Juleforbredelser!

Åh, huttemeg tu så kaldt det er! Jeg er sikker på at vi burde vinne prisen for Norges kaldeste hus. Har jeg sagt at vi finner historie tilbake på huset mer enn 100 år, vi vet desverre ikke byggeåret, men at huset er vernet fordi det er så gammelt. Desverre er det helrenovert i hvertfall to ganger som gjør at huset ikke eier sjarmen av old fashion. Men man kjenner godt at det er isolert med søle og aviser ja! I år har vi fått oss varmepumpe *lykkelig* men alikevel kjenner jeg den bitende kuden sniiiker seg inn med EN gang det har slukket i peisen. Og det har fremdeles ikke vært under 5 minus enda. Heldigvis er det veldig koselig med vedfyring som fyller hele stuen med knitende lyder. Så ja, jeg kommer meg nok igjennom vinteren i år også. 
Haha, kom til å tenke på en historie BT fortalte meg. Han har bodd i huset en vinter før vi ble kjærester, da skal jeg love deg dette huset så rimelig annerledes ut. Og på vinteren satt like godt BT inne å leste til eksamen i bobledress!!  

Har du begynt juleforbredelsene? 

I går hørte jeg på julemusikk nesten hele dagen, og det er jeg nødt til i dag også. De gode gamle julelåtene er like fine hvert år. Det gir så god stemning. Tenk at det er desember om litt over en uke!! Jeg pleier ikke å være den raskeste til å komme i gang med juleforbredelsene, og det kommer jeg nok ikke til å være denne gangen heller fordi vi har tenkt til å pusse opp litt før jula ringer inn og da blir det dumt å fylle huset med pynt som bare må flyttes rundt.

Men alikevel må jeg forbrede litt for søtra mi og jeg har bestemt av vi skal gi pakkekalender til hverandre i år, så nå var jeg nødt til å sette i gang om jeg skal bli klar til 1.desember. Jeg tenker også at jeg skal lage litt hjemmelagde julegaver i år. 

Derfor lurer jeg på om du kan komme med inspirasjon til både julegave og små pakker til pakkekalendern ??  Hvis jeg får inn noen gode ideer skal jeg legge ut fremgangsmåte her på bloggen.

 

Ha en FIIIN dag fra mine nydelige peppekakebarn i hjemmesydde bukser ^^, (Otilie & Olivia)

31 kommentarer
    1. Hva med en hjemmelget mobilveske, en iten pung for å ha ringer og “små-dall” i. Det kan være så mangt. Jeg har kommet til å blitt superglad så lenge det kommer rett fra hjertet 🙂

    2. Hva med en hjemmelget mobilveske, en iten pung for å ha ringer og “små-dall” i. Det kan være så mangt. Jeg har kommet til å blitt superglad så lenge det kommer rett fra hjertet 🙂
      Og nei, jet har ikke startet med juleforberedelsene. Liker ikke julen, så mitt hjem skal verken pyntes i rødt, ha julestjerne i vinduskarmen eller ha juletrær 🙂

    3. Jeg har laget et lappeteppe til min sønn, med bilder av de nærmeste i familien.. Her er bilder veldig spennende for tiden, så det blir nok tatt godt imot på julaften 🙂

    4. Så koselig 🙂 eg og samboeren skal ha adventskalender med gaver kvar søndag i advent! 🙂 Litt vanskelig med gaver, men men 🙂 Har lyst å sy adventskalenderne og! Så leiter etter ideer overalt!:D
      Til søstera di sin adventskalender kan du jo sy løper, toalettmappe, sminkepung,nøkkelring, pyntepute, vimpel i julefarger, lue, votter, skjerf/hals, bakeforkle osv 🙂 Bare fantasien setter grenser 😀

    5. Du må ha to av verdens søteste jenter! 🙂 Utrolig koselig og inspirerende å følge bloggen din. En fin julegave kan være hjemmelagde konfekter i en søt hjemmelaget boks 🙂 Jeg lagde også en gang en julegave til min bestevenninne – hvor jeg kjøpte et avlangt lerret på Chlas Olsson. Så kjøpte jeg sølv og sort metallic maling. Så malte jeg “every passing minute is a chance to turn it all aorund”. Så malte jeg alt i sølv, mens ordet chance tok jeg i sort. Ble mye finere enn jeg trodde, så vurderte faktisk å beholde det selv. Hehe 🙂 hun ble kjempe glad!

    6. Jeg MÅ vente til hvertfall søndag (første søndag i advent) før jeg begynner! Men da skal jeg på julemarked med venner, spise pepperkaker, drikke gløgg<3 og .... forberede meg til matteeksamen 🙁

    7. I år skal jeg lage billige, hjemmelagde gaver til familie og venninner. Bunken med hjemmestrikka votter og sokker begynner å fylle seg opp, i tillegg skal jeg lage øredobber. Da bruker jeg slike bakdeler (http://www.pandurohobby.no/Catalogue/10-Smykker-Accessoirer/1015-ArmbandRingOrepynt/101510-Metall/1/310534-Orestift-Solvf-m-plate-5-par) og limer på noen morsomme knapper/perler o.l ut fra hva jeg synes passer til venninnene mine. Men du som er så flink til å sy kan jo lage pynteputetrekk, duk, løper, kjøkkengardin, kjøkkenhåndduk og mye mer.
      Tusen takk for en koselig blogg, jeg er innom hver dag og leser om deg og dine to søte små. Og inspirert av deg har jeg ønsket meg symaskin i 25årsgave 🙂

    8. Jeg tror faktisk huset mitt er kaldere! Det er fra 1860, lafta og her finnes det ikke isolasjon i veggene, brr! Døra, vinduene og veggene trekker så mye at jeg muligens kunne tørka håret mitt i sprekkene! Jeg lukter dyr og fin strømregning fremover:p

    9. Kler du alltid tvillingene likt? Vil bare tipse om at det er viktig for identitetsutviklingen at de kles ulikt fra ca 6 mnd alder. Det er viktig for at de selv skal vite hvem de er, rett og slett.

    10. Varmepose! Veldig enkelt, du syr en pose i den fargen/formen og størrelsen du ønsker, men la det være igjen en åpning. Så heller du inn i ris, all slags ris funker. Så syr du igjen og vips har du en herlig varmepose! Denne kan da varmes i mikroen for å bli varm, de holder ganske lenge på varmen også, NB. det lukter litt ris de første gangene.
      Jeg har hatt noen i flere år og de er like deilige enda. Dette er en gave som alltid slår Ann hos både store og små. De selger også sånne for noen hundrelapper på helsebutikker. 🙂

    11. Gaver er så vanskelig! Har kjøpt halvparten av mine, men jeg gir ikke til så mange. Jeg og vennene mine bruker heller å sette av en helg før jul, vinkveld hvor vi spiller pakkespill og koser oss. Det er jo trossalt tanken som teller.
      Ble litt dyre julegaver i år.. Og det merkes i pengboka. Men det får vell bare gå 🙂

    12. Hei, tips til kalendergaver kan være hårstrikker, fliseklemmer eller andre spenner, vaskeklut, telys eller telysglass, lypsyl, lipgloss, sjokolade eller annet godteri, små flasker med shampo, dusjsåpe, body lotion osv, tannbørste, servietter osv.. lykke til! 🙂

    13. Lisa: Jaa!!!! TAKK!!!!!!! Jeg hadde tenkt til å sy varmeflasker, og lurte på hvor jeg skulle kjøpe rimlige varmeflasker til å ha inni posen jeg skulle sy. Dette var MYYE lurere. Jeg skal lage denne og legge ut på bloggen. Tusen takk!! 😀 Ha en super helg..

    14. Therese L.: Jess. Det gjør jeg, eller likt med forskjellig farge. Jeg tenker at det er opp til meg å bestemme, og det er langt flere som gjør det enn ikke gjør det, men når de begynner i barnehage kommer jeg nok til å kjøre fargekoder på de. En rosa og en lilla for eks. For at det skal bli lettere å skille de for andre 🙂

    15. toril: Så flink du er 😀 Kjempe fine ideer. Takk for inspirasjon.
      Symaskin er et hjems nødvendinghet, man får jo bruk for den en eller annen gang. Hihi. Takk for så hyggelig tilbakemelding.

    16. Monica: Ja, det trur jeg at jeg har. Haha. Tusen hjertelig takk for hyggelig tilbakemelding. Og takk for inspirasjon. Hørtes drit kult ut det bilde du malte! Kjempe lurt. Jeg har tegnet gaver til venninner, og de blir jo så glad for det.

    17. Gledeg meg til du legger ut bilde av din! 🙂 Har mange ideer i hodet, men har litt eksamener som henger over meg før eg kan begynne… :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg