Magisk jul

Dette var vårt forsøk på det berømte bildet foran juletreet med alle jentene i hus. Det var i hvert fall en koselig tanke, tenkte jeg. 

Sannheten er at denne julen lot jeg kameraet stå, og mobilen ligge. Jeg ofret begge to en tanke eller ti, men jeg valgt å la de bli der de lå. Jeg valgte å nyte julen uten forstyrrelser. Jeg valgte å være tilstedet i øyeblikket hvert eneste minutt av mine barns våkne tid. Bare være der 100%, og med mitt liv der jobb aldri egentlig kan skures av i tankene, var dette viktig for meg og min familie. Kanskje spesielt siden jeg jobbet til langt over midnatt hver dag de først 22 dagene i desember. 


Dagen var 22 desember, juleroen hadde ikke funnet meg, men jeg viste at de siste oppgavene var overkommelige, klokken ble to timer over midnatt før jeg kom meg i seng. Noe den også hadde vært de siste 22 kveldene jeg fikk lagt meg. I løpet av de siste tre ukene var det netter jeg snerret i sinne, og det var netter jeg ikke en gang husker å ha stått opp med våkne barn. For våkne barn hadde vi omtrent hver eneste natt. Den ene natten klikket jeg på mannen min i tankene fordi han ikke spratt opp av sengen for å ta barna og lot meg få sove. Han hadde rukket å sove i 6 timer da barna våknet, jeg hadde bare sovet i 3 timer og maktet ikke å åpne øynene. Som om det var hans feil at jeg la meg klokken 2 den kvelden. 

Ungene kranglet mye, forventingene om jul hadde bygd seg opp over desemberdagene, og dagene virket lange mot målet. Jeg var i underskudd på søvn og hadde ikke tålmodigheten med meg, men på et vis så kom vi oss igjennom, og det var mange hyggelige stunder oppi det hele.. 

 

Vi våknet, side om side, min mann og jeg, det var morgen den 23. desember og barnas første fridag i juleferien. Det var to bustete hoder som kom opp i sengen vår og ønsket oss en god morgen. Jeg glippet på øynene, rommet var begynt å lysne i takt med at solen sto opp utendørs. “Klokken er halv NI!” sa mannen med et uforståelig blikk på meg. “HALV 9?!” svarte jeg og satte meg opp med et måpende uttrykk mens jeg bekreftet tiden på mobilen. “Har dere sovet helt til nå?!” spurte jeg de to fornøyde bustehodene i sengen vår. 

“Nei, jeg våknet, og så gikk jeg å la meg i sengen til Viva.” “Ja, Tile kom til meg, og sov i sengen min”. 

Jeg sank tilbake i sengen, med det største smilet om munnen. Julefreden hadde i det øyeblikket tatt plass i hver celle av kroppen min, og jeg viste at denne julen allerede var magisk. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

11 kommentarer
    1. Så bra dere har det så fint og avslappet i julen! Jeg har et spørsmål helt utenom. Jeg mener å ha sett at du har hatt et mønster på tunika og tights? Du sydde ikke i ull, men litt annet stoff som var litt varmere ihvertfall. Kan ikke finne det mønsteret, kanskje jeg husker feil…har så lyst til å sy det til mine jenter. Takk for svar.

    2. Jeg håper du har klart å nyte julen med den fine familien din. Dette var min første jul med barn, og jeg fikk ikke til alt jeg ønsket å gjøre. Jeg er visst helt forferdelig på å anslå hvor mye tid ting tar 🙂
      Jeg har visst om deg og bloggen din ganske lenge, men begynte å lese den jevnlig i år, og jeg må takke deg for den jobben du gjør! Det er klart at det ligger en haug med jobb bak innleggene dine, men jeg er så takknemlig for all inspirasjon og positivitet. Jeg har funnet frem symaskinen min pga deg, og jeg har sydd mitt første babynest 🙂 Jeg har også laget et par av adventskalenderinnleggene dine i år, men skal ta med meg noen til neste år også. Neste prosjekt for meg er å sy et par julestrømper til, og kosedressen jeg fant i arkivet ditt. Er litt spent på mønstertegningen, men det skal jeg få til 🙂
      Uansett, tusen takk for at du har gitt så mye, spesielt i adventstiden! Jeg håper å få følge deg i 2017, men pass på deg selv og familien din <3 Godt nytt år!

    3. Sara: Så utrolig koselig tilbakemelding å få <3 Det settes virkelig stor pris på.
      2017 håper jeg kommer til å bli et utrolig bra år, om 6 måneder venter bryllupet vårt, så det kan jo ikke bli annet enn bra 😀

      Godt nytt år og lykke til med alle prosjekter <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg