Plutselig så uavhegige

Jeg kan ikke si det er stille, for riktignok kan jeg høre latteren bære igjennom gulv og tak. Allikevel er det ingen barn rundt meg, de henger ikke i buksene mine når jeg prøver å få ting gjort, og jeg får ikke lengre besøk når jeg sitter på do. Det var helt klart en tid der jeg lurte på om det ikke en gang var lov til å tisse uten å få besøk av to små, en hund og en dør på vidt gap. Ved riktig uheldige anledinger kom det kjentfolk på besøk. De kjente går inn uten å bake på, og siden doen vender mot utgangsdøren har jeg ønsket de velkommen med buksa på knærne. Jeg har også prøvd å lukke døren med lås og slå, det holdt barna på utsiden, men neimen om det var noe fred å få da de to små slo og skrek på andre siden. 

Jeg hører de fire føttene løpe frem og tilbake over taket der jeg står, men oppvaskmaskin er tømt og mens jeg lager middag hører jeg på Snikende Frykt av Karin Slaughter på lydbok. Det er til og med mulig å følge med, for barnelatteren og de glade rop er ikke mer forstyrrende en bakgrunnslyden fra tørketrommelen som tromler i rommet ved siden av. 

Det første mine barn sa de ytterklærne var av etter barnehagehenting var: 

“Vivia!! Skal vi gå opp på rommet og leke?” 
“JAAA! Mamma, vi gå opp på rommet!” 

For på rommet er det gøy, det er så gøy at de ikke lengre trenger en mamma til å aktivisere dem. 

Heldigvis har de ikke flakset så langt, så når hodet blir tungt og kroppen blir sliten kommer de krypende og kjemper om mest og størst plass på mammas fang. 

Det er meg en ære å fortelle alle nykommende tvillingmødre det motsatte av hva de ofte får høre:

– Akk så heldig du er som får gleden av å ha tvillinger i hus. Å være mamma kan være tøft, men helt fra de første timer kan du glede deg over roen de får fra hverandre og tryggheten som følger dem. Før du vet ordet av det er de blitt så store at de finner hverandre mer spennende en deg, de har tross alt bestandig besøk av sin bestevenn. Det er ikke tyngre å få tvillinger, i enkelte situasjoner så jo da er det det, men i det store bildet er det å ha tvillinger mye mer avlastende enn det er tungt!”  

 

– Speiltvillingene på Facebook – 

 

8 kommentarer
    1. Denne her kommentaren er kanskje litt urelevant til innlegget men jeg skriver den uansett.. Jeg ELSKER bloggen din! Du er så flink til å skrive, og ta bilder! Jeg kjenner jeg blir så inspirert av å lese bloggen din, og jentene dine virker helt herlige! Selv om jeg vet at det å bli mamma ikke er dans på roser, gleder jeg meg faktisk en del til den dagen jeg blir mamma, når jeg ser hvor godt forhold du har til jentene dine <3
      åh, håper ikke dette ble en rotete kommentar, men stå på videre!

    2. Jeg er så enig. Jeg er mamma til 2x psaudo tvillinger og har nå en liten attpåskskatt. Begge deler har sine fordeler og ulemper, men til syvende og sist savner jeg at attpåskatten har et jevngammel søsken! Det er også for oss som foreldre mye tyngre med et “enebarn” enn det var med tre barn på tre år:)

    3. Nydelig å lese for god natt…
      Alt annet jeg kunne tenke meg å skrive blir til overs…
      takk Stine…:)

    4. Takk for et fin innlegg! Fikk for noen uker siden beskjed om at jeg er gravid med tvillinger! Har ikke sett på det som et stort problem, men det er godt å høre fra en tvillingmamma at det faktisk stemmer at de kan underholde hverandre. Nå gleder jeg meg ennå mer å ser fram til både det, og slitet som følger med små barn. Takk for en super blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg