Oppgrader en kjole med tyll

Jeg så for meg den lekre 60-tallskjolen til jentene da jeg kikket meg igjennom stoffene på Stoff&Stil. Jeg plukket med meg tyll og et bomullstoff. Før jeg fikk startet å sy endret jeg tanken på hvordan kjolen skulle se ut. Jeg hadde kommet på en måte å lage tyllskjørt på som jeg hadde sett for en tid tilbake på youtube. 

Derfor bestemte jeg meg for å ikke sy fast tyllen til kjolene men heller lage den ved siden av, på den måten kan kjolen bære to helt forskjellige preg med og uten tyllskjørtet under. 

Jeg tenkte dette kunne være et genialt tips, for et tyllskjørt kan pynte opp mange kjoler, slik at de går fra å være litt herdagslig til å bli en skikkelig festkjole. Og gjett hva, du trenger ikke en gang symaskin! 

Jeg kjøpte to meter med tyll til ett skjørt, tyll koset 20 kroner meteren, så da gjør det ikke så mye om du kjøper litt for mye. Jeg har brettet stoffet og klipt ut remser, remsene skal være dobbelt så lange som ønsket legde på skjøret. I tillegg til tyll trenger du strikk. Under viser jeg en bildetutorial på fremgangsmåten. 

1: ferdig oppklipte remser
2: Brett hver tyllremse bobbelt slik at endene blir like lange
3: Knyt tyllen fast til strikken ved å lage en løkke og tre endene inn i den. 
4: Stram til
5: Fortsett til du har nok remser til å dekke omkretsen rundt livet til den som skal bruke skjøret. 
6: Jeg har endene løse slik at jeg enkelt knyter på skjøret med endene av strikken


Kjolene har akkurat det samme utgangspunktet som DENNE KJOLEN, men for å lage en super sving i skjøret har jeg byttet ut skjørtet med et HELVOLANG SKJØRT. Allikevel er det et par endringer. Jeg har bare enkelt stoff ved bryst og ryggdel. Så der har jeg overlocket rundt arm og hals, brettet sykanten inn og sydd en rettsøm langs kantene for å feste brettekanten. I ryggen har jeg i stedet for å legge til ekstra stoff slik som julekjolen for å få plass til trykk-knappene, har jeg sydd i glidelås. For å sy i glidelås må altså helvolang skjørtet klippes opp bak. 


 

Hvis dere likte dette tipset, trykk gjerne på likerknappen i bunn av innlegget. 

Følg speiltvillingene på facebook – 

 

19 kommentarer
    1. Herregud så søte dere er! Gleder meg så til å bli tvillingmamma, og det er mye på grunn av denne bloggen!Så mye kos å glede jeg har i vente:) Har eneggede tvillingjenter i magen. 32 uker på vei:)

    2. Antrekket ditt var skikkelig fint! Antar at det er et skjørt og en topp, hvor er det fra? Kjolene til jentene ble også fine 🙂

    3. Randi: Så hyggelig å høre 😀 Da er det jo ikke så lenge igjen, selv fødte jeg i den uken 😀 Lykke til med fødsel og barseltid, du har MYE å glede deg til 😀

    4. Så smart 😀 dette skal jeg prøve under brudepikekjolen til jenta! Bruker du det som bare heter Tyll eller bløt tyll? Ser på nettsiden til stoff og stil.
      Tror du det kan funke som underskjørt til brudekjolen min også? Vil bare ha litt volum under 🙂
      Mvh
      Tonje

    5. Knallgod ide! Skal nok hive meg på den til neste gang jeg er på Stoff og stil (tror mannen blir litt irritert hvis jeg trenger mer enn 2 turer dit i uka 😛 ).
      Men jeg kikket litt på Stoff og stil sine sider.. De har jo 3 typer tyll der.. Hva er forskjellen på bløt tyll og brudetyll? For brudetyll matcher jo best ift prisen du har skrevet her, mens bløt tyll er litt dyrere..

    6. Så utrolig fine kjoler!! (Og alt det andre du har sydd) Jeg har blitt kjempe inspirert til å begynne å sy til bebisen min som kommer innen de neste 2 ukene 🙂
      Veldig glad jeg fant bloggen din. Får nok ta meg en tur innom Stoff&Stil.

    7. Jeg var og så etter det, men fant det ikke. Husker du hva det het? enn tyllet, hvilke materiale bruker du der? 😀 Du er virkelig dyktig ,og inspirer veldig!

    8. Jeg var og så etter det, men fant det ikke. Husker du hva det het? enn tyllet, hvilke materiale bruker du der? 😀 Du er virkelig dyktig ,og inspirer veldig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg