MØNSTER BARNEBUKSE

Phuu.. Da er det klart! 

Dette er mønsteret på bukse, ut i fra denne kan du lage forskjellige modeller ved å: gjøre den smalere, bredere, høyere på livet, kortere på beina, med ribb eller uten ribb. 

Her her dere noen eksempler på bukser jeg har sydd ut i fra denne malen:

Det du trenger:

  • matpapir på rull
  • penn
  • saks
  • målebånd/linjal
     

Her har dere alle målene du trenger for å tegne av et mønster i den størrelsen du ønsker, eller om du vil tegne av hele denne så du har i alle størrelser. 

Hvis du vil tegne bare en størrelse, gjør du følgene. Jeg valgte en tilfeldig størrelse –> 74 :

  1. Ta utgangspunt i den miste størrelsen. Str 56, sett opp noen kryss med de fire størte målene. Strek opp slik at du får en “firkant” 
  2. mål deg nedover for å få den riktige lengden på beina, og før på den riktige lengden som er i bunn (74 = 25.5 cm). Mål ut spissene fra 56 størrelsen. PS: den skal gå litt lengre ut bak en foran, slik at det blir god plass til stumpen.
  3.  + på 0.5 cm per ekstra størrelse fra spissene. fra 56 til 74 er det 3 str altså 0.5 x 3 = 1,5 cm 
  4. tegn en strek fra bunnen og opp til spissen på hver side
  5. oppe er det også + 0,5 cm større for hver størrelse. Pluss på dette og tegn rundt. 


 

73 kommentarer
    1. Så utrolig flink du er! Skal bokmerke dette innlegget til senere 🙂 buksene blir jo helt fantastiske! 😀

    2. Så kjekt at du legger ut:D
      Jeg lurer på om du bruker strikk-tråd som undertråd når du syr livet/bena, eller om du legger en strikk inni sømmen?:) (klar over at du lager ett how-to innlegg snart, men var bare det jeg lurer på når det gjelder slike bukser) hehe:)
      Kjempeflink er du!!

    3. Åh da er dette neste prosjekt 😀 men du, de uglene du har på buksene, de symerkene fra stoff og stil, syr du de på, eller stryker?

    4. Sara T: Jeg kjøper de ikke som symerker, men jeg kjøper selve stoffet og klipper ut en og en ugle, mye rimligere. Jeg bruker vlisoli under som jeg stryker den fast i stoffet med, så syr jeg over alle kantene med sikksakk 😀

    5. Åja, så du har bare lagd prikk like som de symerkene de selger :)? Kjøpte symerkene jeg, trodde det var de på uglebuksene, og aner ikke om de skal strykes på eller sys på 🙈

    6. Åååå
      Skulle ønske jeg kunne komme hjem til deg å lære å sy bukser!!! Har såå lyst til å sy til min lille jente..<3

    7. Hei, holder på å tegne av nå! Men sliter med streken hvor det skal være 13cm ut. Når du har målt 13 cm ut, hvør langt blir det bare rett opp om du skjønner? Så jeg vet hvor bred den skal være.

    8. Flinke du.
      Herlige tvillinger dere har.
      Jeg sydde mye fra 80 til 97 og mens barna var små. Har sydd lite de siste år, men nå er jeg tilbake.
      Er også veldig opptatt av gjenbruk, foto, slekt, og naturen.
      Spennende blogg.
      Kjekt å se flere som syr.

    9. Lurer på om buksemønsteret er fra boka “sy myke barneklær?
      Grunnen til at jeg spør er for at dette mønsteret har jeg tegnet av i ulike str og prøvd meg på i str 86 i fleece som ble bra.
      Men lurer på om akkurat det mønsteret kan brukes til andre stoffer enn fleece.
      Altså med og uten stretch?

    10. Takk for oppskrift!
      Gleder meg til å prøve.
      Men er dette oppskrift for å sy med strikk i livet/beina?
      Tenker på om jeg bør ta vekk litt på lengden om jeg heller syr med ribb da den utgjør en del cm 🙂

    11. Sitter og prøver å tegne malen. Det eneste er at jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal måle lengden. Fordi når du tok utgangspunkt i 74 er størrelsen tilslutt 74cm lang eller størrelse 74 som om du hadde gått i butikken og kjøpt en bukse? Hvis du skjønner hva jeg mener?

    12. Hei!
      Takk for at du deler oppskrift. Nå tenker jeg å prøve meg på ei slik bukse.
      Lurer på hvordan du tegner den første firkanten. Har det noe å si hvor du tegner den skrå linjen, for de blir jo litt skeive når måla ikke er like lange. Skrår du den øverste og den nederste linjen eller tegner du berre f.eks den høgre linja litt på skrå?

    13. Jeg har nå tegnet av str 98. Der hvor du har skrevet at den totale lengden er 31cm på str 56, vil det si at det blir 55,5 cm i str 98..?

    14. Kjempefine klær du syr:) vil det fungere å redusere alle mønster på denne måten? Jeg har et buksemønster i str 86 som jeg gjerne ville redusert til 74 og 80.

    15. Nok en gang utrulig inspirert av deg!! Du fortjener skryt over hvor flink og kreativ du er og over hvor flink du er med jentene dine som er heldig som fikk akkurat deg som mamma, for du fyller den rollen så bra som det går an! Har takket være deg sydd min første barnebukse i str.80 med litt hjelp av mamma selvfølgelig. Tusentakk for at du har gitt meg sydilla!! Du er et forbilde med stor F! klem fra fastleser av bloggen 🙂

    16. Hei:) du er til stor inspirasjon:) er så masse fine barneklær du lager:) men lure på kor du finne alle de fine stoffene. Har lyst å prøve meg på noen av klærne selv:)

    17. marlene: de finner jeg i forskjellige stoffbutikker 🙂 stoff og stil, panduro. Disse stoffene kjøpte jeg i en butikk jeg ikke husker navnet på og posen var bare helt hvit 🙁

    18. Nå har jeg sittet over mønsterpapir og prøvd tegne over str. 104 i et par timer, meeen står fullstendig fast jeg 🙁

    19. Jeg tegna opp den firkanten da, tror jeg riktig.. På de målene i str. 56… Så tror jeg at jeg tenkte riktig når jeg endte opp på 60cm ned i bunn på str. 104, stemmer det?? Så stod jeg bom fast hvor jeg skulle få hen spissene og hvor langt ut de skulle gå 😛 Så endte det nettopp opp med at jeg ballet sammen mønsterpapiret før jeg fikk funnet ut av hvor mye jeg skulle utvide oppi topp også 😛
      Det skal sies at jeg er helt, totalt, fullstendig GRØNN på denne hobbyen, og har sittet i dagesvis bare ved å spekulert i om jeg skal finne noe å prøve meg på eller om jeg bare skal gi opp, for alt ser så vanskelig ut og jeg begynner nesten å miste troen på at dette er noe jeg kan klare få til 😛 Hehehe

    20. Trude: det får du til, tenk deg bare at du tegner neste størrelse like mye utenfor som streken på innsiden av den største størrelsen jeg har tegnet. Da kommer du godt ut av det 🙂

    21. Har du en side eller en fasit til hvordan jeg kan utvide mønsteret til mer enn 104? Tenkte på beinlengden 🙂
      Elsker bloggen din btw 😀

    22. Utrolig kjekt at du forklarer alt godt her inne, er litt rusten etter ikke å ha sydd noe mer. Takk for god inspirasjon og hjelp. Her blir det det en kreativ helg! ;D

    23. Heihei. Kule bukser =) Har du kjøpt eller laget selv møsnteret du bruker? Hvor evt. er det kjøpt. Gir opp å prøve å tegne d etter mål å se fra pc 😉 😛 men fikk veldig lyst å prøve meg på dem =)

    24. Silje: Hei, takk 🙂 Jeg har tegnet dette, men det er nok et ganske standar buksemål for små barn, så jeg regner med at du kan finne noe lignende på stoff og stil sine mønster. 🙂

    25. Mulig jeg er fullstendig blåst (og det er jeg jo), men jeg må spørre: er dette liksom ett bukseben? Så man lager to slike, hvis du skjønner?

    26. Fantastisk!
      Du har akkurat lært en håndarbeids-amøbe å sy… tusen takk.
      Jeg er såååå stolt av meg selv for at jeg klarte det, så nå blir det masse gøye bukser på minstemann 🙂

    27. Hei. Har du målene på en voksen bukse som f.eks str 38 – 40 -42.
      Eg skal klare og tegne mønsteret, men klarer ikke helt og tenke meg til målene.

    28. Hei. Har du cm på hvor lang og bred ribb på bein og i livet skal være i de forskjellige str? Er på min bukse nr 3 nå takket være deg, men veldig usikker på ribb str da baby fortsatt ligger i magen og jeg ikke får prøvd på 😊

    29. Marianne: Hei 🙂 Desverre så har jeg ikke det, men du kan se på målene fra H&M, de er ganske gode for å finne en ca mal.
      De har bare brytsmål til nyfødt, så livet er da litt mindre, og bruker du en ribb, så er det strech i den noe som gjør at du kan trekke fra noen cm til. Eller så før du legge inn en snor så du kan knyte. Da er du sikret 🙂

      http://www.hm.com/no/sizeguide/sizeguide_kids

    30. Hei! Visst jeg skal sy buksa i et par str større, f.eks 110-116, er det bare å plusse på 0,5cm for hvær str å tegne rundt ?:)

    31. Hei. Jeg er helt ny i faget.. Så dette høres kanskje dumt ut.. Men skal man dele mønsteret i to før man legger det på stoffet? Eller deler man det etter man har klipt ut stoffet? For man må på et tidspunkt dele det, ikkesant? Huff,haha.

    32. Christina: Du trenger ikke dele det nei, men ønsker du søm på siden gjør du det. Da spiller det egentlig ingen rolle om du gjør det på mønster eller på mønsterdelene 🙂

    33. Tusen takk! Akkurat det jeg lette etter, og en strålende forklaring. Gleder meg til å begynne prosjektet i morgen 😀

    34. Hei!
      Når jeg tegner mønsteret blir det litt feil.. Der du måler 13,5 cm opp på venstre siden, er det rumpa? Når jeg bretter papiret i to (der buksebena er parrarellt) er det fremsiden(?) som er høyere opp i livet…..

    35. Jeg prøvde å sy denne i str 80 til jenta mi, men den passet ikke, og hun kan fortsatt bruke 68. Så jeg har nok gjort noe feil. Hvor mange cm bred er den på det bredeste i str 80? Mvh Ida

    36. Anonym: Hei, hmm, det var rart ja. Rundt livet vil den ferdige buksa være 28cm x2 = 56 cm. Hvis du ser for deg bare det ene beinet slik mønsteret tegnes, skal den være 28 cm øverst, 37cm på det bredeste, 26 cm ved ankelen, og 46 cm lang.

    37. Hei
      Den siste str du har tegnet opp er 104. Men om jeg skulle laget til større barn, hvor mye plusser jeg på lengden? Ser fra 98-104 har du plusset 4,5 cm. Hvor mye øker det for hver str etter 104? F.eks om jeg skulle tegnet til jenta mi på 9 år som må opp i str 140 nå?
      Mvh Anita

    38. God kveld! Tenkte jeg skulle forsøke meg på denne oppskriften 🙂 Men får det ikke helt til å stemme når jeg skal tegne på spissene. Måler du disse etter grader?Eller har du noe andre triks? 🙂

    39. Hei. Utrolig søt bukse! Har sydd Er inne allerede og velddig fornøyd. Har lyst å sy flere. Men sliter litt med vinkel og buen, og ser det er flere her som også gjør det, uten at jeg kan finne noen svar. Er det mulig for deg å tegne dette mønsteret digitalt, slik at vi kan kjøpe det?? (Kan sikkert finne på stoff og stil men syns de er litt omstendige der🙈)

    40. Hei, jeg er 12 år og syr litt. Jeg har lyst til å prøve meg på ei baby bukse men jeg skjønte ikke helt det du skrev der. Det var så mange streker og sånn på det bilde. Har du ei anna forklaring på det? Bare senn en mail😄

    41. Hei! Er oppskriften for vide eller stramme bukser? Jeg ønsker vid bukse med trikk i livet og beina, må jeg legge til ekstra vidde da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg