Hils på Dronningen (FILM)

Etter mye krangling med en overfull mac, har jeg endelig fått sammen en liten filmsnutt av Dronninga som var et ønske fra flere. Bildene og filmenigen ble gjort av venninnen min Kaja på tirsdag 🙂
Madammen har vært satt i gang i 3 mnd nå, og har før det hatt lite fast trening i hele to år grunnet mitt risikosvangerskap og så tvillinger som har tatt min tid i etterkant. Nå som jentene endelig legger seg og sovner kl 19 har det blitt langt lettere å være mer i stallen, i tillegg har jeg fått en forrytter på henne som rir 1-2 dager i uken.

Hun er fremdeles lite muskelsatt og ikke stabil i alle øvelser, men for å ha blitt trent regelmessig i kun 3 mnd må jeg si at denne damen er fantastisk.  

Det er skummelt, men samtidig gøy å se seg selv ri på film. Jeg husker ikke sist jeg red for trener, og det straffer seg når det kommer til sitsen. Og derfor er det jo også veldig fint å se seg selv på film en gang i blandt slik at jeg kan rette opp mine skjeve håndledd og opptrekte bein. Haha, slik som jeg irriterer meg over sitsfeilene mine når jeg ser de. Og om noen skulle påpeke skobruken, så må jeg bare beklage det. Ridestøvlene mine gikk i glidlåsen og jeg har ikke rukket å kjøpe meg nye. Vinterridestøvlene ble litt for varme å bruke denne dagen 🙂

Det er lov å kommer med meninger 🙂 

34 kommentarer
    1. Dere er veldig fine! Må bare si at bena gjerne kunne vært lengre bak for å få den rette linjen fra ben, hofte og skuldre 🙂 det blir supert når Dronning kommer i form igjen 😊

    2. Må få si at du har en helt nydelig hest! Har selv holdt på med hest i 10 år, en bedre hobby skal du lete lenge etter! 🙂

    3. Så utrolig fin hest! Dere er superflinke:-) skulle akkuratt til å påpeke det samme som hun oppfor, men da slipper jeg det, hehe!

    4. Jeg vet ikke hva den skrå-gangen kalles, men er det en naturlig gange for en hest? Tenker på ledd, skjellett og muskler.. belaster det ikke? Bare et spørsmål, for hester ser så ukomfortable ut under slike øvelser.

    5. har lest bloggen din veldig lenge nå uten og kommentere, men nå må jeg bare si at jeg virkelig ser opp til deg, jeg er selv ung mor på 19 år med hest og har problemer med og få tid til min lille prinsesse og de firbeinte prinsessene mine. og når jeg ser at du har tvillinger,er dagmamma,har hest og ja alt det andre du holder på med iløpet av dagen, da ser jeg virkelig opp til deg! jeg skulle ønske jeg var like flink til og benytte meg av tiden, det ser så “lett” ut når man leser bloggen din! 🙂

    6. Det ser veldig bra ut, men hun er kanskje litt vel framtung og dyp? skulle likt å sett henne komme bedre under seg. Og bittelitt uroligehender.. Men veldigveldig bra altså

    7. Sophie: framtung er hun i hvertfall ikke, men hun mangler en del muskler i baken som gjør at hun ikke kommer godt nok innunder seg, så den kan jeg være enig i 🙂

    8. Wow! Til å ha vært i gang i bare tre månder så det skikkelig bra ut! Sjenkelvikningene og versadene var kjempefine. Eneste er vel at hun blir litt lang og dyp? Men det kommer vel etterhvert 🙂

    9. Lang og dyp er ikke dumt under opptrening av hest 😉 har en unghest selv hvor vi jobber ganske likt du gjør her, sålenge hun setter bakbena godt under seg og løfter ryggen uten At hun krøller seg/spenner seg er det godt nok 🙂 fremtung bedrer seg med jevnlig trening og økt muskelmasse.
      Dere var (igjen) flotte sammen og når D er i bedre form samt du løsner litt( lengre avslappa ben, fører til løsere hender osv) blir dette kjempe bra! 🙂

    10. Dette er ment som konstruktiv kritikk. Du sitter helt feil i salen, enten passer ikke den type sete for deg, eller så er salen for stor. Tyngdepunktet blir for lang bak som du ser på bildene. Du må ri mer i harmoni med hesten, følge rytmen. Hesten anspenner seg og blir for “lang og dyp”. Som du sier, hun er jo bare ridd i tre mnd så musklene er vel ikke kommet helt dit enda. Det viktigste da er å holde rytmen og balansen for å så tenke mer på form osv etterhvert.
      Jeg sier dette til mange, men hva er greia med sjenkelkakkinga? Det irriterer meg grenselaust. Hvorfor ikke motivere hesten til å være selvgående? Alle mine tre hester var slik før de kom til meg, jeg gjør det meste via sete og sjenkel. Nå er de alle selvgående og selvbærende OG ikke minst motivert. Nå kjenner jeg ikke deg eller hesten IRL, men det bør alle tenke på uansett om hesten trenger lite eller mye sjenkel. Hesten må ha lyst til å trene sammen med deg! Om du rir for det meste på bane bør du begynne å prioritere andre ting i tillegg for å få variasjon. Leieturer, rideturer, bakkearbeid, klikkertrening osv. Det booster motivasjonen når hesten gjør noe den synes er gøy og samt føler den får til noe uten mas. Dette var kun ment som konstruktiv kritikk altså, du må ikke ta det ille opp søte deg!
      Ellers synes jeg ting ser greit ut, men salen bør du få sjekka. Om det er rett type for deg. Jeg har kutta ut saler med knestøtter og djupe seter (som forøvrig bare er quickfiz), da må man balansere seg selv i salen og hestene mine er så tilfreds med det.

    11. Veldig elegant frøken! Har aldri ridd dressur eller kan noe særlig om det, jeg driver med Parelli og løpe-kjempefort-igjennom-skogen, men må si at den korte galoppen hennes så veldig behagelig ut! Sliten selv med å få hoppa mi til å skjønne at det er et gir mellom trav og ras-gallopp. Men etter et års tid fikk vi det til, men så ble jeg gravid, så gjenstår å se hva som skjer når jeg får henne tilbake om et års tid 🙂

    12. Anonym: takk for kritikken 🙂 jeg er bare en hobbyrytter så tar det til meg uten å bli fornærmet:) Jeg gir ikke mye sjenkler, hun går for full maskin omtrent uten berøringer, men jeg har for urolige bein selv om de ikke er nær hennes kropp som sjenkler. det vet jeg fordi jeg har for dårlig tyngde i sjenklene 🙂 salen er tilpasser meg, men jeg skal tenke på og øve på å flytte tyngdepunktet, jeg får nok ta av stigbøylene en stund.

    13. Syns det så kjempe bra ut, det eneste jeg villa ha pirket på var det med hælene, men det vet du jo selv, og det kommer seg vell:D Nydelig hest har du også! Du vet det helt sikkert, men jeg vil virkelig anbefale deg og ri med en sko som har hæl, for vist du skulle falle av er det lett at du kan trø hele foten gjennom stigbøylen med de skoene du bruker på videoen, og det ville jo vært veldig kjipt:) Men dere var virkelig nydelige sammen<3

    14. Synes du er kjempe flink! Du har trossalgt ikke ridd henne SÅ mye 🙂 men som de andre skriver, så trenger du å ha mer vekt på føttene og holde i ro hendene, kan forresten hjelpe å ri noen timer med hendene inntil manen! Bare ett lite tips 🙂 driver å rir inn 3 unghester selv.. så har en del jobb å gjøre! Men jeg lurer på hvorfor du bruker ekstra nesereim på henne? 🙂

    15. Flott hest med et nydelig hode! Så ut som om hun har en herlig galopp!
      Enig med flere over her ang, sits og sal. Så reagerte jeg litt på at hode hennes gikk en del frem og tilbake når du gikk sideførende i både trav og galopp. Det virker som om du drar henne veldig mye for å få henne til å gå fint? Utenom det syns jeg det så fint ut! Hun virker til å være en morsom hest å jobbe med!

    16. For en utrolig vakker hest! Jeg synes du rir veldig bra. Det ser sympatisk og pent ut. Blir spennende å følge med på dere.
      // Klem Sol – Min vei mot bikini fitness-scenen

    17. Det ser jo veldig bra ut da!! 🙂 ville anbefalt kanskje et par timer for trener med tanke på sitsen osv. og selvfølgelig kjøpe nye ridestøvler! Utrolig gøy å se, hun er jo ekstremt flink til å ha blitt ridd så lite så lenge, veldig flink i øvelsene, kort galopp og lang galopp osv. så jeg veldig godt forskjell på 🙂 ser ut som hun lystrer veldig bra! <3

    18. De fleste har nevnt det jeg har tenkt på. Så positivt heller! Dere så veldig elegante ut, jeg syns at dere to hadde en ro over dere, ikke sånn stresse-ri/trene for å rekke noe annet eller grue seg til konkurranser osv. Fine dronningen:) du må gjerne komme hit å lære min hest noe:)

    19. Nydelig hest med fint potensial! Synes du sitter fint, og dere er absolutt et vakkert par 🙂 Har selv ridd PSG/MA-dressur og vært eliterytter på en vanskelig hest (ingen såkalt tribune-“bedreviter”, hehe) så håper du ikke synes det gjør noe at jeg legger ved en kommentar fra et dressurøye. Synes hun blant går litt på fremparten, og dermed blir ikke schwungen like taktfast og rummelig som hvis hun hadde tråkket mer energisk bakfra og opp gjennom overlinje. Men dette er ting jeg antar du trener på når det kommer til både deg og hestens styrke og balanse, så jeg håper du legger ut fler filmer så vi dressurryttere kan følge med på utviklingen 😀 Det gjør denne bloggen enda bedre 😉

    20. Utrolig fin hest! Sitsen din er veldig bra, men hælene kunne kommet litt mer ned 🙂 Hun går veldig fint, men bøy og tøy litt mer, så blir det enda bedre. På versaden kunne du fått med rumpa litt mer, slik at det blir mer energisk!
      Stå på videre, kanskje jeg en gang ser deg på et stevne? rideklubben min har til nå arrangert gode dressurstevner, vi har i hvertfall fått gode tilbakemeldinger etter NM i fjor 😀
      Blir så inspirert av å se deg, ha både tvillingene i så ung alder, og holde på med ridingen 😀

    21. Du er helt fantastisk!♥♥ elsker deg hesten din og blogger din!!♡♥ du er perfekt!♥

    22. Dere er virkelig en nydelig ekvipasje. Mye creds til deg som fortsetter ridningen. Vet av alt for mange som slutter etter de har fått unger. Blir så glad for å se noen som ikke gjør det 🙂 selv har jeg ridd i mange år (sprang for min del) og man kan vel ikke ønske seg en bedre hobby 🙂 vil gjerne se mer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg