Første dag i ny barnehage

Himmel og hav, da har vi kommet hjem etter to-timers besøk i ny barnehage. Selv kjente jeg tristheten over å ikke møte opp i den gamle barnehagen, og et savn etter de ansatte og barna jentene gikk sammen med. Til morgen i dag måtte jeg på ny forklare at de personene jentene gledet seg til å se i barnehagen ikke ville være i den nye barnehagen, som svar kikket de opp på meg med store øyne som ikke forsto noen ting. 

Vi ble tatt godt i mot, og det var gøy å se barnehagen, de har havnet på den gamleste avdelingen. Altså den avdelingen jeg selv gikk i for 20 år siden, og to av de ansatte var kjente fjes fra jeg selv sloss om lekene der inne. Lite har forandret seg siden den gang da, så det er en stor kontrast fra den nybygde barnehagen jentene kom i fra. Denne nye barnehagen har så mange som hundre barn, en stor forskjell fra de 30 som gikk i den gamle. 

Jentene er nok mer tilpassningsdyktige enn meg, de syntes det var spennende med det nye og etter de ble litt varme i trøya, skavlet de godt med flere av barna på avdeligen. 

Jeg får nok bare bite tennene sammen til jeg har vendt meg til tanken på omplasseringen. Jeg husker selv hvor glad jeg var i de ansatte som jentene nå har fått, så det går seg nok til etter hvert. Men i dag hadde jeg lyst til å forsette kjøreturen til den gamle barnehagen og spørre om vi kunne forbli der.. 

Jeg husker hvor ille jeg syntes det var at jentene skulle begynne i en barnehage som ikke var på ønskelisten vår, og jeg husker hvor negativ jeg var til at barnehagen var helt ny og at både barn og voksene ville være nye for hverandre. Jeg så for meg at det ville ta lang tid før rutiner og dagesorden ville falle på plass, men så innså jeg fort at jeg elsket sammensettingen av voksene og barn. Og at det ikke var noe negativt med en splitter ny barnehage, en splitter ny barnehage bydde på flotte leker, orden, system og aktiviteter som ikke finnes i eldre barnehager. Før hadde de både varmmat fast i uken og en badedag i uken, noen goder må vi nå vinke farvel til. 

Så jeg prøver å minne meg på at den dagen de begynner på skole, så flytter de over til det store og skumle sammen med vennene de har fått i barnehagen de nå har begynt i. 
Så har jeg kanskje også innsett at jeg sliter med å omstille meg når noe forandres uten at jeg selv har bestemt det. 

Forhåpentligvis går det ikke lang tid før jeg har blitt like glad i denne nye barnehagen som den gamle. 

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg er IKKE veldig glad i forandringer, og vil helst ha det slik som jeg er vandt til og liker 🙂
      Som du sier er jentene/barn veldig tilpasningsdyktige. Dette er nok verst for deg 😉
      Kos dere resten av dagen 🙂

    2. Aah, skulle akkurat til å sende deg mld å høre hvordan det hadde gått! 🙂 spennende med uka som kommer. Godt å høre at det har gått bra:):)

    3. Så koselig da,
      De har flinke ansatte i den barnehagen de har begynt I nå også. Håper de trives der og finner seg til rette.

    4. Lykke gleder seg masse til å se de fine snuppene i barnehagen! Det var faktisk hun som sa det til meg forrige uke! 🙂 Jeg hadde ikke tenkt på at de kom allerede nå! Men Lykke har kontroll. Plutselig kommer hele gjengen hjem med bussen fra skolen Stine! Whæææææ! Tiden går alt for fort! 🙂 Ha en suuuper dag! Klem

    5. Jeg kjenner meg så VELDIG igjen i det du skriver, og det er virkelig godt å lese at andre mødre også føler det slik. Vi har også akkurat fått vite at vi får plass i ny barnehage, som ligger like ved huset vårt, fremfor 45 minutter reisevei til den gamle, som jeg er så utrolig glad i! Jeg synes det er så trist at hun skal slutte i barnehagen sin, med de trygge gode voksne, og alle vennene, at jeg nesten begynner å gråte hver gang jeg tenker på det. Også lurer jeg litt på om kanskje jeg er den som tar det tyngst. Jeg prøver å ta med meg at det er en tid for alt, og at det fine som har vert ikke forsvinner fordi vi går videre, men setter spor som en god og trygg tid i en toåring sitt liv, på samme måte som at det nok blir like trist den dagen hun skal forlate barnehagen og bli skolejente, men ikke kan bli igjen et år av den grunn. Lykke til til deg og jentene, håper de vonde følelsene snart blir ersattet med gode:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg