DIY julekalender #5 SY JULEKJOLE

5. Desember

SY JULEKJOLE TIL BARNET DITT 

Før vi kan begynne å sy, er vi nødt til å ha et mønster. Mønsteret til denne kjolen har jeg laget fremgangmetode på HER 

Når du har klipt ut alle delene er du klar for å starte. 

BÆRESTYKKER

  1. Legg de like bærestykkene på hverandre. Rette mot rette slik at vrangen synes på begge sider. Så skal du sy de sammen på de stedene jeg har vist med striplete hvite linjer. Gjerne en rett søm og en sikksakksøm på utsiden om du ikke har overlock. Langs alle de buede sømmene klipper du små hakk i mellom sikksakksømmen. På den måten ryker du ikke sømmen, og det blir penere når du vrenger stoffstykkene

  1. Vreng alle stoffstykkene slik at retten kommer ut og stryk de flate. Legg bakstykket rette mot rett på frontstykket  
  2. Sy de sammen ved skuldrene og siden. 
  3. Vreng slik at sømmene kommer på innsiden. Du kan velge om du vil feste på trykk-knapper nå eller når kjolen er ferdig, men gjør du det nå kan du legge trykknappene inn i stoffet slik at du får “usynlige” trykk-knapper. Det bredeste bakstykket skal ligger under det smale, start med å feste trykk-knapper til det smaleste bakstykket. 
  4. Når trykk-knappene er festet på det smale bakstykket, legger du hele bærestykket flatt slik alt alt ser rett ut. Løftet så vidt opp den smale delen slik at du kan merke av hvor trykk-knappene skal være på andre siden. Fest trykk-knapper. 

SKJØRT

  1. Finn frem frontstykket på skjørtet, det med hakkene du har klipt i. Disse hakkene er merkene som hjelper deg til å lage foldene foran på kjolen. Brett ene rettsiden av stoffet inn til midt i mellom merkene dine og så den andre. (Håper bildene forklarer bedre enn mine ord akkurat her) På baksiden får du den folden bak som du ser på de to bildene rett over. Hakkene du har klipt skal havne i hver ende av folden bak, og foran skal stoffene møtes på midten. 
  2. Gjør dette på begge sider, fest med knappenåler og sy en rett søm langs kanten slik at stoffet holder seg slik (se bilde under)

MONTER SAMMEN SKJØRTET

  1. Finn frem bakstykket, legg det rette mot rette med sømmen på frontskjørtet. Sy sammen. Gjenta med det andre bakstykket på andre siden. 
  2. Sy sammen bakstykkene på skjørtet, fra bunn og opp til det ekstra stykket til trykk-knapper starter. 

MONTER BÆRESTYKKE TIL SKJØRT

Begynn med å tilpasse bryststykket med skjørtets fremstykke. Legg de rette mot rett og fest først en nål til den ene sidesømmen og så den andre. Forhåpentligvis skal de passe ganske godt med lengden på bryststykket og skjørtestykke. Fest et par nåler til slik at stoffene ikke sklir fra hverandre. Så fester du et par nåler slik at bakstykkene også henger sammen. Skjørtestykket skal stikke ut lengre enn ryggstykkene – så ingen grunn til bekymring 🙂 

Sy delene sammen. 

En rett søm og en sikksakk så er du sikker på at sømmen din holder og du ungår at stoffet rakner til sømmen. 

SISTE MONTERING

  1. De to stofflappene som stikker ut fra skjørtet bak skal du brette inn og stryke flate. 
  2. Du trenger ikke lage noen søm der. 
  3. Legg kjolen med ryggen opp, fest de siste trykk-knappene. For å lage trykkknappene usynlige, fester du trykk-knappene igjennom bare folden du har strøket. 
  4. Nå er kjolen SNART ferdig. Brett opp bunnen av kjolen en cm mens du stryker over. Gjør dette en gang til slik at klippesømmen blir gjemt. Sy en rett søm langs hele bunnen av skjørtet fra fremsiden (for penest resultat) slik at kanten du har brettet opp blir festet.  

Ønsker du å pynte ekstra med sløyfer slik som jeg har gjort finner du fremgangsmåte på hvordan du lager slike sløyfer HER


Jeg utfordrer dere alle til å prøve. Det kan se mye ut ved første øyekast, men om du setter deg ned og utfører steg for steg, så skal du få se at du klarer det. 

Del gjerne din julekjole på IG og tag #skolissykrok slik at jeg kan se hva dere har fått til 🙂 

 

37 kommentarer
    1. Så utrolig fine! Jeg tror jeg må prøve meg på en slik en:) men bare en liten ting jeg lurer på, hvorfor skal bakstykket på skjøtdelen deles i to? Skjønte ikke helt den forklaringa…

    2. Tusen takk for fin oppskrift 🙂 Skal lage denne kjolen allerede i kveld. Etter at jeg begynte å følge bloggen din har jeg kjøpt meg symaskin, og sydd masse til jenta mi 🙂
      Jeg bruker å se masse på videoer på youtube med sewing tutorials. Jeg bare lurte på om du også bruker youtube som inspirasjon?

    3. Satt og krysset fingrene for at denne framgangsmåten skulle komme tidlig i desember;) nå blir det hjemmesydd julekjole eller nyttårskjole, eller begge deler til frøkna;) tusen takk!;)

    4. Bloggen din har gitt meg masse sy inspirasjon! Har sydd putetrekk, gardiner og kjole de to siste ukene sammen med mamma 🙂 er så deilig å se at jeg sakte men sikkert blir flinkere. Og det beste er jo at en ikke trenger å være flink til å tegne! 🙂 TAKK!

    5. ÅÅhh, Jippi, JAA og Hurra! 😀 😀 Nå er det bare å finne frem tegnesaker, ark, stoff og sette igang 😀 **klapper**
      Jaa, kan jo nevne at begge kjolene ble supersøte også 😉 😀 🙂

    6. Nydelige kjoler! 😍 Skal sy en til med andre knapper! Lurer på om du har tips til hvor man kan få tak i trykknapper og tang? Min er nemlig ikke god 😔

    7. Hei!
      Så hyggelig at du legger ut oppskrift på kjolen. Blir veldig inspirert av bloggen din. 🙂
      Hvor har du forresten kjøpt trykk-knappene ?

    8. Hei
      Må bare spørre så er jeg sikker:) Skal man klippe ut dobbelt opp av bryst- og ryggstykke, slik at det blir dobbelt stoff på overdelen? Men ikke på skjørtet?

    9. Jeg er helt ny her, men er herved fast tilhenger! Har hørt om bloggen din før, men trodde det bare var nok en kjedelig rosablogg. Men wow, så masse inspirasjon det er å finne her! Du er jo så flink!

    10. Hei!
      Har antagelig missforstått oppskriften din 🙁 skulle vrenge bærestykket frem til retten etter å ha sydd det sammen ved skuldrene og sidene som du forklarer – MEN får jo ikke vrengt det uten at ryggstykkene kommer INNI det doble stoffet av fremstykket?! :/

    11. Hei!
      Takk for at du deler så mye fint på bloggen din:D
      Har ett som ang skjørtedel som er lengre enn vesten bak, da mener du vel kun knappestykket??
      Har tegna mønstret (og sydd) 3 ganger nå med en vest som blir alt for kort i forhold til skjørtet (inkl knappestykket). Mulig oversett noe når jeg tegna mønstret.
      Håper veldig på svar!

    12. Tusen takk for svar!!:)
      Mener du å sy inn slik at sidesømmene på vest og skjørt kommer over hverandre?(ser det ikke har gjort det hos meg) Best å sy inn kjolen bak der knappestykket er eller alle på skjørtet??

    13. Hei! Kan jeg sy armer på denne kjolen? Evetuelt, hvilke arm-mønster anbefaler du da? De til hverdagskjolen f.eks?

    14. Hei! Kjempe fin blogg og kjempe fine kjoler! Jeg har sydd 2 stykk nå og synes de er kjempe fine, men lurer litt på hvor sømmen fra bryst stykket og skjørtet skal ligge på kroppen. Har fulgt hele oppskriften, men ble litt usikker da jeg synes overdelen havnet litt langt opp enn den burde? Jeg syr mye, men kjoler er veldig nytt, hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg