Badet før og nå

Man tager hvad man haver, og gjør det beste ut av det

Jeg syntes det var så gøy å se på før- og etterbilder av kjøkkenet at jeg ble nødt til å finne fram bildene jeg tok av badet før vi gjorde noen små grep der også. Framtidsplanen har hele veien fra jeg flyttet inn, vært at et nytt hus en gang skal opp og fram her på gården. Dette huset er fra 1800- tallet og dessverre ikke vedlikeholdt slik at det er egner seg spesielt godt i 2017. Men å sette et nytt hus oppå en tomt som allerede har kostet det folk vanligvis kjøper et flott hus for krever litt sparing. 
Det er derfor vi har gått for billige og raske løsninger som gjør hjemmet litt kosligere å bo i. Badet er knøttlite, og vaskerom har vi ikke, så jeg skal ikke legge skjul på at jeg gleder meg til vi får opp et nytt hus, men enn så lenge funker det. Vi får dusjet og gått på do, og klesvasken går på runddans. 

Faktisk så er det slik at jeg noen ganger må ta meg selv i nakken, og minne meg på at jeg er 25 år gammel. Det er ikke meningen at vi skal ha et hus som kunne passet rett inn i et interiørmagasin, det er meningen at vi sammen skal kunne bygge oss drømmehjemmet over tid. 


Og det er kanskje det jeg vil med dette innlegget: inspirere andre med å tenke at små og ikke minst billige grep kan gjøre enorm forskjell! 

I stedet for å flislegge, så la vi ny våtromstapet. I stedet for å hakke opp gulvet, malte vi det. Gulvet må riktignok males en gang i året for å holdes pent, men det er ikke store jobben. Dusjen var ødelagt så den måtte fornyes, siden vi skulle ha barn på samme tid, valgte vi å gå for et dusjkabinett med badekar, noe jentene har stor glede av enda. Også handlet vi litt diverse på IKEA. 

Man kan jo si det var verdt den lille jobben: 

– Det trenger ikke være dyrt for å være bra !


– Speiltvillingene på Facebook – 

34 kommentarer
    1. Gøy å se hva man kan få til selv 😀 Du er så utrolig dyktig og kreativ! Lurer på skapet du har under vasken, er det ettermontert eller er det kjøpt ny vask og skap? Evt hvor har du fått tak i skapet og har du måtte tilpasse det? Har en enkel vask på et bad og har veldig lyst til å få montert et skap under uten å måtte bytte vask 🙂

    2. Kan jeg spørre hvor mye det kostet?:) Utrolig fint. Blir såååæ inspirert. Hvordan er det å male fliser? Blir det fint?:) ser veldig fint ut hvertfall:)

    3. Den kreativiteten din, den synst jeg bør være smittsom! Du skal godt få sende et elektronisk virus i rettning min datamaskin, sånn jeg greier og underholde meg selv de neste seks ukene!
      FY SØREN så flink, kreativ og generelt raus du virker!

    4. Du er så flink, Stine! Alltid like inspirerende å se alt du lager og ordner i hjemmet deres 🙂
      Hilsen en annen tvillingmamma

    5. Kjempefint! Elsker holdningen din, man kan bruke det man har på nye måter og likevel få det kjempefint😄 Du må dele masse bryllupsinspirasjon, jeg skal også gifte meg til sommeren og jeg tror vi har ganske lik stil😍

    6. Hei, Stine
      Må bare si at jeg er innom bloggen din stort sett daglig og du er så utrolig inspirerende!
      Elsker alle tingene du gjør selv i huset og ikke minst syingen. Skulle virkelig ønske jeg var like kreativ som deg. Takk for at du deler 🙂
      Ha en riktig fin dag!

    7. Fint innlegg! Jeg er et par tre år eldre enn deg, uten barn og egeneid bolig, men i kjøpeprosess. Det er ganske latterlig når man tar et steg tilbake å tenker på hvor kresen vi er på visninger; alt skal vær nytt og fint. Helst peis, utsikt, bra beliggenhet, vindu mot stille gate, solide materialer, nyere byggeår og gjerne energisparende. Selcfølgelig innenfor budsjettet 😌. Attpåtill kjøper vi i Oslo, så man kan jo tenke seg. Det setter ting i perspektiv, man må stoppe ppp litt å huske på at vi er unge og at foreldrene våre ikke hadde slike muligheter før de var godt opp i førtiårene. Jnge i dag har bedre økonomi og muligheter og det må vi ta vare på. Heldige dere som er så handy begge to!!
      Spørsmål: blir det husbygging når du er kommet ut i ut i ordinær jobb? Altså, om det krever en til ordinær lønn for prosjektet kan realiseres?

    8. Anonym: Totalprisen husker jeg ikke, det er vel 4 år siden det ble tatt nå 🙂 Men maling og tapet er ikke store kostnaden. Det var jo heller dusjen som dro prisen litt opp, men der hadde vi ikke noe annet valg enn å kjøpe ny ettersom den falt i fra hverandre.
      En kjede som selger maling vil nok ikke anbefale å male fliser, fordi det er vanskelig å få heft. Men som en midlertidig løsning har det vært redningen hos meg. Men som sagt så har jeg malt gulvet 3 ganger på 4 år, for det slites av, spesielt fordi badet ofte er vått.

    9. Ingvild: Tusen takk 🙂 Ja, vi må stoppe opp litt og forstå at vi også må jobbe litt for det vi får 🙂

      Jeg tjener like godt som mannen jeg bor med, så vi har begge god inntekt 🙂

    10. Ved renovering av leiligheten ville vi også pusse opp baderommet. Vi kjøpte mikrosement hos Fokhus og påførte den på gamle fliser for å spare tid og penger. Nå ser baderommet ut som nytt og kan trolig brukes i mange år fremover.

    11. Jeg vurderer også å male gulvfliser på badet. Du skriver at du må male opp ihjen med jevne mellomrom.. Men maler du da bare oppå, eller skraper du vekk ganmel maling før du maler nytt? 🙂
      Badet deres ble veldig fint, tommelopp for deg 😀

    12. Når vi malte fliser, tok vi et lag med klarlakk oppå 🙂 da ble det litt mer “shiny” men utrolig holdbart og holdt i mange år 🙂

    13. Du er bare så fantastisk flink, og en inspirasjon for mange. Jeg er også av dem som fornyer med et malingsstrøk, og har pusset opp mange gamle møbler. Man trenger ikke alltid kjøpe nytt for at det skal bli fint, og mange går nok i ei økonomisk felle når de pusser opp, fordi bare det beste (dyreste) er bra nok. Men blir det ikke litt vemodig når dere en dag forlater huset du/dere har fornyet så fint?

    14. Linn: Det kan godt være det finnes bedre alternativer i dag enn malingen jeg valgte for fire år siden, så jeg ville spurt en foretning som driver med dette 🙂 Jeg skraper ikke, bare maler over, men det blir jo ikke 100 % bra, det er også derfor jeg vil understreke at det er en midlertidig løsning 🙂

    15. Bjørg: Herlig! Det er jo så stilig å pusse opp gammelt!
      Det kan vel være det blir litt vemodig, men samtidig kommer vi jo til å gjøre masse spennende i det nye huset også, slik at det blir “vårt” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg