“mamma?”

“mamma?”, etterfulgt av en trist gråt var å høre fra jentene soverom. Klokken var 05:45, og med smale øyne sto jeg opp og gikk inn til jentenes soverom. 

“mamma, gisa senga” snufset hun i mellom tårer og snørr. “Er det litt gris der, ja, men det går nok bra. Hvor er smokken din? Vi må sove litt til” 
“nei, mamma, gisa” snufset hun en gang til. “Det går nok bra” svarte jeg halvt i koma, mens jeg begynte å lete etter smokken, i det jeg skulle løfte på dyna skjønte jeg at “gisa” var litt mer en hva jeg hadde sett for meg. Bleia var helt tørr, men halvt på hold, og lille snuppa var kliss våt.

“Åh, nei, har du tissa?” “Tissa, mamma” “unnskyld jenta mi, jeg skjønte ikke hva som var grisa, kom så går vi ned å vasker oss”

Hun så på meg med sine store øyne på stellebordet. Hun smilte bredt mens hun sa: “kaao”, det er hennes ord for kald. Og hun skalv litt. “kom så finner vi en ren pysj” sa jeg og løftet henne opp mot min egen bare overkropp. Hun krammet seg rundt meg og la hodet ned på skulderen min. “mamma, vajm” (varm). 

Til tross for en tidlig start på morgen, er det kanskje også den beste morgen på lenge. Vi krøyp tilbake i sengen min, og lille venn var overlykkelig for å se at pappa fremdeles var hjemme. I en halv time lå vi i sengen og koset, men da pappa måtte opp på jobb var tiden inne for å finne på noe annet enn å kose i senga. 

Jeg skulle virkelig ønske det var mer tid til alenetid med barna mine, en morgen med bare et barn er noe helt spesielt. 

 

 

23 kommentarer
    1. Det tror jeg er alle tvillingmammaers såreste punkt, det at det så lite tid til bare en og en. Det er sikkert sånn for de som har to i ulik alder også, men jeg opplever at dem er det mye lettere å dele i aktiviteter osv. Hos meg gjør vi veldig mye sammen, og fireåringene blir lei seg om mamma eller pappa tar med seg bare den ene. Da er sånne små kosestunder gull verdt, jeg pleier ofte å få en oppi senga i løpet av natta og prøver å nyte hvert sekund med alenetid med dem.

    2. Hei! Jeg bare lurte på hvordan du bestemte hvem av jentene som skulle hete hva? Ble det bestemt på forhånd eller så du hvem som “passet” til Otilie/ Olivia når de var ute? 🙂 P.S. Jeg blir alltid like glad hver gang jeg leser bloggen din!

    3. Nathalie: jeg sa navnene i rekkefølgen Otilie og Olivia, derfor ble det naturlig at førstefødte skulle henne Otilie. Vi viste hvem som var tvilling 1 allerede fra svangerskapesuke 20 🙂

    4. Slike innlegg som dette gjør at jeg blir om mulig enda mer utålmodig etter å se lille jenta i magen min 🙂 Men fortsatt er det noen mnd igjen 🙂
      Ha en fin dag med de fantastiske barna dine 🙂

    5. Det er ikke hver dag jeg leser bloggen din hvor jeg kommenterer, men i dag rørte følelsene bak historien din masse i meg. En flott historie, og forstår behovet ditt og tankene dine. Du har to jevnaldrene barn nå. Når jeg hadde toåring, hadde jeg også en baby. Babyer sover nok, men man kan jo selv ha mye mindre overskudd som gravid og med nattevåk og mer klesvask o.l så det er ikke sikkert at det å ha to barn i ulik alder er så mye mer annerledes når det gjelder å ha tid/overskudd til det enkelte barnet. Min toåring ble så stor da han ble storebror. Han hadde måtte bli selvstendig, da jeg ikke klarte å løfte han opp osv. Jeg hadde dårlig samvittighet for at jeg
      ikke klarte å være der 100 % for han hele tiden, men kanskje er det bedre å bli vant med å dele oppmerksomheten?
      Det å ha to gjør at man setter ekstra pris på alenetid med hver av dem. Men det kan du jo gjøre noe med om du
      vil? Man trenger ikke gjøre alt sammen hele tiden. Kan du ta med deg en av jentene på handel, cafe, tur, stallen en
      gang i uka f.eks så er det slik vi andre tobarnsforeldre også må gjøre. Godt for deg og godt for Olivia, og neste gang Ottilie eller omvendt om så (beklager om jeg har skrevet Ottilie navnet feil) Andre jenta kan jo være litt med
      pappa. Når man har to barn er det jo en drøm å ha med bare et barn i blant 🙂 Og det er jo ikke slik at folk med barn i ulik alder heller har et hav av tid til hver enkelt barn, men det er klart ofte får de ulike venner, ulikenintresser, ulike
      treningstider, og da blir det alenetid til og fra aktiviteten f.eks. Selv synes jeg det av familiemessig er praktisk de
      årene mine gutter har deltatt på samme aktivitet til samme klokkeslett. Så kanskje tenker du at du ville hatt mer
      tid til barna om du hadde fått dem en og en. Med i realiteten spørs det.
      Også må jeg si at blogginnlegget ditt om folks utrolig teite kommentarer var bra. Du må ikke ta til deg slike
      kommentarer. Enkelte folk er jo bare helt på styr, eller så ønsker de bare å provosere og få fram intriger og action. Beste er nok å ignorere slikt. Du vet du er en herlig mamma, og det ser du i øynene tilungene dine. Du skriver herlig og har masse flotte innlegg. Stå på videre. Klem fra meg.

    6. Kjenner meg veldig igjen her, jeg har dårlig samvittighet for at det ikke blir mer alenetid med guttene mine. Man må nyte hvert sekund <3
      Ha en fin dag!

    7. fjellgeitbundingen: I går fikk hadde jeg med Olivia alene på butikken, mens Otilie (en t 😉 ) var hjemme med pappa. Utrolig koselig, men et rama da jeg dro :S Og til morgen i dag fikk jeg alene tid med Otilie, så det føles godt 🙂

    8. Hei, så flott 🙂 ja kan nok være litt slik blant oss som har to barn i ulik alder også, men dramaet vil nok gå seg til litt etterhvert som de blir vant til å være adskilt i blant. Bare det blir rettferdig. Lykke til 🙂

    9. Åh, de er så nydelige !!!! 🙂 Jeg blir jo helt tårevåt her jeg sitter. Det er selvfølgelig ikke stas å bli vekkt midt på natten , og når man føler seg sånn halvt i koma. Men akk det er så godt med de små som klamrer seg fast til kroppen, og som bare vil at mamma skal hjelpe til <3 Sukk....
      Ha en fin dag 🙂

    10. Jeg liker disse innleggene dine hvor du beskriver en episode med enten en eller begge tvillingene 🙂 herlige, små jenter du har!

    11. Kjenner meg så igjen på det du skriver. Med tre barn i ulik alder er det ikke så lett å få til en til en tid på morgenen. Men jeg prøver etter beste evne å gi dem det til kvelden, med å lese bok, litt kos og natta sang før de skal sove.
      Så herlige de er i den alderen, jeg har selv ei på 2 år så det var mye å kjenne seg igjen i.
      Ha en super kveld videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg