Fant en råtten rotte i dag..

“Hæ skal dere rivet huset? Men det er jo et så koselig og gammelt hus!” sier dem. 

“ja, det er et gammelt hus, i dag sportet jeg opp en råtten rotte med nesa mi på kjøkkenet” svarer jeg og forstår at de selv ikke har prøvd å bo i et. Vel, det er stunder og øyeblikk der jeg selv kan tenke, så koselig dette huset med litt for lav takhøyde og knote små rom er. Vi har jo fått det riktig så fint. Men jeg tenker aldri det i perioder, kun i korte øyeblikk de gangene om våren når temperaturen ute er så høy at man kan kaste jakka, men ikke så varmt at man må kaste genseren. 

– Mye gjør seg med maling, men ikke alt! 

Nå skal jeg nemlig forklare kort hvordan det er å bo i et hus bygd på 1800 tallet, igjennom et helt år. 

Sommer:
Jeg vil ikke si at det er så aller verst å bo i et gammel hus om sommeren, det er fordi man da kan være så mye ute! Isolasjonen i veggene, er for lengst blitt borte, noen steder er det faktisk isolert med søle. Det fantes isolasjon i noen vegger, men mus og rotter lager reir av dette. Man tenker kanskje at isolasjon ikke er det man trenger mest av når det er varmt ute, men da skal jeg fortelle dere at isolasjon holder like herlig varmen ute som den holder kulden ute. Derfor sammenligner jeg huset vårt med et drivhus, om sommerene passer det bedre å dyrke tomater her inne, enn å oppholde seg som menneske.  

Høst: 
Om høsten kommer de gjenkjennelige rasle og gnagelydene i veggene, om høsten flytter musene inn. Rettelse; om høsten flytter musene og rottene inn. De bosetter seg i veggene, og i mellom tak og gulv i de to etasjene. Hvert år går noe tapt, er vi heldige er det bare ulltøyet i klesskapene som spises i stykker, for ull, ja det er perfekt til å bygge reder med – bunaden min henger hos mamma. Verre er det når oppvaskmaskina ryker fordi hver ledning er gnaget over. Så vi setter opp muse- og rottefeller med gift i hele huset. Det var en gang jeg synes det var en for brutal måte å ta livet av dyrene på, det har gått over. Så dør rottene, og musene. Det sies at de skal trekke ut  etter de spiser giften, for å finne vann mot en grusom tørste. Kanskje gjør noen det, men resten blir igjen og dør i veggene. Så starter forråtningsprosessen, og lukten av kadaver fyller hele huset. (Bare se på dagens snapstory (Stinetuss), jeg snakker helt sant). Så ikke bare grøsser det nedover ryggraden når en rotte eller mus kraver opp inni veggen rett bak deg når du sitter i sofaen og nyter en film i høstmørket, du får et hus som lukter død og fordervelse. 

Vinter: 
Jeg nevnte mangel på isolasjon, gjorde jeg ikke? Før vi fikk varmepumpe kunne temperaturen synke til under 10 grader i løpet av natten, selv om det siste vi gjorde før vi la oss var å fylle vedovnen stapp full. Under huset er det en krypkjeller. Den er ikke isolert, kulden står derfor opp i gulvet, så hvis du tror du vet hva gulvkaldt er, så vet du ikke det før litt vanngris på kjøkkenetgulvet fryser til is.
Det er fra krypkjelleren at vannrørene kommer opp, men la oss ikke glemme at det ikke var isolert, så hver vinter fryser vannet inn til huset når gradestokken er på det kaldeste. Joda, vi har så klart gjort et forsøk på etterisolasjon, isolasjon og varmeledninger rundt rørene, men det er ikke alle steder det er mulig å komme til uten å sprenge bort litt fjell først, og da faller nok huset samtidig. 

Vår: 
En bedre tid å bo i et gammelt hus, det er ofte litt mye vind bare, og da trekker det godt i nakken, selv om alle vinduer og dører er igjen. Snøen smelter, bladene begynner å springe og blomstene titter fram, så kommer de første varme dagene, og de siste gjenværende musene som døde da det var kuldegrader, tiner opp og starter en ny måned med lukten av kadaver i hus. 

Så ja, derfor skal vi bygge nytt, og rive det gamle! 
 

 

18 kommentarer
    1. Huff hørtes ikke helt greit ut med mus og rotter! Hva er tidsplanen i forhold til å rive og bygge nytt? Ha en kjempefin mandag og uke 🙂

    2. Huff da😃
      Har selv lurt på hvorfor et så fint gammelt hus, som dere i tillegg har pusset opp, skal rives. Etter denne forklaringen skjønner jeg deg godt. Der jeg jobber hadde vi/har vel det forsåvidt enda, problemer med rotter.( Det er en gammel gårdsbygning som er fredet.) Jeg husker godt når vi hadde en død rotte i veggen og hvor lang tid det tok før lukten forsvant. Rottebæsj og plast som var tygget på fant vi og. I krypkjelleren under ble det funnet 5 rotter (synlige og levende) så bare tenk på hvor mange som løp rundt omkring i vegger osv.
      Kulde vs varme er det slik jeg bor nå. Her har jeg konstant hatt et vindu åpent siden rundt mai. Lukker det aldri, men bor heldigvis i tredje etasje. Om vinteren kan temperaturen inne ligge på 16 så da må man pakke seg inn godt. Ett av rommene som ikke er i bruk kan ligge helt ned i 12 grader.
      Artig å følge deg på snapchat forresten:)

    3. Eg forstår problemet både med mus og kulde veldig godt sia eg er vokst opp i eit hus frå tidlig 1900. Det er bare så synd at det kosta mindre å bygge nytt enn å ta vare på det gamle :/

    4. Det høres ganske….. Kaldt ut å bo i det huset! Ikke bare ganske. Men veldig. Ikke mye holdbar situasjon for dere. Håper dere snart får bygd nytt hus og at dere får det bedre der. Rotte og musefritt. Et hus som er godt isolert og som dere kan trives i. Lykke til!

    5. Føler med deg!
      Huset vårt (bor på gård) ble bygd en gang på starten av 1900 tallet. Er nesten helt likt her. Samboer er snekker så pusser opp og isolerer, men med eget firma og tre barn tar ting tid. Drømmen er å bygge nytt, men nå har han gjort for mye med huset så det lønner seg ikke.
      Vil anbefale Victor musefelle, hjalp oss veldig bra å blir brukt i huset, i lagret på låven og uthuset 🙂

    6. Jeg må le litt, du skriver så bra og jeg syntes nesten jeg kan se det for meg hvordan det til tider kan være med disse musene og rottene… husker en gang at det døde en mus i veggen hjemme jos mamma og pappa og vi klarte ikke sitte i sofaen på flere uker fordi det lukta så😂😂
      Skjønner godt dere vil rive og bygge nytt ja, ikke godt å fryse eller bo i et drivhus på sommeren..

    7. Vil du lage innlegg om hvilke type bolig dere tenker på? Vi er også i prosess med å vurdere hvilken bolig vi ønsker. Er det noe dere planlegger å starte med snart eller blir det noen år til ?

    8. Ida: Ja, så klart, jeg kommer til å skrive masse om dette når vi har endelige planer på det forskjellige 😀 Nå driver vi å tegner opp løsninger i et hus vi liker, men er ikke kommet så langt at det er noe å vise til enda 😀

    9. Anette: Haha! Herlig, ja, det er ikke bare bare, men så tenker jeg på hvor mye vi har allikevel mens vi bare er 26 og 28 år, så da er jeg ganske fornøyd allikevel 😀

    10. byAnne: Vi har ingen endelig tidsplan, vi skal bygge mens vi bor i huset, og har planer om å gjøre mye selv, så det vil nok ta den tiden det tar. Men først så tar det litt tid før vi endelig lander på hus og planløsning 😀

    11. Vet akkurat hvordan du har det! Bor i et hus som har 200-års jubileum i år.
      Vinter og høst er helt klart verst. Snø som føyka inn ytterdøra, vann frøys til is i gangen, vi tok rundetider på musene som herja i stuetaket, varmvannsbereder og panelovn som måtte skrus av for å kunne lage middag hver dag, kald dusj morgenen etter hvis du glemte å skru på igjen vvb, ni-fyring hver kveld hvor det er 40 grader oppunder taket men fortsatt bare 15 ved gulvet, 10-12 grader når du våkner om morran selv om panelovnen jobber for fullt, innerdører som står og slår når det blåser ute…
      Vi har et stort hus med penstue og dagligstue. Dagligstua ble fyra om vinteren mens penstua ikke kunne brukes hvis vi ikke fyra i minst et døgn før gjestene skulle komme. En lillejulaften pynta jeg til jul i penstua mens det var -4 grader der. Julepynten hadde nesten et naturlig rimlag…
      Du har all min støtte i å bygge nytt hus. Vi har brukt mange år på å pusse opp dette gamle huset. Gjort det meste selv og tatt ting etter lommeboka. Vi er ennå ikke i mål og har hittil puttet inn så mye penger at vi kunne kjøpt et nytt hus for den summen.
      Men nå koser vi oss med vannbåren varme i flere gulv, jevn varme hele døgnet, etasjeskillere er fyllt med isolasjon så musene har slutta å ha veddeløp om kveldene, snøen holder seg ute av ny ytterdør og vi har satt inn nye vinduer i de romma som er pussa opp. Potteplantene har slutta å vaie i vinden, men innerdørene slår fortsatt når det blåser.
      Lykke til med prosjekt hus. Gleder meg til å følge drømmen deres fra tegning til ferdig hus!

    12. Anette S: Herlig å lese! Det er så gjennkjennelig. Hadde vi hatt et gammelt hus med sjel så hadde nok vi også restaurert, men dette huset er ikke av de gamle og fine, mer et lite gammel hus som ikke er egnet til så veldig mye.

      Det er jo en kjempe inspirasjon at dere har gjort det meste selv og tatt rom for rom og etter lommeboka! Det er ting jeg liker 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg