Så enkelt syr du en BARNEBUKSE

 

Steg for steg hvordan sy en barnebukse med strikk i livet og i beina

Dette trenger du:

  • stoff (bomull er det enkleste stoffet å sy disse av). 
  • strikk + en sikkerhetsnål til å tre strikken med
  • evt blonde om det er ønskelig
  • strykebrett og strykejern
  1. gå inn på MØNSTERET for å tegnet mønster i den størrelsen som måtte passe ditt barn. Mønsteret er en standar buksemal, siden denne buksen lages med strikk må du plusse på litt lengde oppe og nede til brettekanten. Ca 2cm ekstra i bunn og ca 3 cm på toppen. 
  2. Når mønsteret er tegnet, klipp det ut og legg det på stoffet som er brettet dobbelt. Når du klipper ut delene får du to deler. En til hver halvside av buksa. 
  3. finn beinet på buksedelene (den smaleste siden og gjør som øverste bilde til høyre -> legg stoffet med vrangen opp på strykebrettet, brett en kant ned ca 1cm stryk over og brett over en gang til ca 2 cm. Stryk over slik at det holder seg.
  4. så festes blonden på om det er ønskelig, hvis ikke gjøres det på samme måte uten blonde. Legg stoffet med retten opp på symaskinen og blonden oppå. Blonden plasseres nærme kanten, sy en rett søm på blonden hele veien 
  5. snu slik ar vrangen kommer opp, og sy en søm nærme kanten på bretten du lagde. Pass på at det blir så bredt i mellom disse to sømmene at det er plass til strikken i mellom. 
  6. fest en sikkerhetsnål på strikken og tre den igjennom denne løperen vi har sydd. 
  7.  Gjør det samme på begge beina, tilpass strikken slik at den blir passe stram til barnets fot og fest den med kappenåler slik at den ikke forsvinner inn i stoffet. Legg beina dobbelt med vrangen ut og sy beinet sammen. PS: IKKE SY HELT OPP, la det stå igjen ca 5 cm. Se bilde under.
  8. Når begge beina er sydd, finn framsiden av stykkene. Det finner du ved å legge stoffene flat  på bakken slik som bilde nederst til venstre viser. Da ser du at baksiden er høyere og litt smalere, mens framsidene er kortere og bredere. Legg fremsidene sammen, rette mot rett og sy sammen, hele veien. 
  9. Gjør det samme med livet som med beina, men lag kanten så bred at det blir plass til to strikk. Brett og fest med nåler før du stryker lett over. Om det er ønskelig med blonde, festes den på samme måte som på beina (legg stoffet med retten opp, legg blondet på og sy over) Sy føste søm nærmest kanten, andre søm nærmest brettekansten og den siste sømmen i midten, da er det lettest å få mellomrommene mellom sømmene like brede.
     
  10. Gjør det samme som på beina med å tre inn strikk i livet. Når strikken er strammet til ønskelig størrelse legges baksidene sammen, rette mot rett, og sys igjen. Da vil du få et hull i bunn, slik du ser på bilde under til høre. Dra beina fra hverandre som en spagat så ser du hvor du skal sy den siste sømmen.
  11. Tadaaa! Din bukse er FERDIG 

LYKKE TIL 😀 

Håper virkelig dere setter pris på slike innlegg, for det er bra med jobb 😛 

 

100 kommentarer
    1. Kjempe fint innlegg!
      Men synes det er dårliig gjort og holde konkurranser du ikkje klare å “levere”..
      venta fortsatt på en dress eg vann i konkurransen med MillaVilla. :/

    2. Lone Seljeset: seriøst :-((( Det synes jeg er kjempe dårlig. Jeg har purret på millavilla. Lover å gjøre det igjen i kveld. Det går ikke an! Håper ikke du legger skylden på meg, for jeg har send deg videre 🙁 åh, kjenner jeg blir skuffet av slikt!!

    3. Kjempefint innlegg! Du er så flink! Har ikke funnet noen andre blogger som legger ut sy steg-fro-steg oppskrift og mønster som det du gjør, derfor ble jeg så glad når jeg fant din blogg! 😀 Ha en fin kveld!
      PS. Om det er mulig å gjøre noen av mønsterbildene større hadde det vært fint, da det er litt vanskelig å lese de tallene du har skrevet på de 2 nederste bildene i mønsterforklaringen 🙂

    4. Veldig inspirerende! Jeg har aldri sydd noe mer avansert enn å legge opp et par gardiner, men etter å ha fulgt med litt på bloggen din de siste ukene har jeg fått skikkelig lyst til å ta fram maskina og prøve å sy noe fint til de to små jeg har i magen jeg også! 🙂

    5. Åå, du er så flink!! Takk for nytt syinnlegg 😀 etter at jeg begynte å lese bloggen din har du virkelig inspirert meg til å sy masse igjen! Så nå har det blitt masse nye klær til lillegullet og mer skal det bli!

    6. Jeg satt hvertfall veldig pris på det, TUSEN TAKK. Nå skal jeg virkelig prøve å sy bukse til datteren min:)

    7. Kjempe fint innlegg! Du er så flink! 🙂
      Takket være deg har jeg funnet fram min kreative side, og akkurat vært og handlet stoff. Gleder meg til å komme i gang! Takk for inspirasjon ! 🙂

    8. Setter veldig stor pris på sy tipsene 🙂 har mønster på selve buksen fra før, men kjektbå se hvordan du lagde strikk og blondekant 🙂

    9. Tusen takk! Nå blir det bukse på den lille prinsen:) har lagd to flece dresser (delvis din oppskrift og delvis stoff & stil) og nå tegnet mønsteret til din dress så det skal bli gøy å sy mer. Stoff og stil har jo så kjempe mye fint!

    10. Setter stor pris på disse innleggene hvor du viser mønster og hvordan du syr. Har selv kjøpt meg en enkel symaskin til å sy småting til jenta mi .-) Du er jo kjempeflink!!

    11. Karoline: Såå bra 😀 Også er de så gode. Fikk skryt av fysioterapautene som mente det var veldig gode bukser for maksimal bevegelighet, tommet opp 😀

    12. Stormel: Det hadde ikke jeg heller før i sommer 😀 Så aldri for sent 🙂 Åhhh, too 😀 TOPP, det er heldig!! Det er kjempe moro å sy til tvillinger, eller det er kjendelig at man ikke er ferdig etter å ha sydd et plagg, haha, men gøy fordi man kan mikse farger slik at de matcher uten å være likt 😀

    13. Anja: Nei, det har ikke jeg funnet heller 🙂 Åh, det ble litt lite ja, men måla står på det øverte mønsterbildet. Du trenger egentlig ikke målene i bunn, det er bare for å illustrere hvordan jeg har tegnet ut en størrelse 🙂

    14. Er inne på stoff og stil siden og ser på stoff nå. Men blir jo helt grønn av å se på alle de forskjellige typene :/
      Hvilke bruker du? F.eks fleece, er det micro fleece? Og de brune ullbuksene du har sydd, hvor har du kjøpt det stoffet?
      Er overivrig på å begynne å sy nå, hehe ;D

    15. Så morsomt! 😀 Du er suuuperflink 🙂 Veldig inspirerende å bra blogg du har laget deg! Å tvillingene dine er jo bare verdens fineste 🙂 Hihi. Ha en fin kveld 🙂 Klem

    16. Hei, veldig bra innlegg:) men jeg skjønte aldri hvordan strikket festes:/ syes det sammen på endene e hva:/

    17. Hvor bredt er strikket og hvor får man kjøpt det?
      Og har du noen brae plasser man får kjøpt trykknapper?:)

    18. Ine: du trer strikken og lar den stikke litt ut på hver side. Når du syr sammen buksebeinet syr du også over strikken slik at den festes i sømmen på innsiden av beinet 🙂

    19. Setter kjempepris på disse innleggene! Fikk nettopp symaskin og vil sy litt til min lille prins på 3 måneder. 🙂 supert at du tar deg tid til så grundig gjennomgang, for jeg kan nemlig ikke å sy. Håper det kommer mer av disse tipsene!

    20. Hurra 🙂 Gleder meg til å prøve! Prøvde meg på fleecedressen igår etter din oppskrift, og den ble kjempefin! Utrolig god oppskrift, og mye bedre passform enn stoff og stils egne mønstre. Men frøkna vokser jo så fort, så kan nok allerede begi meg ut på en ny i større str 🙂 Men først blir det bukse, tusen takk for oppskrift! :))

    21. hei. liker bloggen din godt. og syoppskriftene ekstra godt. kan du lage et innlegg om hvor du får tak i stoffet du bruker?

    22. Er så fint at du deler slike oppskrifter med oss ^^ har bestilt litt stoff nå så jeg kan prøve meg på en slik heldress som du har lagt ut tidligere. aldri sydd før så dette kan bli spennende 🙂

    23. Hei:D
      Du har ikke en mal på ribb til livet?:-D syr bukse i str 74, og har kun satt på ribb på bena:-P aner ikke hvor bred og lang den må vær i livet xD

    24. Eline: Nei. Men er det til ditt barn så sjekker du bare hvor langt det er rundt. Du må lage den litt mindre da slik at den kan strekkes og hodes oppe fordi den er litt strammere enn selve omkretsen av barnet. hvor bred du vil ha den er opp til deg 😉

    25. Fantastisk blogg du har! Hva slags symaskin har du? Og grønnsaksuppe som jeg er nå i startfasen spør jeg utrooollig dumt… Hvor mye stoff bestiller du til en bukse i str 104?? Hehe… Inn med t-skje?

    26. hekleriheklera: ingen dumme spørsmål. Jeg har en bernette46 (rimelig kvalitetssymaskin) tegn opp mønsteret og mål hvor lang buksa er. Så mye stoff må du kjøpe ^^,

    27. Hei:) jeg kom nettopp over bloggen din og ble skikkelig inspirert! Venter baby til våren så skal prøve meg på noen av oppskriftene dine. 🙂 bare lurer på: klipper du langs streken eller må det legges til sømmonn(??) utenfor slik at du syr langs streken?

    28. Super oppskrift 🙂 Har ikke sydd siden barneskolen, men denne fikk jeg jammen til! Så gøy 🙂 Håper du ligger ut fler oppskrifter til kjoler man kan sy 🙂

    29. Setter absolutt pris på syinnleggene! Det som gjør bloggen din spesiell!! Det, samt den åpne og ærlige måten du fortelller om livet med jentene dine på 🙂

    30. Hei! Har blitt så innspirert av syinga di at jeg måtte selv prøve å begynne, har fått sydd enn heldress, å holder nå på med nr 2:) men har nå lyst å prøve meg på bukse me strikk å blonder, men har litt vanskelig for å forstå hvordan du gjør det me strikken og blondene i livet og i føttene, du kunne ikke laget en liiten video å vist det?:) hadde satt veldig stor pris på det:) håper å få sy til de 3 tantebarna som kommer til summeren:)

    31. Hei! fantastisk fine bukser!! har du samme bredde på strikken både i livet og på beina, eller er den i livet bredere? 🙂

    32. Heia! Sitter å syr buksa nå,er kommet til strikken i livet, men har sydd på blander først. Skal jeg fortsatt sy tre rekker bak, utenom den blonde-streken eller bruker jeg bare dem blonde streken som den første? Litt vanskelig å forklare hva jeg mener men håper du forstår :p

    33. Jeg må bare si TUSEN TAKK for dette innlegget og alle andre du legger ut! Jeg lærte å sy når jeg var liten siden mamma sydde mye. Men jeg har aldri brukt det til noe fornuftig. Men etter jeg kom inn på bloggen din har jeg fått lyst til å prøve igjen. Noe som hittil har resultert i nye gardiner, puter, en nydelig, liten kjole til fadderbarnet mitt og nå denne buksen. Det jeg lager er langt i fra perfekt, men det kommer seg! Tusen takk for all inspirasjonen du gir og for at du fikk meg til å begynne med noe jeg virkelig liker og har savnet, men ikke hatt ork til å gjøre på lenge.
      Jeg setter veldig stor pris på slike innlegg og luen lenger opp her skal lages i løpet av dagen den og 😀

    34. Haha. Prøvde meg på denne i går. Da jeg var nesten ferdig, DA la jeg merke til der det sto “legg til ca 5 cm med stoff til strikken”. Ikke rart at jeg syntes at buksa ble litt kort 😛
      Velvel. Nå skulle jeg jo uansett lage en stor og en liten bukse, så da ble det visst den korte (og litt vide) buksa først gitt. Hihi 😉

    35. Tenk at jeg ikke har kommentert på dette innlegget! Jeg har jo kommentert på nesten alt annet, så må gjøre det her også 😛 Jeg er ihvertfall kjempeglad for at du legger ut mønster og fremgangsmåte! Denne buksa har jeg tenkt på så lenge, og det har lenge vært mitt neste prosjekt. Men så tar det litt tid før jeg får kommet gang da.. :p Mønsteret tegnet jeg for en stund siden, hele malen med alle str. Det var overraskende lett! Så klipte jeg ut mønster og SÅ så jeg” Legg på 2+3 cm 😛 Så nå har jeg tenkt fælt på om jeg skal lage en mindre str, eller hva jeg skal gjøre. Så fant jeg ut at jeg bare bruker det stoffet jeg har i den str. jeg har klippet ut. Jeg lager buksen med ribb i beina og i livet i stedet, så får jeg lage den med strikk og blonder neste gang 😉 Jeg har allerde laget 2 heldresser, så ved å “blade” disse to oppskriftene tror jeg det går veldig bra 🙂
      Klem til deg!

    36. Supert at du tar deg bryet med å legge ut oppskrifter! Jeg er herved inspirert, og skal prøve meg på bukse ila helgen 🙂

    37. Takk for at du deler oppskrift! Var lett å forstå, selv for meg med relativt lite sy-erfaring. Har nettopp sydd en bukse til lille snuppa mi – blei kjempebra!! 🙂

    38. Kjempebra innlegg. Da har jeg klart å sy to knebukser 🙂 Forkortet bare lengden litt. Veldig fin passform på dem. Takk for hjelpen.

    39. Jeg oppdaget bloggen din forrige uke, og er allerede hekta;) supert at du legger ut syoppskrifter:) jeg har aldri sydd noe før (ikke siden ungdomsskolen iallefall).., men fulgte denne oppskriften, og det ble jo såå bra!!:) nå har jeg sydd to små
      bukser, og tenker å prøve meg på fleecedressen din som neste prosjekt! Det eneste som kunne vært bedre var om du hadde laget en liste med syoppskriftene, så man kunne klikke på den man vil ha, og slippe å scrolle gjennom alle hver gang man skal ha opp den man leter etter;) Bare et tips (mulig det er mye arbeid?!) 🙂

    40. Lagde nettopp en bukse i stl 74 og må si tusen takk for hjelpen. Ble kjempefornøyd og kjempestolt over at jeg klarte det. Starter på neste prosjekt imorgen!

    41. Er dett noe en sy-amatør kan klare? Jeg er ingen kløpper med maskinen, så de gangene jeg har brukt den er det til hundedekken og enkle prosjekter laget på frihånd 🙂 Så lar dette seg gjøre for en amatør av en syerske? 😉 – Alexandra

    42. Takk for raskt svar! 😀 Nå har jeg gjort unna en hel del arbeid – ikke barebare å tegne opp mønster altså 😉 Men det gikk, og jeg har klipt ut delene også 😀 Men jeg skal lage til nevøen min som jeg ikke har sett på nesten to mnd nå! Han bruker str. 80 i klær, så jeg syr den nå i str. 86 – da kan ha jo ha den litt lenger iallefall 😀 Han er 54 cm rundt magen, noen idé om hvor stram strikken skal være da? Jeg har ikke mulighet for å prøve på han underveis i prosessen siden jeg studerer i Trondheim, og han bor i Oslo :/ Jeg er så inspirert til å sy nå, tusen takk! – håper flere venner og familie får babyer nå, jeg klør i fingrene etter å sy dukkeklær :DD

    43. Alexandra: Så flink du er og hyggelig av deg å sy til nevøen din 🙂 Siden han er 54 cm rundt midjen, må du lagen den litt mindre bare slik at strikken fungerer så buksa holdes oppe 🙂

    44. Herregud!! 3 bukser på et par timer, og jeg som aldri har klart å sy noenting 😉 Dette var gøy, takk Stine 😀

    45. Takk for flott oppskrift! Sydde akkurat ferdig buksa, og jeg må si meg fornøyd! Er jo kjempemorsomt! Sydde den i 86, men den ble dessverre for kort i beina… Men nå har jeg jo et utgangspunkt som jeg kan sy ut i fra! Så i kveld blir det justering på mønsteret så det passer han helt perfekt 🙂

    46. Kunne du lagt ut en video/bilder på hvor/hvordan du måler om du skal lage buksa til deg selv? 🙂
      Jeg har veldig lyst til å begynne å sy, takket være dine blogginnlegg! 🙂

    47. Du har så gode oppskrifter og forklarer så enkelt og greit underveis, umulig å gjøre feil med bildeforklaringene 🙂 Nå har jeg sydd 2 bukser på en dag, og jeg kan egentlig ikke sy 😉
      Leste jeg et sted at du skal gi ut en sybok til våren? Håper det! Den skal jeg ha!

    48. Vet at dette er et gammelt innlegg, men har ikke besøkt bloggen din før og fikk den opp når jeg søkte på “sy barneklær”. Herlighet så flink du er!! Og tusen takk for at du orker å lage disse til oss 😀 Jeg skal kjøpe meg symaskin og har tenkt å prøve ut denne buksen. Superfin!!

    49. Hei igjen!
      Nå må jeg nåkk en gang spørre flinke deg (newbie som jeg er )…
      På feks bukser, syr du alltid en rett søm?
      ps. Jeg kan ikke noe om sømmer ol, har akkurat lært meg å tre tråden i min nye skymaskin 😀 wohoo!

    50. Eg har aldri sydd før, men fekk låne svigermor sin symaskin. Alt eg har lest har vore uforståleg, så hadde nesten gitt opp, men etter å ha lest gjennom sy skulen din, sett på mønsteret også lest gjennom dette, no føle eg meg knall klar for å prøva å sy. Tusen takk:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg