A walk in the park

Jentetur til Oslo!

“Se der jenter, det er slottet!” sa jeg og pekte opp fra Karl Johans gate.
“ÅÅh, skal vi bo der?” Sa en himmelfallen jente som plutselig hadde alt for mye å se på på en og samme tid.
“Om vi skal bo der? Hah, nei nei. Det er kong Harald og Dronning Sonja som bor der.” Svarte jeg og dyttet vogna med mini videre mot det store bygget.
“HÆ, MENER DU DET!? BOR KONGEN OG DRONNINGEN DER!”

Helt plutselig forsto jeg hva som ligger bak ordtaket: Små barn, store gleder.
Den gleden som har strålet ut av to sett med fem år gamle øyne i dag er det lenge siden jeg har sett. Jeg kunne føle gleden deres langt inn i meg selv. De bragte fram minner jeg forlengst har glemt, minner fra da jeg selv hoppet gatelangs med mine foreldre. Spenningen med å være på tur ble så enorm at den ga en form for overtenning i kroppen. Det gjorde den for mine fem år gamle jenter i dag.

Ikke mer enn en time unna hjemme, men på jentetur med mamma og lillesøster – ja da blir selv en park som det rene eventyrparadiset på jord.


 

8 kommentarer

Siste innlegg