DIY julestrømpe

Det er mange som har spurt meg om jeg kan vise hvordan jeg syr en julestrømpe, så siden det i dag er 6 dager igjen til jul er det på tide å tenke på julestrømpene. Det finnes utrolig mange forskjellige varianter av julestrømpa, men jeg viser en enkel variant, slik at man selv kan bruke fantasien om man ønsker mer av ditt eller mer av datt på den. 

Julestrømpe kan også være en koselig måte å gi en gave på. Som en liten goodie bag, med snop, vin, accessories eller hva man måtte ønske oppi. En julestrømpe er sydd på en halvtime, så det er bare kos å kunne lage noen ekstra og fylle med noen hjemmelagde karameller og gi bort til jul. 


Julestrømpa

Man kan sy i hvilket stoff man ønsker, med det er med fordel at stoffet ikke har veldig godt stretch siden da blir sokken henge slapt ned med fyll inni. 
Jeg har sydd mine i ullstoff og i lin. Kanskje har du en juleduk fra tidligere år som har blitt flekkete og stygg. Da er jo gjennbruk helt gull. 

Først og fremst må du tegne en mal på en stor sokk. Om du synes det er vanskelig er det bare å finne fram en stor raggsokk og tegne litt på utsiden av den slik at den blir enda litt større. Så klipper du ut to deler i stoffet slik at du kan sy de sammen til en sokk. 


Start med å sy dusker om du skal ha det: 

  • Rull litt toalettpapir fuktet i vann til en klump
  • Tegn opp to sirkler på fuskepels-stoffet som er store nok til å dekke papirballene dine, og klipp ut. 

  • Fest snora til den ene kanten på pelssirkelen ved å sy den fast med nål og tråd. 

Så syr du stikningssøm rundt hele kanten på sirkelen

  • Når du er helt rundt, strammer du godt til slik at du lukker hullet, fest tråden og klipp den av. 

  • Finn ønsket lengde på duskesnorene, og sy den andre dusken på den andre enden 

Slik syr du sokken: 

  • Klipp ut en brettekant som av stoffet du ønsker å brette ned. Med fuskepels lager jeg bare en remse som er så bred som jeg ønsker meg og like lang som de to sokkene til sammen når de ligger inntil hverandre
  • Skal du ha brettekant i et annet stoff en pels, så lager jeg bredden dobbelt så bred, slik at jeg kan brette den og få dobbelt stoff. 

  • Sy sokkene sammen, rette mot rette. 
  • Sy kortsidene sammen på brettekanten, rette mot rette. Har du stoff og ikke pels så syr du først kortsidene sammen, så vrenger du den halvveis over slik at du skjuler sømmen og klippekantene ligger parallelt. Press så brettekanten med strykejern, slik at bretten holder seg. 

  • Tre så brettekanten over sokken. Begge deler skal ha vrangen ut. (syr du med stoff og ikke pels på brettekanten så er begge sider rettside på brettekanten, siden sømmen er skjult). Sømmen på brettekanten skal treffe sømmen på sokken bak, men vent litt med å sy… 

  • Tre snor og en løkke inn i mellom sokk og brettekanten. Knuta på løkka og buen på duskesnoren skal stikke litt på utsiden av klippekantene til sokk og brettekant. 
  • Sy så alt fast i hverandre. 

Da var julestrømpa er ferdig, nå skal du bare vrenge den til riktig side, og presse ut sømmene med strykejern. På sokkene med pelskant har jeg festet pelsen til sokken med lim fra limpistol. Enkelt, og raskt. 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

6 kommentarer
    1. Jeg skjønte ikke helt det med hvordan jeg skal legge stoffet til brettekanten? Skal begge “sidene” av brettekanten på innsiden av den ferdige sokken?

    2. Hei. Hvilken symaskin har du, og er den bra? Har blitt inspirert av syinnleggene dine, og ønsker selv å begynne, men vet ikke hvilken symaskin jeg skal kjøpe meg som er bra og holder i mange år.

    3. Katrine: Symaskinen min er knallbra, men jeg har jo ikke erfaring med så mange andre, så jeg har litt dårlig grunnlag til å komme med en abefaling. Symaskinen jeg har er i hvertfall Bernina B330. Men det er kanskje en dyr maskin om du ikke riktig vet om du kommer til å sy mye eller ikke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg