Fra det ytre til det indre

Alt har forandret seg, det som var viktig har blitt uvesentlig, for det jeg ikke ante noe om har skyggelagt det uviktige

Mitt andre svangerskap, fem år etter det første 

En liten pike utvikler seg i dette sekund i min mage, blodlegemene blir dannet, luftveiene utvikles og balanseorganet i det indre øret ferdigstilles. Det er bare små bruddstykker av det som skjer der inne hos et foster i uke 23. 

Jeg har ikke glemt hvordan det var å være gravid den første gangen, men nå har alt forandret seg. Timer ble brukt på å lese, på å forstå. Jeg kjøpte blader, jeg var på internett, jeg leide bøker. Jeg “bygde” redet. Allerede fem måneder før termin sto barnevognen til pynt i stuen, ikke lenge etter var det redd opp så vakkert i to sprinkelsenger ved siden av vår egen. Det var ikke en ting vi manglet den dagen de to jentene entret verden, enda de bråbestemte seg for å komme to måneder før termin. 

Mentalt forberedte jeg meg på det vi hadde i vente igjennom å opparbeide meg kunnskap ved å lese, jeg forberede meg ved å handle inn, og gjøre huset klart for barn. 

Nå er alt annerledes

Det kan kanskje se ut til at jeg ikke gleder meg like mye, jeg mangler iveren og nysgjerrigheten. Jeg har ikke handlet en ting, og jeg vet ikke når jeg kommer til å gjøre det. Det handler ikke om at jeg ikke gleder meg like mye, men jeg gleder meg annerledes. Jeg trenger ikke lengre en seng for å forstå at jeg har en baby i vente. Jeg trenger ikke lengre en bekreftelse igjennom ting på at jeg kommer til å fikse livet som mamma. 

Over meg hviler det er ro, en lykksalig ro, for jeg vet hva jeg har i vente. Jeg vet at jeg ikke kan vite hva som kommer, jeg vet at jeg ikke kan forberede meg på livet som blir. Men jeg vet at inni meg vokser et barn, og selv om dette barnet er et hvilket som helst annet barn for resten av verden, så er det for meg hele verden, hele meningen med livet. Det å vite at jeg bærer på den gaven jeg allerede har i mine to eldre barn gjør at jeg glemmer sprinkeltseng, og babyshopping – for alt som betyr noe er det lille hjerte som slår der inne, og de små hendene som kan gripe om mine om ikke så alt for lenge. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

10 kommentarer
    1. Så fint skrevet ❤️ Føler på mye av det samme! Har termin med barn nr 2 i slutten av mai, og alt er annerledes denne gangen -på en helt riktig måte liksom. Jeg har heller ikke handlet så mye som en sokk, men det betyr ikke at jeg ikke gleder meg like mye. Bare på en annen måte. Du satt så fint ord på det☺️

    2. Så vakkert skrevve ❤️
      Du har satt ord på følelsa åsså æ gjennomgår. Har fulgt bloggen din siden du fikk jenten dine i 2013. Har sjøl en gutt som e fødd i januar samme året, så æ syns d va litt arti at vi no har termin, nesten samtidi.
      Men d e sant som du skriv, man glæde sæ like mye den hær gangen, bare annerledes. No finnes d en indre ro som ikke va tilstede sist, å d e fantastisk deili. Kanskje fordi vi føle oss tryggere på at vi den hær gangen vet ka vi går til? At vi vet at alt blir bra så længe d går bra me babyen? Vakkert e d iallefall- å d gjeld å nye alt sammen ❤️

    3. Dette var et fint innlegg! Tror nok det er ganske vanlig å kjøpe inn mindre ting, og å vente en stund med klargjøringen når man er gravid andre gang! Da har man mye fra før, og man vet at butikkene er åpne selv etter man har født 😉 Kjøpte selv så og si ingenting da vi ventet nr to, med samme kjønn begge gangene hadde vi alt fra før 🙂 Tok vare på alt av pent babytøy, og visste av erfaring at det også kom noen gaver 🙂

    4. Du satte fint ord på mine tanker og følelser rundt svangerskap nr 2 nå 🙂
      For det er ganske likt her, og egentlig er jeg glad for det. Den roen å tryggheten i å være litt mer beredt nå, avslappet og klar på en annen måte <3

    5. Så fint skrevet! Kjenner meg veldig igjen, hadde det på akkurat samme måte nå mitt 2.svangerskap. nå er hun 2 uker å like mye glede å følelser uten at eg styra så mye i svangerskapet. Hadde jo alt, men gjorde ting klart nokre dagar før ho kom, pappaen og storebror mens me var på sjukehuset og små ting etter me kom heim♡

    6. Jeg har gutt nummer 5 i magen og føler det OFTe som om dette er bare nok et barn for alle andre. Så takk for de siste ordene dine, de var så vakre at hormonbolla måtte felle ei tåre ❤ lykke til videre i sv.skapet 😙

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg