Pynte hårbånd (hjemmelaget)

Hei lesere. 
Fikk så utrolig mye hyggelig respons på shortsene jeg har sydd til jentene i dag, tusen hjertelig takk for alle de varmende kommentarene. Jeg tenkte jeg ville lage en liten detalj til slik at jeg fikk et komplet sett, så derfor sydde jeg et håtbånn og lurte på om dere ønsket fremgangsmåtet på dette også. Det var flere som ønsker det så da kommer det et syinnlegg til i dag. 🙂

Det du trenger er litt bomullstoff, en strikk, en sikkerhetsnål og litt bånd/evt bruke samme stoff som resten av slufsa. 

Klipp ut en remse som er 6 cm bred og ca ti cm lengre en barnets hodeomkrets. Og et rektangel i ønsket størrelse til slufsen (forklaring på slufsen finner du under innlegget for shortsen HER)

Brett den lange stoffdelen dobbelt med retten inn, og sy sammen langs den åpne langsiden. Slik du ser på bildet under. Fest en sikkerhetsnål i hjørnet på “pølsa” og tre den inn i stoffet og igjennom til andre siden slik at du får vrengt stoffet til retten igjen.

Styrk over stykket slik at du får sømmen midt på bak. Så syr du en renne til strikken ved å sy langs begge kantene, 2-3 mm fra kanten. (pass på at det blir plass til strikket i mellom)

Fest strikket på en sikkerhetsnål og tre det igjennom hele båndet. Ta av sikkerhetsnålen og dra stikker ut igjen så langt du ønsker. Sy en rett søm over strikket der du vil at den skal begynne. Stram til enden av båndet til du får ønsket strikklengde, fest en nål så strikket ikke forvsinner inn i stoffet igjen og legg endene mot hverandre – rette mot rette. Sy endene sammen, brett skøten inntil båndet og sy den fast slik at den ikke står ut. 


Lag slufsen slik jeg har beskrivet i innlegget “shorts” (her). Endene på båndet klipper du av og syr de fast i selve slufsen slik at de ikke løsner. 

Sy slufsen for hånd fast til hårbåndet der du ønsker å ha den 😀 

Lykke til, dere som vil prøve dere 😀  

18 kommentarer
    1. Så flink du er!! Helt nydelig både shorts, hårbånd og jenter <3
      Kommer til å prøve meg på shortsen med en gang stoffet kommer i posten 😀

    2. Nydelig! Slik skal jentene mine få og! 😀 må bare bli ferdig med eksamen neste uke 😀 elsker å følge med på alt du finner på 😀 (minste jenten e en måned yngre enn twinsa)

    3. Du er så utrolig flink! Etter jeg har begynt å lese bloggen din har det dukket opp en symaskin på ønskelista, hihi! Du er en stor inspirasjon og jentene dine er heerlig 🙂

    4. Føler det er lenge siden jeg har kommentert her nå. Bloggen din gir meg så mye inspirasjon og glede i hverdagen, Stine, selv om jeg “bare” er ei jente på 17, hehe 🙂

    5. Hei:) må bare si at jeg elsker bloggen din, så mye inspirasjon når det gjelder sying. Får lyst til å prøve selv, selvom jeg vet jeg har ti tommeltotter:)
      Og otilie og olivia er så nydelige, takk for at du deler dem med oss! For det er nettopp det jeg lurer på. I disse dager er det jo mye rundt på nett om akkurat det å vise frem barna offentlig. Hva mener du, var det en sak dere pratet mye om? Hva mener du om den problemstillingen de legger frem i sakene? ( når barnet begynner på skole, og klassekamerater finner bilder å “mobber”?) Jeg forstår at noen bilder kan man ikke legge ut, men jeg kunne ønske at den tiden jeg vokste opp at det var vanlig å legge ut på nettet. Så jeg kunne gått inn på en blogg å finne barndomsbilder og tekst om hvordan utviklingen min var og hva mamma syntes akkurat der og da!

    6. Cathrine: jeg har skrevet om det tidligere. Har ikke tid til å finne tilbake det akkurat nå. For frokosten kaller, de to små har akkurat våknet 🙂

    7. Hei! Jeg er sikkert helt dum nå, men jeg forstår ikke fremgangsmåten på disse søte hårbåndene.. :/
      Lurer blant annet på om du har strikk igjennom hele båndet eller kun der hvor båndet er “krøllete”?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg