DIY julekjole til jenta

Jeg lette meg grnn og bl etter mnsteret til denne kjolen i gr kveld, etter gjentatte banneord ga jeg opp og bestemte meg for sjekke spla dagen etter. I garasjen l takk og lov mnsteret som jeg hadde kastet i en pose. Posen levde og jeg hylte til da to mus hadde funnet det for godt flytte inn i posen. De jobbet med lage posen om til sitt hjemsted og hadde begynt makulerer ark til redet. Da musene var forsvunnet og jeg fant mnsteret mitt ble jeg s lettet at jeg lo hyt av de musespiste kantene... #Livet.p.grd! 

Jeg fikk heldivis reddet mnsteret bde fra min egen kasting og s musene, s da blir det kjoleinnlegg i dagens 2. luke av julekalenderen! 

Skriv ut mnster til julekjolen 

Stofftips: bomull eller lin, eller en blanding. Dette stoffet er kjpt p stoff og stil.
Du trenger i tillegg til stoff, en skjult glidels og knapper.

Steg for steg sm: 

Start med sy frontstykkene sammen ved legge de rette mot rette og sy som bildet under. Om du syr med symaskin og ikke overlock s syr du to smmer, en rettsm og en sikksakk-sm helt mot kanten slik at stoffet ikke rakner. 

Nr stykkene er sydd, vrenger du det og presser det med et strykejern. 

Sy skuldrene sammen p bryststykke og bakstykke ved legge de rette mot rette. 

Det samme gjr du med de sm bryststykkene og bakstykkene.

Legg s det lille bryst- og bakstykket p det store, igjen rette mot rette...

... Disse stykkene syr sy sammen slik: fest hele siden p bryststykket, og hele halsringen, men ikke ned ryggstykket, for der skal du sy inn en glidels.

De sm innerstykkene har jeg sydd den utvendige kanten med overlock for at de ikke skal rakne, du kan sy en sikksakksm med vanlig symaskin. 

Nr du har gjort dette p begge sidene, vrenger du de slik at smmene kommer p vrangen, og s presser du stykkene med strykejernet.

Finn fram armene, press bunnen av armen, alts den rette siden, to ganger opp p ca en cm. Sy fast brettekanten med en rettsm. 

Sy med store sting en sm som gr over buen p armen, rynk sammen stoffet ved dra i overtrdene.  TIPS: alltid store sting nr du skal lage rynkekant.

Fest armene rette mot rette til armhulen p bryst-bak-stykkene, og sy armene fast. 

Sy s sammen sidene - fra armen og ned til overstykket stopper. 

Plasser fronstykke over bryststykkene, tilpass s den havner med lik avstand til hver sidesm, og sy den fast til bryststykkene. Husk at her skal ikke bryststykkene under ligge inntill hverandre. Legg de to sidene slik at bakstykkene treffer hverandre, og slik at sidesmmene ligger flatt, fr du plasserer frontstykket. 

Sy skjrtedelene sammen p sidene. 

Sy s en ny rynkesm rundt hele skjrtekanten oppe, og snurp den sammen til den har samme omkrets som overdelen. Fest skrtet til overdelen og sy de sammen. 

Sy fast glidelsen ved vrenge bakstykkene til vrangen, og legge glidelsen i mellom det lille bakstykket og det store bakstykket. Her kan du velge hvor lang glidelsen skal vre, om du vil ha den til fortsette i skjrtet, klipper du opp skjrtet den lengden du nsker ha glidels. Jeg har stoppet glidelsen der skjrtet starter. PS: husk at glidelsen m vre litt lengre enn pningen du skal sy glidelsen i. 

Nr du har sydd fast glidelsen s syr du en sm under som gr fra glidelsen og "fader" ut til kanten. P den mten fr du lukket stoffet ved glidelsens ende og du fr en pen overgang p rettsiden. 

Et bilde som viser vrangsiden av kjolen, nr glidelsen er sydd p. 

S syr du opp bunnen av kjolen ved stryke kanten to ganger opp, ca 1 cm av gangen og syr en rettsm som fester oppbretten (p samme mte som armene). 

Og til slutt fester du knapper som holder frontstykket fast til bryststykkene. 

FERDIG! 
Tag gjerne deres versjoner med #skolissykrok om dere deler bilde p IG. 

- Flg alle DIY julekalender innlegg p facebook siden til Speiltvillingene -

3 kommentarer

S utrolig st kjole! Hvor er den rde slyfen hun har i hret fra?? Leter overalt etter fine, litt store hrslyfer til jenta mi!

Lene: Den er kjpt i Barcelona :)

s fiiin :) denne m jeg bare sy! Tusen takk!! :D