Sy Haremsbukse, steg for steg

Mnsteret til haremsbuksen finner du HER

STOFFTIPS til Haremsbukse:

ISOLI - dette stoffet er det typiske "joggebukse" stoffet. En myk og glatt fremside med en brstet behagelig bakside. Isoli passer veldig godt nr det blir litt kaldere ute siden det er litt tykkere enn neste alternativ. Isoli kommer med stretch og uten stretch, velger du isoli med stretch kan du bruke hovedstoffet til ribb-kanten ved livet og beina slik som jeg har gjort med denne buksa. Stoffet til denne buksa er finne her.Du fr ogs Isoli med trykk, og der finner dere blant annet stoffet jeg sydde haremsbuksa til jentene av.

JERSEY MED PRINT - er et annet alternativ der det er mange flotte stoffer. Dette stoffet er litt tynnere enn Isoli, og kan minne mer om tykt t-skjorte stoff. Kjempe behagelig og helt fint sy en haremsbukse av.

RIBB - Dette stoffet trenger du til kanten oppe og nede om du ikke bruker samme stoff som hovedstoffet. Det er god elastisitet, noe som er ndvendig for at buksa skal vre lett ta av og p, samt holde seg p plass nr barne boltrer seg rundt i lek. Finnes i et hav av farger.

TIPS: Hvor mye stoff?

Om dere gr inn p et stoff hos stoff&stil ser dere beskrivelse til hyre for bilde, der str det bredden av stoffet, de fleste har en bredde p rundt 140 cm. Det vil si at du fint fr plass til to mnsterdeler ved siden av hverandre, om ikke enda flere ettersom hvilken strrelse du skal lage. Jeg brukte f plass til fire buksedeler ved siden av hverandre da jentene var mindre, noe som utgjore to bukser til en pris av 40 cm med stoff.
S du skal kun konsentrere deg om hvor langt mnteret ditt er. Dette finner du ut ved plusse sammen B og C fra mnsteret ditt. Eks: strrelse 62: B - 17cm + C - 12cm = 29cm. Eks: strrelse 86: B - 22,5cm + C - 16cm = 38,5 cm. Ogs legger du til 5-10 cm. S til en bukse i strrelse 62 ville jeg kjpt 35cm/40cm med stoff. Til en bukse i strrelse 86 ville jeg kjpt 45/50 cm med stoff.

Du m ha litt g p siden stoff krymper litt ved frste vask, og det kan vre at butikken har klipt litt skakt.

Ribb: Du trenger ogs ribb og her er det bare g for minstevalget, jeg mener huske at 30cm er det minste du kan f kjpt :)

SY - Steg for Steg

TIPS: Sy i stretch
Det er mange som opplever at stoffet rynker seg nr man syr i stretchstoffer, for unng dette i best grad setter du smlengden til 3 eventuelt 4. Nr du syr m du vre veldig nye p ikke holde igjen stoffet, du kan heller nrmest dytte det forsiktig i samme rettning som symaskinen frer stoffet.

Sy en rettsm med en sikksakksm p utsiden om du ikke har overlock sm p symaskinen din - gjelder hele buksa.

1. Legg fremside og bakside av buksen mot hverandre, rette mot rette. Sy smmene langs hver side og buen i mellom beina.

Knappehull i ribben - dette er ikke ndvendig, men staselig og praktisk om ribben blir litt for ls. Du kan ogs erstatte med strikk inni om du kvier deg for sy knappehull.
Men det er ikke verre enn:

2. Finn midten av ribben ved brette den dobbelt slik frste bilde under til venstre viser. Rettsiden skal vre ut.
3. Brettstykket dobbelt den andre veien slik at du fr den smal slik som ribben vil bli ferdig psydd.
4.Ved enden av kortsiden det ikke er klippekanter p skal du merke av et lite punkt eller en strek. Brett stoffet opp og lag et punkt med like stor avstand og hyde fra midten som det frste punktet. - Se bilde tre, legg merke til brettekantet i mellom.
5. Finn et lite stykke bomullsstoff/linstoff. Har du ikke dette kan du faktisk erstatte det med en firkant toalettpapir.

6: bomullsstoffet skal legges mot vrangsiden av stoffet slik at det dekker omrdet du skal sy knappehull. Grunnen til at du m gjre dette er at det er umulig sy knappehull rett p stretchstoffet. Fr stoffet med rettsiden opp i symakskinen slik at du ser hvor du merket av knappehullene dine og sy knappehull. (symaskiner har knappehullfunksjon, sy en prve om du er usikker p hvordan du gjr det)
7: Klipp bort overfldig stoff fra bomullsstoffet ditt / riv bort toalettpapiret.
8: pne knappehullene med en spretter, eller en saks om du ikke har.

9: Legg ribben rette mot rette og sy kortsidene sammen
10: Brett over stykket slik som bilde til hyre under viser
11: Brett buksa dobbelt og sett to knappenler for markere midten foran og midten bak.
12: Fest ribben til buksa: Ha buksa med vrangen ut, og ribben med retten ut. Tre ribben ned i buksa med klippeenden opp slik at den ligger likt med klippeenden p buksa. Pass p at knappehullene havnet midt i mellom knappenlen du har markert midt foran p buksa. Knappehullene skal ogs mte stoffet p buksa, da har du plassert ribben med rettsiden mot rettsiden av buksa. Smmen p ribben skal havne der du har markert midt bak p buksa med knappenlen, og sett et par knappenler p hver side.
13: legg stoffet inn i symaskinen slik bilde viser. Du gjr alts ingenting med buksa etter du har festet ribben med knappenler, men du legger den inn slik at du ser ribben og at pningen p buksa vender ut. Strekk forsiktig i ribben mens du syr hele veien rundt.
14: N du vrenger ut buksa skal resultate ligne bilde ;)

Ribben til beina

15: Brett ribben dobbelt med rettsiden inn. VELDIG VIKTIG at stretchen gr slik bilde under viser!! Sy langs siden jeg peker p.
16: Brett ribben halveis tilbake slik at vrangsiden og smmen blir skjult.
17: tre ribben p samme mte som i livet: Ha buksa p vrangen, og tre ribben inn i beinet. La smmen p ribben mte smmen til innside bein. Det holder feste en nl, fest den s du holder sm mot sm p plass, legg stoffene inn i symaksinen og sy rundt mens du forsiktig strekker ut ribben til samme strrelse som buksebeinet.
18: ferdig sydd - med overlock. Har du ikke det det, s finklipper du kanten.

19: Tre i en snor i livet.

20: "press" smmene, det vil si: stryk de ut :)

Takk for mange flotte tilbakemeldinger allerede. Dere gjr jobben bak syoppskriftene verdt dele!

Del gjerne din versjon p Instagram med taggen #Skolissykrok slik at jeg kan se hvor flinke dere er :D

- Flg Speiltvillingene p Facebook -

26 kommentarer

Hei,

Er nybegynner og nsker sy barneklr i jersey og liknende stoffer, men har heller drlig erfaring med jersey stoff og har heller ikke overlock maskin. Veldig glad for at du beskriver hvilke innstillinger man br bruke!:)

Tusen takk for inspirerende innlegg!

Maria H N: Det er skrevet i innlegget om du ikke s det? :)

Har s lyst til prve, men tror ikke jeg fr det til :\

Du er s flink, veldig fine klr du lager :)

Ida: Det er ikke rett innstilling! Jeg vet du klarer det om du har lyst og prver. Det er s mye enklere enn du tror.

Tusen takk :)

Hei :-)

Har lest og likt bloggen din lenge, og disse buksene var s fine at du jaggu har inspirert meg til lne symaskknen til mamma og prve meg. Men har du en kategori med tidligere sy-innlegg har du? I tilfelle det blir vellykka og jeg trr prve meg p noe annet? :)

Hei Stine :) er du ppasselig med trdretningen nr du syr barneklr? Eller utnytter du stoffet mest mulig? :) Veldig inspirerende blogg btw.

Hilsen nybegynner :)

Tusen takk for at du bruker tid p lage slike innlegg! Jeg blir s inspirert av lese bloggen din og fr alltid lyst til sy nr jeg ser oppskriftene. S n har jeg handlet stoff og skal sy bukse til en liten pjokk som snart fyller ett r.

Tusen takk for at du inspirerer!

Elsker disse innleggene! Men lurer p om jeg gjr noe galt? Jenta mi er str 86, men fler tilogmed 92 blir noe stramt i leggene. Lager ribben rundt livet i en mindre strrelse, men ribben i bena er 86.. Er det kanskje ribben i bena som br vre strre? Ellers veldig kjekk bukse!!

Charlotte: S herlig hre :D Ja, under kategori "syoppskrifter" ligger alt jeg har delt :)
http://speiltvillingene.blogg.no/syoppskrifter.html

Ina: Det kommer veldig an p stoffet. Er det mnster i stoffet m man tenke mnster og ikke utnytting, er det et rent bobullsstoff er det utnytting som teller :) Men selv om jeg tenker trdretning ofte s synes jeg det blir lite rester :)

Elisabeth: S herlig hre <3 Tusen takk selv for tilbakemelding. Lykke til med syingen

Annette: Det er litt vanskelig gi helt eksakte ml, jeg gr gjerne ut i fra den strrelsen jeg syr i til jentene, men de har ganske slanke bein. S da legger du ut E. Slik at du fr mer vidde i leggene til din jente :)

Tusen takk for at du lager disse innleggene! Fikk til sy en bukse helt p egenhnd i dag, selv om jeg ikke har sydd siden ungdomsskolen for 14 r siden!:D Hurra!

De buksene er s fine og har lyst sy snne til alle tantebarna til jul i strrelser mellom 74 og 11 r. Hvor har du funnet mlene til de forskjellige strrelsene?

Rebekah: Jeg har tatt utgangspunkt i strrelsen jeg sydde til jentene som er en 92, og siden jeg driver med dette s kan jeg litt om justere opp og ned p en strrelse. :)

Hei Stine! Har sydd flere av klrne dine, og passformen er vanligvis helt super! Men jeg prvde meg p disse buksene og ribben i livet ble helt enorm. Mener huske at man tar omkretsen av midjen og deler p 0.75 nr man syr med ribb? Ungen min er helt normal og str 92, men her mtte jeg g ned med 12 cm. Det er jo ganske mye, s derfor lurer jeg p om det er noe feil med mnsteret, eller er det jeg som misforstr noe? Det str jo at man kan droppe knyting. Men da fr hun buksa p knrne :D

thale: Hei :)
Hmm, det var jo veldig merkelig. Jeg har aldri brukt dette regnestykket ditt, s det vet jeg ikke hvor du har fra. Men ribben lager jeg en del mindre enn buksa og omkretsen siden det er s god strech i ribben. Det er nok lurt tilpasse ribben etter barnet, det er jo ogs veldig stor variasjon p strechen i forskjellige stoffer :)

Jeg tror det m vre noe feil p mnsteret her. For ribben er jo like stor som omkretsen p livet (p et helt normalt barn)! Tenkte bare sprre, siden jeg ikke er noen ekspert...

Men ellers er det en veldig grei tommelfinger-regel; lag ribben 75% av omkretsen. Funker for luer, bukser etc. Stoffer med litt mindre stretch (f.x jersey) kan man gange med 0,8. Lrte det p en sy-side p nett =)

Thale: Hmm, s merkelig, da har du nok rett i det. Ribben skal som du sier vre mindre enn buksa :) God huskeregel!

Hei

Jeg har kikka over nettet n etter haremsbukse te min lille kar. Men foruten om de utenlandske nettbutikkene der de blir hndsydd og er dyre i tillegg til momsen man m ut med s lurer jeg p om jeg skal ta steget sy noe. Denne du har lagt ut frister veldig. Har kikket p stoff p stoff&stil, men sliter med finne riktig farge p hovedstoffet og ribb.. Er det no triks for finne lik farge p de to?

Har lyst bruke dette https://www.stoffogstil.no/metervarer/isoli/ensfarget-isoli/isoli-ruet-lysegraa-melert

Men finner ikke ribb i lik farge, stemmer det, eller gjr jeg noe feil? Kan ingenting om sy, stoff eller noe s kan hende jeg har misforsttt :)

Anita: Den isolien er litt tykk, sammenligner det med den klassiske joggebuksa :) S det blir nok fint til en harems ogs. Det er nok kanskje ikke like lett finne samme fargekode over nett nei. Jeg handler alltid i butikk, s jeg har dessverre ikke erfaring med ske meg frem i nettbutikken deres.
Om det er vanskelig finne en ribb i lik farge, er det kanskje lettere bruke en kontrastfarge p ribben?

Denne var veldig gy sy! Ga virkelig mersmak! Og mannen syntes den s kjpt ut, han var virkelig positivt overrasket over hva jeg hadde ftt til!

S tusen takk for mnster og framgangsmte! Skal virkelig sy mer n!

Christina: Herlig :D Dette elsket jeg hre!

Da er jaggu gutta mine to bukser rikere :D Utrolig lett oppskrift forst for en som er rimelig fersk :D Gitt veldig mersmak :D Tusen takk!