DIY julekalender #10 TENNBRIKETTER

10. Desember

Dagens innlegg sniker egentlig i kalenderlisten min, men jeg syntes det var så gøy å lage dette at jeg ble nødt til å poste innlegget i dag. Jeg forsov meg så sinnsykt i dag, om jeg får lov til å kalle det det. Jeg er jo bare hjemme, men uansett så jobber jeg så mye med bloggen at jeg må komme meg opp om morgen for å rekke alt jeg skal gjøre på en dag. Ja, jeg våknet 09:30 av at jentene våknet, enda jeg hadde på tre vekkeklokker OG BT vekte meg kl 7!! MULIG!! Da vi endelig fikk sumlet oss i gang med dagen satte vi oss ned ved spisestuebordet etter frokosten, du vet – sånn i 11 tiden! Haha. Jentene har blitt utrolig glad i å tegne etter at vi fikk tavlemaling på kjøleskapet og ofte roper de på meg og sier “teie” som betyr at de vil tegne. 

Og tru det eller ei så satt de i en og en halv time ved bordet mens de holdt på med kreative ting. Kanskje de ligner litt på meg allikevel 😀 Vi hadde på julemusikk og spiste pepperkaker mens vi holdt på og det var så stas for alle sammen. Jentene tegnet først, og når de var lei av det ga jeg de noen kaffebønner og litt avisbiter slik at de kunne lime på arket de hadde foran seg. 

Bare sånn alt for søte!! Nuss til søster, med kinna fulle av pepperkake ♥

Men over til dagens DIY 


HJEMMELAGDE TENNBRIKETTER

Dette er garantert det billigste DIY-prosjektet jeg har laget noen gang. For det du trenger er:

  • aviser
  • saks
  • limpistol
  • noen gamle stearinlys. 

Altså var det kun limet til limpistolen som faktisk kostet noe for min del, og det hadde jeg fra før av. Avisene kommer med reklamen, og gud vet hvorfor jeg alltid sparer på kubbelys som er brent så mye at jeg ikke kommer til å ta de frem igjen. Men i dag fikk jeg jo bruk for det 😉 

Finn noe med en rundt form i hjemmet som måler ca 10 cm. Koppene mine er 12 cm i diameter.
Tegn rundt malen din på avisen. Så mange du får plass til.

Klipp ut sirklene. Jeg klipte en hel avis i ett med en skarp stor saks, noe som er veldig tidsparende. Avisene hadde ca 8 ark til sammen, så det var ikke de tykkeste avisene.

Når du har klipt ut en sirkel, begynner du å klippe opp den ene bunken i en spiral.

Ta opp to av spiralene av gangen og start med å rulle fra enden du startet å klippe

Rull og rull litt mer. 

Helt til du kommer til enden

Legg den runde enden over bunnen av blomsten og sett den på bordet. Når den står slik på bordet kan du løfte opp fingeren forsiktet mens du klapper litt på toppen. Da surrer den seg litt opp og du kan velge hvor “utsprunget” blomst du vil ha. 

Når du er fornøyd med formen på blomsten, løfter du den opp og legger fra deg en til to trykk med limpistolen på sirkelen i bunn og dytter blomsten tilbake. Hold i ett par sekunder og blomsten er klar.

Slike blomster kan du lage av aviser, men også alt annet papir. Eks ark fra bøker gjør at du får en veldig fin dekor. Men disse rosene her skal ikke brukes som dekor, de skal brukes til å tenne opp i peisen med. 

Finn frem noen stearinlysstumper. 

Legg de i en liten kjele og la de smelte. 

Tidenes retro kjele, er den ikke fantastisk? ^^,

Bruk en pinsett eller en liten tang slik at du kan holde blomstene mens du dypper de i stearinen. 

Jeg kledde en fjøl med pizzapapir som jeg satte blomstene på. Da unngår man stearin over alt og de er lette å fjerne fra bakepapir når de er tørket. 

En ferdig blomst ♥

Disse tennbrikettene dekorer jo veldig mye mer enn de klassiske, så vær krativ i måten du setter de frem. Velg en fin boks eller noe slik at tennbrikettene synes og blir en del av interiøret. 

Perfekte, SUPERBILLIGE gaver som er fort gjort å lage, og ikke minst miljøvennlige, samt at alle med ovn får bruk for gaven! Det var mange gode egenskaper puttet i en gave.. 😀

Ha en fortsatt fin dag 😀

31 kommentarer
    1. Så fantastisk smart! Og ikke minst dekorative! 🙂 elsker alt som er lett og raskt å lage. Her går det i mini-album laging, endelig ferdig med et så da er det “bare” ett igjen. Bah, hadde holdt med en;) sendte deg en melding på facebook om et tips til DIY-kalnederen, men vet ikke om du har sett det. Ha en fin ettermiddag:-))

    2. Synes det er utrolig flott å se en jordnær og fornuftig blogger som deg! du gjør en god jobb som motstander av “bruk og kast”-mentaliteten her til lands! Elsker å lese dine kreative og inspirerende innlegg, og du virker som en fantastisk mamma og person:) ønsker deg og dine en fantastisk adventstid!

    3. Martine: så hyggelig å høre, Martine 🙂 jeg må si jeg setter mye større pris på noe jeg har brukt tid på fremfor penger på 🙂 takk, en fantastisk adventstid til deg også 🙂

    4. Hei! En generell kommentar postet på et “tilfeldig” innlegg. Har lest bloggen din et års tid og må si du er helt enestående! Har en oktober2013 datter og skjønner ikke at du får tid til alt og hvor du får energien fra. Beundringsverdig! Mitt eneste håp er at ikke presset og jaget etter å hele tiden være så flink og tilfredsstille alle og enhver skal slite deg ut. Tenk på deg selv, jentene og BT først og fremst! Alltid. Men pokker så dyktig du er! Klem fra meg 🙂

    5. Kristina: Så hyggelig kommentar 🙂 Jeg jobber jo ikke en 8 timers arbeidsdag hver dag, så egentlig gjør jeg ikke så alt for mye. Jeg liker bare å få unna jobbing mens jentene sover slik at jeg kan være mamma når de er våkne, og ferdig med “jobbingen” til BT kommer hjem fra jobb slik at jeg får tid til han og så hesten min på kvelden 🙂 Men tusen takk for at du tenker på meg. God klem

    6. wow. du får gjort så mye. Er lett å glemme hvor mye tid bare ett vanlig blogginnlegg gjerne tar med bilder og alt. Men når du i tillegg lager julekalender og steller hesten, jentene osv. Må virkelig si jeg gleder meg hver dag til å sjekke ut kalenderen din <3 Har kun en flax kalender selv så veldig kjekt å ha noe spennende å glede seg til å lese i desember =)

    7. Har lest bloggen din kjempelenge, er tvilling selv og er artig å lese bloggen din:)
      Ble veldig inspirert av dette innlegget, så må prøve ut dette selv 🙂

    8. Heisann! Når jeg så disse så måtte jeg bare lage de med en gang nå i formiddag (utrolig mye morsommere enn å lese til eksamen), og så utrolig gøy! Jeg brukte superlim istf limpistol, funka kjempefint 🙂
      Og så gøy at du har DIY-kalender, du er så flink. Inspirerende blogg har du – har fulgt deg i høst men har ikke lagt igjen kommentar før nå. Ønsker deg alt godt.
      Adventsklem

    9. Hei!
      Først: Så fntastisk kreativ du er, blir helt imponert!!
      Når du skriver: “Ta opp to av spiralene av gangen og start med å rulle fra enden du startet å klippe”.. tar du da opp to oppklippede spiraler, og ruller dem sammen, eller tar du bare en spiral og lager en blomst av den?

    10. Marte: Hei 🙂 Tusen takk..
      Når jeg sier to så mener jeg to ja 🙂 Synes avisen var så tynn at jeg brukte “dobbelt” ark. Altså to spiraler samtidig til en blomst. Har laget de av annet papir også og da har jeg bare brukt en. Spiller ingen rolle. Gjør det du føler for 🙂

    11. Skal vi skrue ned varmen på når vi dupper blomstene nedi kjelen?
      Jeg digger bloggen din:-) du har så mye bra å komme med og er ikke minste en veldig god mor<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg