten piraja vi måtte hanskes med,FØR vi fikk terroristen i hus.(Ikke misforstå,det var verdens herligste lille terrorist vi fikk,og jeg ville aldri i verden ha bytta’n bort!)
      Første uka etter Kompis flytta inn hos oss,var han verdens nydeligste lille koseklump på 8 uker og vi var overbevist om denne valpen hadde vi vært ekstremt heldige med.
      Yeah right.. Vi hadde ikke før sagt det,så starta ekstremtilværelsen.
      7åringen turte ikke leger bevege seg fra stua til kjøkkenet,i frykt for at valpemonsteret skulle sitte i leggen hans.
      Vi så ut som en gjeng selvskadere alle sammen,med bitemerker og sår på både hender og armer.
      Etter en måneds tid fikk jeg et aldri så lite sammenbrudd,hylgråt og trygla samboeren min om å levere bikkja tilbake til oppdretter😂
      Heldigvis beholdt vi den lille staffebolla,og godt var det,for han viste seg fort å være så mye mer enn vi hadde drømt om❤

      Når det gjelder tips til biting,tror jeg vi prøvde det meste. Sprute vann,timeout,avlede med leke,klynkesom en valp..Vi prøvde til og med å legge ham på rygg når det sto på som verst.
      Så begynte vi på valpekurs,og lærte om positiv forsterkning framfor straff.
      Mitt nyttigste kurs noensinne! Rose og belønne for ALT positivt,bruke godbiter for alt det er verdt. Det tok en stund å få bukt med problemet,men det var verdt det,og vi jubla stort når de sylskarpe valpetenna etterhvert ble erstatta med ikke fullt så skarpe voksentenner😄

      Lykke til med valpetida,og husk at det er din aller beste venn du oppdrar❤

      1. Signerer!! Les alt du kan om positiv forsterkning. Ikke bruk straff på hunden (og straff betyr ikke spark, slag osv..) straff for hunden er alt som medfører ubehag: kjeft, “FYYYY”, legges i buret, sprute vann på, rykke i båndet når den ikke går pent, ta i nakken – om så bare “lett” osv). Du som er så opptatt av riktig kaninhold, bør absolutt fordype deg i emnet. Man skal belønne hundens positive atferd med ting den vil ha: leker, ros, kos, mat, herjing, osv. Men man kan ikke samtidig rose for positv atferd OG korrigere negativ atferd.
        Hvis dere går kurs, unngå kurs som reklamerer med “kontroll, korrigering, “bli en leder” osv. Søk på klikkertrening, så skal jeg love deg et herlig hundehold. Staffen som er såpass lettlært vil du få mye ut av å trene positivt med.
        Tenk etter: Vil du jobbe for å bli lederen til hunden (et forhold basert på at hunden ved å gjøre “feil” har en eier som blir skuffet eller sint på den. Eller vil du jobbe i TEAM med hunden din, der hunden vet at DU er den beste og tryggeste alliansen den kan ha. En hund skal komme til deg/gjøre riktige ting fordi den vet at du er til å stole på.
        Et eksempel: En hund som utagerer mot en annen hund. Skal den i tillegg til å være redd det skumle (bjeffe, knurre eller gjøre utfall for å få den bort), få kjeft av eieren? Eller skal den vende seg mot deg i trygghet om at: Eieren min er min beste venn, hun betyr trygghet og jeg stoler på at hun løser dette problemet for meg, dvs. tar meg raskt vekk og løper en annen vei.
        Lykke til med herlig hundehold!Hvis du søker youtubevideo med klikkertrening og barn så kan du se hvor enkelt barn også kan lære å bli “hundevenner” fremfor den gamle skolen som trodde man skulle være leder…

    19. Såå nydelig!!
      Jeg virkelig elsker fargekombinasjonen❤️
      Jeg var også fast bestemt på å skaffe meg en hannhund, men endte opp med den roligste staffetispa i kullet. Hun var veldig rolig og litt nervøs i starten, men det gikk fort over og pirajan flyttet inn😂 en ødlagt sofa, x antall ødlagte leker, puter og klær sitter jeg her med verdens snilleste hund. Hun nærmer seg ett år, og kan fortsatt ha noen episoder (om matmor bruker for lang tid spesielt) hvor hun kjefter og biter i både fingre og klær, men dette går heldigvis fort over…🙈

      Mine tantebarn var veldig skeptisk i starten da de er vandt til små selskapshunder, men etter å ha blitt kjent med hjerteknuseren er det ingen over og ingen ved siden.

      Lykke til med tiden fremover!
      Dere har virkelig valgt riktig rase😍

    20. Gratulerer med nydelig valp!!!! Fint navn også, mine foreldres gamle staff het Alba 😀
      Hvis du vil ha tips til flink hundeinstruktør i Vetsfold så prøv ut Helene Brandal ved Good-Dog. http://gooddog.no/helene-brandal/ Hun er også untdannet ved Nordisk heste- og hundeterapiskole så det kan jo være interessant for deg å ta en prat med henne 🙂

    21. Så herlig med staffevalp! Vi har en selv på 9 mnd. Jeg tror vi har vært veldig heldige, for vår har ikke tygd på noen møbler. Hun prøvde seg på senga vår en gang, men da fikk hun beskjed og har ikke gjort det ellers. Det eneste hun har ødelagt er trusene mine og lekene sine 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg