Kamera

Til informasjon så er ikke dette et reklameinnlegg, kun et innlegg der jeg forteller om mitt kamaerautsyr til dere som har ønsket å vite mer om dette. 

Sist uke kjøpte jeg nytt utstyr og et par dager etter kom budbilen på døren. Jeg har tidligere hatt kameraet Sony A5000 i tillegg til speilreflekskamera, det ble etter hvert slik at jeg brukte mer om mer kompaktkamera og mindre og mindre speilrefleksen. Grunnen til det er at jeg tok bedre bilder med det lille kamera, fordi jeg ikke kan speilrefleks godt nok. Jeg syntes det var vanskelig å ta bilder at jentene i full fart samtidig som jeg skulle ha riktig lysinnstilling og lukketid. Sony A5000 har jeg digget fra dag en, og jo lengre man har et kamera jo bedre kjent blir man. Da jeg nå skulle ha meg et nytt var jeg ikke i tvil på hva jeg ville ha. Den nye modellen av mitt favorittkamera. Sony A6000, heller ingen speilrefleks, men spør du meg er det mye bedre, det tar mye mindre plass, er enkelt å ha med seg, og tar fantastiske bilder på en veldig brukervennlig måte. 

Jeg har handlet alt hos Sony for da er jeg helt sikker på hva som hører til hverandre, derfor tok jeg også med kamerastativ og fjernkontroll. Dere vil ikke tro hvor mye enklere det blir for meg å ta gode bilder med dette. Ikke bare får jeg tatt bilder av meg selv, men det er også langt lettere å få tatt bilder av jentene. Jeg hopper og tuller gjerne bak kamera slik at de smiler sine fantastiske smil, og det er ganske så mye lettere når jeg slipper å holde et kamera samtidig. Da er det nemlig ofte jeg bommer på motivet mitt. 

Så kommer det til objektiver, for her er valget stort, og alle a-kameraer av e-typen til sony har objektiver man kan veksle i mellom. Det gjør at dette kamera er så bra, for objektivet har mye og si. Jeg har enda bare et ekstra objektiv til kamera, men det er også det objektivet jeg bruker desidert mest. Jeg har da det objektivet som følger med kamera og et objektiv på 50 mm F1.8 – Jo, mindre F-tall objektivet har, jo mer uklar bakgrunn kan du få – perfekt til portrettbilder der du ønsket at motivet skal komme skarp frem mens bakgrunnen blir dus.  

Under ser dere eksempel der jeg har satt kamera på stativet, og bruker presis de samme innstillingene på kamera. Bilde til venstre er tatt med portrettobjektivet 50mm F1,8, mens bildet til høyre et tatt med objektivet som kommer med kamera. 

Det kan se ut som at portrettobjektivet er zoomet veldig inn, og slik er det, du får ikke zoomet noe ut eller inn med dette objektivet, så derfor fungerer det ikke like godt inne om du skal ta bilder av et helt rom, for du trenger å gå et stykke unna for å få med motivet. Objektivet som følger med kamera kan justeres, så det er et objektiv som er veldig fint å ha, under ser dere samme motivene, men på bildet til høyre har jeg zoomet med standarobjektivet for å komme like nærme som portrettobjektivet. Den også klarer å duse ut bakgrunnen til en viss grad, men ikke like mye som portrettobjektivet. 

Jeg anbefaler aldri et speilreflekskamera til personer som ikke kan dette skikkelig, da er sannsynligheten stor for at du klarer å ta bedre bilder med mobilen. Finn et kamera som er brukevennlig og som ikke tar for stor plass slik at du kan ta det med deg på turer uten at det blir et pes. Det er mange merker av kompaktkamera, jeg har bare erfaring med Sony sitt og er uber fornøyd med det 🙂 

Og for å få den sløre bakgrunnen er man altså nødt til å investere i et objektiv med på 50 mm F1.8 for å få et godt resultat 🙂 

33 kommentarer
    1. Jeg har et lignende systemkamera fra Samsung som også er et smart kamera med bla. NFC – så jeg kan bruke mobilen som utløser og se på mobil skjermen hvordan det blir, og mulighet til å laste bilder direkte opp på facebook 😀 Elsker sånne systemkameraer!

    2. Takk for at du deler! Men, hvordan er det å starte det opp? Har en eldre utgave (A5000), men syns det er vanvittig treigt når man skrur det på. Jeg vil gjerne kunne skru det på og ta bilder med en gang omtrent, når det er noen anledninger som krever det. 🙂

    3. hvorfor kutter du alltid beina på bilder? Eller er det bare meg som ikke ser hele bilde på mobil?
      Har sett dette på veldig mange av bildene dine, men som sagt, kanskje meg som ikke ser hele bilde.

    4. Criador: Tusen takk 🙂 Nei, skal ikke selge. Det er en grunn for at jeg kjøpte nytt, det gamle er ikke så funksjonelt etter et smell i bakken fra mine to små som skulle leke mamma. 🙂

    5. Mulig du ikke gjør det bevisst, men da bør du kanskje bli mer bevisst på å ikke gjøre der? Er ikke det litt av greia med å være en god hobbyfotograf, det å ikke bare kunne bruke kaneraet men også øynene? på mange av bildene dine er bena eller føttene kuttet bort, også på barna dine. Ser veldig rart og uprofft ut. Vet du ikke er god til å ta kritikk (heller ikke privat) men dette bør du lære noe av.

    6. Anonym: i alle dager! Jeg skal begynne å tenke over det om det plager deg så 🙂
      Du kjenner meg? Synes det er rart du da legger deg bak anonymitet. Jeg tar gjerne i mot kritikk, men kritikk skal også være konstruktiv og jeg setter pris på at de som har noe negativt og si også tørr å stå for hvem de er 🙂

    7. Kloke ord!
      Som profesjonell fotograf synes jeg “moten” med at ALLE skal ha speilrefleks er synd.
      Kameraet ditt og andre i samme gruppe er både fantastisk gode og mere “passende”.
      For all del, det er mange “amatører”, bloggere og andre, som er veldig flinke og absolutt kan bruke speilrefleksene sine, men det er også mange som “drasser” rundt på svære kameraer og superobjektiver og så setter de alt på “auto”.
      Ha en god dag.

    8. Lene: Helt korrekt! Min søster er utdannet fotograf, og til tross for at hun har prøvd å lære meg det ene og det andre, har jeg fremdeles ikke blitt særlig flink med speilrefleksen. Er man god, får man så klart fantastiske bilder, men hvis ikke er det bedre og finne et mer brukervennlig kamera hvor en får det resultatet en ønsker seg 🙂

    9. Jeg er en sånn en, som har et speilreflekskamera som alltid står på auto, og som ofte ikke blir så bra en gang som jeg ville håpe :p Så jeg har vært på jakt etter nytt kamera, særlig fordi vi skal på en større familieferie til seinsommern, som skal dokumenteres nøye. Men 7000 kroner er enormt mye penger for meg, minst dobbelt så dyrt som jeg vurderer å bruke.. Har du noen erfaringer med billigere, gode kameraer? Eller kjenner du noen som er gode på det? Hadde vært fantastisk med innlegg om det! Evt. forskjeller på systemkameraer og kompaktkameraer :p Jeg har lett masse på nett, men det finnes så mange der ute, at jeg blir helt svimmel av å gjøre sammenligningene :p

    10. Stine: Skjønner den den svimmelheten!! Puhuu! Jeg har desverre ikke så god greie på andre kameraer nei, men kanskje er det lurt og gå til en butikk som selger, så kan de gi de beste anbefalingen i helhold til pris. Sony A5000 som er den eldre modellen er en del billigere, kanskje det er en mulighet? Jeg har vært storfornøyd med det også 🙂

    11. Takk for eit forklarande innlegg 🙂
      Men eg lurar på ein ting, kva slags lukkartid har du på biletet av krukka, og på det biletet av deg? Evt. andre instillingar?

    12. Hva gav du for portrettobjektivet ditt? Eller kanskje du kan si litt mer nøyaktig hva objektivet heter? Jeg har nemlig nylig gått til innkjøp av samme kamera, og kunne tenke meg et litt ok portrettobjektiv, men er jo et hav å velge i… 🙂

    13. Satt og bladde litt nedover bloggen din nå, og må si du er veldig flink. Flotte varierte innlegg, litt humor, litt alvor osv! 😀
      Også må jeg få lov til å legge igjen ett; W O W… Dette bildet av deg..! Stunning

    14. Hei!
      Vet du om den nye linsa du har fungerer på ditt gamle kamera? Vurdere å kjøpe meg kamera, men vil ikke bruke flere tusen på noe jeg bruker bare nå og da – og nå koster jo det gamle kameraet bare 2800kr 🙂

    15. Hei, leste i en test at dette ikke var et actionkamera. Åssen syntes du det har vært og ta bilder av barns i aktivitet? Vurderer og skaffe meg dette 🙂 Takk for svar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg