Første utkast – hjemmelaget gravid- og ammekjole

I dag gikk jeg på en aldri så liten smell og handlet stoffer for 2000 ,- kroner. 
– Jeg har visst troen på at jeg skal få laget en ny hjemmelaget garderobe ala gravid- og ammeklær de neste dagene. Haha

Vil lage klær som passer den gravide og tiden etterpå med amming
I går kveld satte jeg med ned med penn og papir for å tegne og regne mønster på min første gravid/ammekjole. Det er nemlig en ting som irriterer meg med mammaklær, og det er at det ofte er enten gravideklær, eller ammeklær. Med tanke på hvor kort tid man trenger klær som virkelig går over gravidekula savner jeg derfor antrekk som kan brukes under graviditeten, men også etterpå og som da egner seg til amming. 

Klokken 2 i natt (ja det har for vane å bli sent om jeg har i gang satt ett prosjekt) var jeg ferdig med første “utkast” (altså kjolen på bildene) av en sommerkjole jeg mener kommer til å fungere opptimalt for gravide og ammende. 

Kort om kjolen og tanken bak: 
Jeg har laget kjolen med god omkrets i skjørtet, men ved hjelp av strikk i livet vil kjolen passe fint over gravidekula, samtidig som den vil folde seg i pene rynker når babyen er ute. 
Kjolen har en krage/kappe (hva kaller man det egentlig?). Grunnen til det er fordi jeg ser at slike modeller er i vinden om dagen, men på samme tid fungerer denne delen av kjolen til ammingen. Foran er det et enkelt knappesystem, slik at man enkelt kan kneppe opp knappene for å amme barnet. Kragen vil på samme  tid fungere som skjerming ved ammingen, noe som kan være å foretrekke for mange.  

Denne kjolen sydde jeg egentlig bare som en test, med noen restestoffer jeg hadde liggende, men jeg er allerede sikker på at jeg kommer til å bruke den mye framover. Jeg gleder meg allerede til å sy en lik i ett annet stoff som vil gi kjolen et helt annet preg. 
Jeg har også flere modeller som ligger klare i hodet, så nå kribler jeg etter å tegne modeller og komme i gang! 

Kom gjerne med din mening? Eller del gode erfaringer om ulike modeller 😀 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

16 kommentarer
    1. Kjempefin kjole!😍 jeg sitter med samme følelsen som deg. Spesielt mtp ammeklær! Gørrkjedelige og ofte veldig dyre. Hennes & maurits har mye rimelig. Men herregud så kjedelig!😱 jeg tok utgangspunkt i en genser fra «boobs» som jeg like løsningen på. Sånn «ammeluke». Og kjøpte masse fresh stoff med fine mønster og farger på. (Da vises ikke gulp og melkegris så godt😅✌🏻). Har fått MASSE skryt og kunne ikke vært mer fornøyd. Sydd på en helt vanlig symaskin og💪🏻😁

    2. Så gøy at du designer “ammeklær”!!! Jeg synes det er helt håpløst å finne rimelige, fine og praktiske klær som fungerer når jeg ammer. Denne kjolen var veldig fin og jeg vil gjerne sy den. Skal i bryllup i august og aner ikke hva jeg skal ha på meg. Vil jo gjerne pynte meg litt, men samtidig kunne amme bebisen min ❤
      Gleder meg til å se hva mer du designer 😀

    3. Absolutt en kjole jeg ville ha brukt nå som jeg går gravid, og etterhvert som lillebror skal ammes. Finnes ingen fine antrekk til det – er som regel enten til graviditeten eller amming. Dette var fantastisk 😍

    4. Åh,den var innmari fin! 😍 Jeg går inn i en sommer med bare maxikjoler, og det er jo så kjedelig! Har termin i Oktober, så blir en varm sommer. Hadde vært fantastisk med den kjolen! Send meg litt sy-skills, for det eier ikke jeg selv 🙈🙈

    5. Hei! Jeg ser at du syr mye med stretchy stoffer og lurte på om du har overlock eller om du bruker vanlig maskin? Jeg syr selv med vevde stoffer da jeg er litt redd for å ikke få til prosjekter med stretchy stoffer 🙂

    6. Frida: Jeg har overlock, så da brukes så klart den mest, men det er ikke noe problem å sy i elastiske stoffer med vanlig symaskin. Da foretrekker jeg å sy med tvillingnål, slik at jeg får en elastisk søm, men tre tråder slik at det blir god hold i sømmen 🙂

    7. Har du noen nettsider du kan anbefale som selger stoff? Gjerne bommul og jersy 😊 Fin kjole!! Du er sååå flink og krativ!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg