Redebygging – det hjelper jo ikke om bestikkskuffen er ren!

Denne typiske redebyggingen – hva da sa du!? 

Med beina høyt hevet tillot jeg meg å lese noen deilige artikler om foreldreskap i påsken. Det er 12 uker igjen til vi venter mini, og selv om vi har to barn fra før av, så har jeg glemt alt om det å ha baby i hus

Så der satt jeg med solen som poppet fram fregene på nesen min, og lese om den klassiske “redebyggingen”. Den er visst så vanlig, at det speskuleres i om det faktisk stammer fra urtiden – på lik linje som for dyrene som bygger rede instinktivt når avkom nærmer seg. Det sier seg jo selv at man må bygge et lite rede før en baby kommer til verden, for det er jo greit at ungen har en plass å sove og et bilsete å sitte i slik at hverdagen faktisk kan fungere. 

Men det er ikke det disse ekspertene snakker om når “redebygging” blir nevt, for det er heller ting som dette: 

  • Det er veldig typisk at den gravide plutselig står på hodet og vasker inni skap og skuffer. Begynner å sortere år med rot på et loft, eller vasker og bretter klær til det ikke finnes en skitten truse et sted (ok, det siste det var kanskje mine ord) 
     
  • Det er heller ikke uvanlig at det “gravide” paret begynner å pusse opp store deler av huset. De river ned kjøkken, og maler om.. Som om de får en ekstra drivkraft til å gjøre hus og hjem helt perfekt før den lille kommer til verden.  

Tankene mine forsvant inn igjennom yttergangsdøren, og jeg så meg selv gjennomgå rom for rom. Tre dører har ødelagte dørhåndtak, det kunne jeg fikset. Det er ett rom i huset som er ryddig, nei forresten, det ble rotete i dag tidlig – kanskje jeg skal rydde litt etterpå? Vel, tja! KLÆRNE – åh, nei, de orker jeg ikke tenke på akkurat nå…

… Eller vent .. Kanskje det er nettopp redebygging jeg driver med på badet for øyeblikket??? Akkurat som fuglene som samler inn kvister, søle og blader for at det skal bli mykt, lunt og trygt å ligge der. Ja, akkurat slik som kaninene, som napper av seg pelsen, sin egen klesdrakt, og legger de i store hauger i redet før babyene blir født. Jepp, der har vi den. Det hjelper da ikke babyen om bestikkskuffen er ren, jeg bygger da rede jeg.. 

Det er åpenbart noe som ikke stemmer hos meg, for her sier bare underbevisstheten – vet du hvooor langt det er å bøye seg heeelt ned til gulvet med den magen i veien eller? Jeg råder deg bare til en ting, ikke test det ut en gang. Bare la alt ligge – det stikker jo ikke akkurat av heller! 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

 

10 kommentarer
    1. Hahahaha, på kornet! Har hatt det likt deg. Kjenner ingen ekstra driv til å pusse opp. Får gjort det som må til for at hjemmet “går rundt”, men ingen redebygging,nei🙈

    2. Haha, jeg får helt angst av det nederste bilde :p Jeg klarer ikke å ha det rotete noen steder og passer godt inn i redebyggingkategorien hvor alt må ryddes og vaskes før lille kommer om et par uker<3

    3. Altså, jeg bare, åh. Ære være! Akkurat sånn, jeg kødder ikke, akkurat sånn, og kanskje enda litt til, ser badet vårt ut og. Takk for at du deler. Hehe!<3
      Klem fra gravid uke 24!

    4. Hehe her har jeg alltid merket det de gangene jeg har vært gravid fordi jeg nettop begynner og bygge rede. Får en sånn uro om at jeg må ommøblere og fu5kse her og der. Så tenker jeg hmmm hva er grunnen. Jo jeg er gravid ja haha.

    5. Så godt å høre det er flere. Gravid uke 32 med 3 barnet, å huset bli bare mer rotete 🙈 orker ikke å gjøre annet enn å ligg på sofaen når barna er lagt. Hehe.. men tror ikke vi er noen dårlige mødre fordi. 😊😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg