Høydeskrekk hos treåring

“Er dere klare for lekeland i dag da?” spurte jeg da vi satt og spiste den litt for varme havregrøten ved frokostbordet. Svaret var som forventet et gledesrop, for selv om de ikke hadde vært akkurat der før, hadde de vært på lekeland med gode minner tidligere. 

“Er det sklier der, mamma?” spurte min tre år gamle datter meg etter litt tenketid. “Ja, det tror jeg helt sikkert at det er”, svarte jeg, og snudde meg mot henne da jeg så at det lå mer i spørsmålet. “Kan du holde meg?” sa hun ned i tallerkenen sin. “Så klart, vennen. Så klart!” 


Barn har ingen bekymringer sier vi, og der sitter min tre år gamle datter med en bekymring som tar over for følelsen av spenning og sommerfugler i magen på en dag som skal være for henne. Tenk å være tre år å ha så stor høydeskrekk at frykt tar over følelsen av å glede seg.

Hun var ikke eldre enn året da vi oppdaget at høydeskrekk var et reelt problem for den ene datteren vår. Ikke hadde hun opplevd noe traumatisk med høyder, det var bare født med henne. Da hun for første gang så ned igjennom de tynne sprekkene mellom plankene som dannet gulvet på terrassen i andre etasje hos besteforeldrene tok kroppens instinktive reaksjon over. Hver muskel spente seg og en frykt skyldte ut gjennom kroppen. “Kom da”, sa jeg, “det er ikke farlig å gå her”. Like idiotisk som å tro at det å si “ikke vær sjenert” vil få en sjenert person til å bli den mest utadvendte i gjengen. 

Frykt er ingen god følelse, og det har skremt meg at hun kan føle det så sterkt for noe jeg ser på som uvensentlig å være redd for. Det å gå inn i en heis, er nesten en umulig oppgave for den lille jenta vår. For i hver heis er den en sprekk fra etasjen og inn til heisen, en sprekk som viser at det er langt ned under den. Det er ikke mulig å falle ned i en så liten sprekk, men det kan virke som at hver celle i hennes kropp tror på det.

For min lille skatt var det derfor helt avgjørende å vite at jeg skulle være der for henne, før hun kunne klare å glede seg til en dag i lekeland. 

Å være på et lekeland med mange hinderløyper i høyden er en stor prøvelse for en liten jente med stor høydeskrekk. Spesielt når hun vil få til det samme som de andre barna, der i blant sin egen søster, men blir stoppet av at kroppen stivner. På de verste partiene hvor jeg ikke kunne snakke henne til trygghet, og hvor en beskyttende hånd ikke kunne støtte henne igjennom, måtte jeg bære henne. Og det er ikke før fingrene klemmer så hardt rundt deg at knokene blir hvite at man forstår hvor mye frykten får overtak på kroppen vår. 

I kveld sovnet den lille prinsessen i det hun traff hodet på puten. Ikke så rart da hun i dag har hun satt seg selv på flere prøver enn hun normalt trenger å gjøre på en hel uke. Og hun mestret. Hun mestret å skli den lange sklien alene. Hun mestrert å klatre opp høye partier. Hun mestret å gå over tau som viste bakken flere meter under. Hun mestret å hoppe på trampoline langt opp i høyden. Og på sin siste runde mestret hun å komme til topps uten at mamma sto bak og holdt en støttende hånd under armen. 

Bare tenk dere den mestringsfølelsen det er å få til noe som man har så intenst lyst til, men ikke får til, fordi kroppen sier stopp. 

Hun har kommet langt siden vi oppdaget frykten, og hvert museskritt hun tar over sin egen grense er som en eneste stor seier for oss alle!  

“I dag var du modig, lille/store venn!” 


– Speiltvillingene på Facebook –
 

 

16 kommentarer
    1. Så godt og vondt å lese på en gang. Det er fryktelig å være redd for noe, spesielt når de rundt bagatelliserer og til og med blir sint på deg fordi du får panikk av noe ufarlig. Det skal jeg love deg at ikke er noe gøy. Hilsen hun som er pinlig overdrevent og livredd for veps. :p Så godt for lille store O at hun mestret og at hun har en mamma som forstår og ikke bagatelliserer <3

    2. Du skriver så godt Stine!!!
      Ofte etter jeg har lest et av dine innlegg blir jeg sittende å tenke. Du er så flink til å sette ord på så viktige ting! For barn har bekymringer – og det må vi voksne ta på alvor! 🙂

    3. Cathrine Narum: Frykt er ikke godt <3 Min frykt er for maur, altså, jeg har ikke møtt en som har den samme fobien. Og ja, jeg har fått beskjed om å ta meg sammen gitt. (Lett)

    4. Så godt skrevet, så godt sagt på både godt og vondt. Men for en mamma du er for dine jenter. Så flott at du er med i leken, at det oftest er en hånd å holde i♡
      Jeg kjenner flere, flere av mine datters venner som leker “alene” – uten foreldre på lekeland
      Når jeg leser dette du skriver, er jeg glad for at jeg er med og deltar selv med mi på snart 3.5år. Barna har behov for trygghet, uansett hvor de er!
      Fantastiske jenter har du, og en flott mamma virker du til å være! Stå på 🙂

    5. Både fint og vondt å lese. Når du skrev om at du selv ikke liker maur så kan jeg fortelle at det er en av mine fobier også. Jeg har opplevd mange ganger som lita at jeg fikk maur i buksa da jeg var ute å lekte og det var aldri moro. Så hvis jeg ser maur på bakken i nærheten så står jeg hvertfall ikke i ro og aldri i verden om jeg setter meg ned 😛

    6. Silje: <3 Tusen takk.
      Denne moren fikk vel så mye trim som barna, med en litt større kropp. Men vi koste oss veldig alle sammen, og hva er vel ikke bedre enn å ha en unnskyldning til å skli i sklier og hoppe på trampoline flere meter over bakken 🙂

    7. Huff den høydeskrekken er ikke god. Tulla vår var ikke mer enn 8-9 mnd før jeg begynte å lure på om d var høyder hun var så redd for. Nå er hun straks 4år og er ikke så redd lenger. Lekeland/eventyrfabrikken går greit, men hun tør ikke skli de lange skliene, ei heller sklie som er rør. Sist vi var der tok j en sklie som så og si går rett ned. Da ble tulla så redd for meg at hun hylgråt stakar.
      Du er så flink til å sette ord på ting, Stine og jeg kjenner meg så godt igjen i d du skriver.

    8. Så herlig at hun har hatt en dag med mye mestring da 😀 og faktisk, så er høydeskrekk en av de mest naturlige redslene vi har. Tenk deg i et historisk perspektiv, da menneskeheten bodde ute i naturen/huler/klipper, hvor utrolig mye større sjans barn som var redd for høyder, og derfor holdt seg vekk fra kanter og stup, hadde for å overleve? Men det er så klart synd om det blir hemmende, så utrolig bra at du klarer å støtte henne i å utfordre grensene sine litt 😀

    9. Dette er vanskelig. Har hatt høydeskrekk så lenge jeg kan huske, er nå 23 år. Har utfordret meg selv gjennom hele oppveksten, men vanskelig å bli helt kvitt det gitt :p Lykke til 🙂

    10. Så fint at du respekterer, og ikke bagatelliserer, frykten hennes❤ Jeg har også høydeskrekk, og på leirskole i 6. Klasse ble jeg forsøkt overtalt/tvunget til å rappelere ned en fjellvegg. Det var ikke før jeg gråt hysterisk at jeg slapp…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg