Sy Helvolangskjørt

Hjelpes, i går fikk jeg det så travelt som jeg aldri har hatt det. Jeg fikk laget film om hvordan tegne mønster til helvolang skjørtet, og så fikk vi besøk, så jeg kom ikke lengre. Etter det ble jeg nødt til å flytte hesten til gamle stallen, vi tok beina fatt og brukte tre kvarter på å gå bort. Litt vel optimistisk, reiste jeg inn til Stoff&Stil så jeg var der 10 min før det stengte. Rev med meg noen stoffer, fikk de klippet og raste vidre til butikken for handling, så hjem for å orde meg til firmafest. Helgen fikk en litt ny vendlng da ei av mine beste venninner trengte å være med oss venninne som stiller opp i godt og vondt, det var også derfor jeg ble nødt til å hive rundt og få gjort det ene og det andre i går.

Men nå er endelig filmen lastet opp på nett. Det tok jo bare 3 timer! Haha.. Hva skjer, i tillegg brukte jeg så sykt lang tid på å “redigere”, så jeg ble nødt til å gi opp, og la filmen være uredigert. Men men, da ser dere i hvertfall hvordan jeg tegner. 

1: Lim sammen noen remser matpapir

2: Brett papiret to ganger. 

3. Mål omkretsen rundt livet ditt eller til barnet, og finn radiusen (noe du kan gjøre enkelt ved å plotte omkretsen HER og dele diameteren på to) Eks: Hvis du er 70 cm rundt livet, får du en diameter på litt over 22 cm. Radiusen er da ca 11 cm. 

4: Fest en tråd i spissen på det hjørnet som er kun har brettekanter. Mål opp radiusen din fra spissen og sett et lite merke der. 

5: Snur tråden rundt en penn slik at pennen står på merket ditt, og dra den som en “passer” ut til endene. 

6: Velg lengden du vil ha på skjørtet, og tegn en parallell linje på samme måte 

7: Klipp ut og er mønsteret klart. 


Du kan legge mønsteret rett på stoffet slik: 

 

Eller dele sirkelen i to, og legge de som bildet under viser. Dette er nødvendig om det er mønster i stoffet, så du slipper å få mønsteret feil vei 🙂 

SY: 

Sy sidesømmene sammen, rette mot rette om du har delt mønsteret. 

Brett inn kanten i bunn og sy den fast langs hele.

Strikken til livet, fester du med en søm etter ditt eget mål, så fester du skjørtet til strikken

Og vips er det ferdig <3 

STOFFTIPS: 

Stoffet jeg har brukt er DETTE 

Men de dere ser under er også veldig passende til dette skjørtet. 

Strikken finner dere i hvit HER og i sort HER

Del gjerne deres skjørt på IG med taggen #skolissykrok 😀 

– Følg Speiltvillingene på facebook – 

27 kommentarer
    1. Weee, dette vil jeg sy! Men lurer på noe, (kanskje dumt spørsmål men) hvis du brukte din nøyaktige livvidde som mål, hvordan får man da skjørtet over hofta når det ikke er noen åpning / glidelås på det? Skjønner jo at strikken er elastisk men det hjelper vel ikke hvis stoffet er klippet akkurat som livvidden der strikken er festet?

    2. Silje: du kan også bare bruke hoftevidde til åpningen på skjørtet og livvidde på strikken i livet. Har sydd skjørt i bomull uten stretch og det gikk helt fint:-)
      Akkurat samme fremgangsmåte, bare ta utgangspunkt i hoftebredde når du regner ut radiusen.
      Stoff&stil har en måletabell med alle målene som jeg brukte når jeg skulle lage skjørt i gave til en toåring:-)

    3. Hvor mye stoff bruker du til et slikt skjørt? 🙂 Det så så enkelt ut å sy dette, så jeg har lyst til å prøve .Kjempefint!:-)

    4. Sitter her og syr, men lurer på hvordan du har sydd sammen strikk og skjørt? Ser ut på bildene som at du har fått en kant som stikker ut mellom skjørtet og strikken? Har du lagt det rett mot rett og sydd rettsøm eller har du gjort det annerledes?

    5. Elsker slike skjørt! Tenkte litt på å lage et til jenta mi.. Tror du det vil funke med velour? Har nemlig en god del liggende av det..
      Og så lurte jeg litt på hvordan du beregner hvor mye strikk du trenger? Skal den være akkurat lik som livvidden, eller tar du den litt mindre? Finnes det eventuellt et regnestykke så man finner ut hvor mye strikk man skal ha?
      Gleder meg til å prøve dette, det så igrunnen veldig enkelt og greit ut:)

    6. Christina: Det funker nok veldig fint 🙂
      Stricken måler jeg bare ved å dra den rundt mage og stramme etter slik at jeg føler den henger godt oppe uten å bli for stram 🙂

    7. Hei Stine! Etter å ha fulgt bloggen din og mye fritid på kveldene når snuppa har lagt seg har jeg og blitt bitt av sybasillen! Jeg har kjøpt min første symaskin og i dag var jeg på Stoff og Stil for første gang.. jeg lo høyt av meg selv deg jeg gikk med snuppa på armen og ikke viste hva jeg trengte og hvor mye 🙂
      Om jeg skal sy feks en bukse i 68, hvor mye stoff må jeg kjøpe?
      Og hvor mye stoff til en buksedress i samme str?
      Hvor mye stoff må jeg kjøpe om jeg skal sy en bukse til meg i ca str 36-38 ?
      Og hva med en overdel til meg selv?
      Beklager for tullete spm, men har få å rådføre meg med (og kommer garantert til å spørre mere etterhvert) =)
      Takk for super inspirasjon, gode oppskrifter og fantastiske bilder og blogg 😀

    8. Kamilla Myrvoll: Så gøy å høre 🙂 Mitt beste tips til hvor mye stoff du trenger er å lage mønster selv og måle lengden av det. Legg til 5 cm så har du målet ditt 🙂

    9. Hei 🙂
      Hvis man ikke har stretch i stoffet, er det da lurt å sy på en glidelås?
      Også lurte jeg på om strikken i livet trenger å være med når hvis man bruker glidelås?
      Er helt ny når det gjelder sying, kan bare det jeg har lært på skolen 😂👍🏽

    10. Tirill: Hvis du er helt ny på sying så anbefaler jeg deg virkelig å begynne med det stoffet som jeg har anbefalt her. Du kan gjøre som du sier og bruke et stoff uten stretch, og da må du også legge inn en glidelås om du skal få det over stumpen. Med da har du også laget mye mer jobb for deg seg, og du gjør det nok lurt i å bytte ut strikken i livet med stoff slik at du får glidelåsen hele veien opp.

    11. Hei,
      Superfint skjørt.
      Lurer litt på hvordan du har fått rynke/pynte-kanten nederst på strikken i livet? 🙂

    12. Nydelig skjørt! Du er så flink =) Men hva slags stoff er det du har brukt her? Linken virker ikke lenger…

    13. Hei :-). Jeg synes dette skjørtet er veldig fint og det ser ut til å være et godt stoff, men når jeg prøver å gå inn der du har markert for hvilket stoff du har brukt, så kommer jeg til hovedmeny på Stoff og Stil.
      Fint hvis du kan gi meg et tips for jeg har ikke så mye erfaring ennå med å sy. Mvh Anita

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg