Det er høst det er fleece

Syrommet er tatt i bruk for første gang! 

I går satte jeg med ned på det deilige syrommet mitt. Med musikk på ørene og Vilde trygt plassert på sofaen med pappaen, lå alt til rette for at syinspirasjonen skulle komme for fullt. 
Det er høst og det er fleece! Jeg elsker å kunne lage nyttig og deilige klær som jentene kan bruke i barnehagen og hjemme. Nå er tiden inne for litt varmere klær, og da er fleece et helt fantastisk stoff. Fleece er super billig å kjøpe, enkelt å sy i og kjempe behagelig for barna. 
 
Jeg prøvde å tenke ut et måte jeg kunne få en fleecegenser til å bli litt annerledes enn alle andre fleecegensere, og etter litt tenking og tegning kom jeg fram til at genseren skulle ha knappeåpninger på hver side av fronten. Knappestykkene har tre gode funksjoner:  

  • praktisk når genseren skal av å på 
  • Visuelt stiligere uttrykk enn den klassiske “rene” genseren
  • Gir mulighet for flere variasjoner av halsen etter hva som passer best

 

I kveld blir det tilbake til syrommet, men nå er det barseltreff i sko og mark. 
Ha en nydelig dag! 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

33 kommentarer
    1. Så utrolig flink du er til å sy, er mange ganger super imponert over alt det du får til å sy..barna dine er bare heldige som har deg som mor 🙂 Ønsker deg en fin dag videre 🙂

    2. Heisann til en fantastisk mamma og kreativ jente. 😍😍
      Du er helt utrolig og inspirerende. Her syr du klær ,snekrer og setter sammen bedre enn en mann og ikke minst alle koselige ting du lager i alle slags materialer. Og så er du dyreelsker. Tror ikke det er noen kaniner i Norge som har det bedre enn dine. Pusen og hunden virker utrolig gode og snille. Tror alle dyr blir slik hvis de får masse trygghet og kjærlighet. Det samme gjelder jentene. De er heldige som har en mamma som kan lære dem så mye kreativt,og de er heldige som har en mamma som ser dem og er med i aktivitetene deres. Så må jeg få gratulere med lille skjønne Vilde.
      Gratulere de store jentene med en lillesøster.
      Så endelig kommer jeg til hvorfor jeg kommenterer her:
      Jeg lurer på hvilken knappepresse du har,hva den koster og hvordan den fungerer.
      Er det sånn at alle knappene blir vellykket eller må du gjøre det flere ganger på samme plass?
      Så lurer jeg på hvordan du gjør når du skal sy falden på en kjole.
      Synes det er vanskelig på grunn av buen og når den brettes opp så blir det litt for mye stoff i sykanten.
      Håper du forstår hva jeg mener😯
      Lykke til videre Stine🤗🤗 gleder meg allerede til førjulstiden her på bloggen din😍😍
      Klem Anne

    3. Er det blitt brukt vanlig ribb ? Er det kun vanlig fleece? Er ny innen sying. Kun brukt jersey å kjenner ikkje til dei andre stoffa. Sydd bukser etter mønster frå deg. Men no til vinteren er det litt tynt å kaldt. Skal ikkje ha ett stoffinnlegg da? Eg ønsker meg d !

    4. Oi, så flotte! Deler du mønster etterhvert, eller? 🙂
      Eller enda bedre: Du kunne hatt sysnappen en dag og forklart hvordan du gjør 🙂 Husker jeg lærte SÅ mye da du snappet mens du sydde kjole (tror det var den blåe) 🙂

    5. Så fin genser! Håper det kommer oppskrift på den etterhvert 😍 du har ikke tenkt tanken på å lage en bok ? Du har jo så mange fine oppskrifter 😊 jeg kunne gjerne tenke meg et innlegg om den kreative prosessen og hvordan eksperimentere og komme frem til egne oppskrifter, f.eks. med hva som er viktig å tenke på og hvordan sette ideer ut i livet. Liker veldig godt ammekjolene. Er så lite klær å få tak i som er tilpasset amming, så da er det jo toppers å kunne sy egne klær. Kan se for meg at den genseren passer bra til det også hvis den hadde vært sydd i voksne strl. Hilsen fremtidig syoptimist (som foreløpig bare har sydd et babynest)

    6. Miriam: Tusen takk 😀 Ja, helt klart – genial ammegenser i voksenstørrelse 😀 Jeg har mange ganger tenkt tanken på sybok, men samtidig så er jo på en måte dette en digital sybok, der man mer fleksibelt kan velge ut akkurat de oppskriftene man liker 🙂
      Det å lage egne mønster er nesten litt vanskelig å forklare. For det handler egentlig bare om jeg at jeg tegner og ser for meg hvordan plagget skal se ut når det er ferdig og så må jeg i tankene mine dele det opp steg for sted for å få mønsterdelene til å bli riktige. I bunn må man så klart kunne noen av grunnreglene ved mønster, som for eks: at et bukse alltid er litt høyere bak enn foran osv. Har man sett noen mønster så vet man etterhvert hvordan de fungerer og først da kan man begynne å trikse og mikse og tegne de om 🙂

    7. Anne: Åh, nå ble jeg så rørt at jeg fikk gåsehud <3 Tusen hjertelig takk for en helt fantastisk kommentar. Jeg prøver som best jeg kan, og har nok alltid vært en person med litt for mange prosjekter på gang.

      Morsomt at du spør. Jeg har kjøpt knappepressen på ebay og alle knappene kjøper jeg der i fra også. Hvor mye jeg betalte husker jeg ikke presist, men en ting er sikkert - det var alt for billig.
      Det har blitt en lek å feste knapper, og de blir alltid bra 😀 Har heller ikke opplevd at knappene er noe dårligere enn knapper kjøpt i Norge.

      Jeg skjønner hva du mener med kanten nede når formen er buet. Det kommer jo litt an på stoffet du syr i, men er det bue så vil det alltid bli noen folder på baksiden. Det som da er lurt er å prøve å nåle hele veien først, og gjerne stryke over før du syr. Da bli i alle fall disse foldene fordelt jevnt utover og nesten ikke synlige på baksiden 🙂

      Håper du fikk noen fornuftige svar her 😀

      Klem

    8. Stilige gensre! Men jeg tror de hadde blitt ennå finere om du hadde valgt raglandermer i stedet, og så hatt åpningen i raglandsømmene. Da hadde det blitt færre deler å klippe, færre sømmer å sy og det hadde gitt et renere uttrykk tror jeg 🙂 Kanskje noe å prøve neste gang? 😀

    9. Hei.
      Så fint du syr! Heilt nydelig. Hadde gjerne kjøpt sybok av deg.
      Fleece gir jo (i likhet med polyester) fra seg masse mikroplast når det blir vaska. Har hørt at det går an å kjøpe nokre posar til å vaske det i. Veit du om det er vanlege vaskeposar eller noko anna, og veit du i så fall kor ein kan få kjøpt det?
      Ha ein stårlande fin dag!

    10. Hei 🙂
      Et lite spørsmål ang stoff.
      Sånn som når du lagde den kosebuksen, hvilket stoff brukte du? Er det bomull eller…(kan ikke navn på flere stoffer hehe)
      Tenke at jeg skulle prøve meg på å sy en slik, men da jeg skulle bestille fra Stoff og stil så var det så mye å velge mellom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg