Slik introduserer jeg mat til mini

 

I det jeg kuttet opp de første grønnsakene, kom jeg på hvor gøy jeg syntes det var med babymat da tvillingene var små for ganske nøyaktig fem år siden. 

Startet fast føde ved seks måneder 
Denne gangen holdt jeg igjen, jeg gledet meg ikke til den vesle jenta skulle begynne med grøt, frukt og grønnsaker, slik jeg gjorde som førstegangsmor da alt nytt var spennende. Alt er annerledes nå, det er siste gang, derfor holder jeg igjen på hvert sekund jeg kan.

Da Vilde var seks måneder gammel ble det allikevel en slags pangstart på måltidene. Jeg fikk omgangsyken og mistet melken. Etter en uke var den kommet tilbake til normalen, men i løpet av disse dagene bestemte jeg meg for å starte med fast føde siden jeg ikke hadde nok mat til henne.

Avstand fra barnemat på glass
De som har fulgt meg siden tvillingene var små vet at jeg har tatt avstand fra barnemat på glass. Jeg mener absolutt ikke noen er noe dårligere om de velger å gi babymat på glass til sine barn, jeg synes bare det er fullstendig meningsløst da jeg mener du lager mer jobb for deg selv i det lange løp.

Alle babyer er nødt til å lære seg å like all mat. Om det er en søt pærepuré, eller om det er ertestuing. Enkelte smaker tar vi raskere enn andre fordi vi er utstyrt slik fra naturens side.  Det er nemlig ikke slik at vi er født til å like alt, men når vi gjentatte ganger smaker en smak og kjenner på en konsistent, så vil vi lære å like det vi spiser.

Teorien er altså enkel: lærer du barnet å spise rene grønnsaker og andre ferske råvarer med en gang, slipper du å lære barnet til å like dette på et senere tidspunkt når barnet  kanskje også har blitt mindre mottagelig for å prøve ut nye smaker. Det å gi babymat på glass blir da å gjøre seg selv en bjørnetjeneste om du tenker at det er mindre jobb. Spør du meg er det beste å lære barnet til å spise den maten dere selv spiser med en gang.
I tillegg er det rimeligere og  lage mat selv,  sunnere og mer miljøvennlig.

Starter i det små, med fargerike smaksprøver
Jeg har troen på at den beste måten å få barn til å like et bredt utvalg av smaker er å la de smake på mye forskjellig, gjerne i rene former først, før man etter hvert setter råvarer sammen. Altså vil jeg at Vilde først skal lære seg til å like smaken på for eks eple, eller på gulrot, og når hun gjør det, slår jeg de to sammen til en kjempe frisk og god puré.

For å gjøre denne smaksprøvetiden enkel, er mitt beste tips å fryse ned pureene  i en isbitbeholder. Isbitene legger jeg så over i bokser, og da kan jeg plukke ut enkeltsmaker, eller sette smaker sammen etter eget ønske.

Lager alltid opp en stor porsjon
Når jeg lager opp mat til mini, lager jeg alltid en stor porsjon som jeg porsjonerer ut i flere beger som jeg fryser ned. På den måten har jeg alltid middagsglassene klare når jeg trenger de.
Disse begrene er fra Philips Avent, og er helt fantastiske

Hvis noen lurer på smakene i de forskjellige begrene så er det: 

Grønn – avokado og banan (blendet sammen rå og fryst ned)

Oransje – søtpotet, gulrot og litt fersk basilikum (dampet og blendet)

Brun – eple, pære og sviske (dampet og blendet)

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

13 kommentarer
    1. Jeg laget og alltid maten selv og mine spiste det samme som oss.. Bare i most form..
      Sjelden det ble glassmat, da var det isåfall kriseløsning på tur…

      Så enkelt å lage selv.. Og ja, mye billigere..
      🤗

    2. Tommel opp for sunt, lurt og billig! 😃 Med første gav jeg mat fra glass og mat jeg hadde moset selv og fryst ned, med nummer to var jeg så lei av å mose maten først at han fikk det samme vi spiste til måltidene, større ting ble delt opp i passe staver for ham å holde i. Harde ting som gulrøtter ble kokt til de var helt møre. Funket supert og det var SÅ deilig å kunne konsentrere seg om egen mat i stedet for å mate 😅 Er bare 19 mnd mellom mine da, så måltidene var nok hektiske fra før 😊

    3. Fire glass med babymat kjøpte jeg til mine, som nå er 18 mnd. De havna i søpla… Smakte dritt!
      Lage selv er best på alle måter.

    4. Jeg laget også hjemmelaget babymat til min sønn, og syns det var kjempegøy, og han elsket det. Likevel nektet han å spise en eneste bit middag utenom pasta fra han var ca 1 år til 2,5 år. Så den teorien om at de skal slippe å begynne og like maten etterhvert kan jeg motbevise ganske kjapt! 😉

    5. Har gledet med til babymat-innlegg igjen selv om jeg ikke har baby nå 🙂 men jeg begynte å følge deg høsten 2013 da min eldste sønn var ca 7 måneder (født to måneder før dine), og husker det var du som inspirerte meg (og opplyste meg!) om hvor bra det er med hjemmelaget babymat. Til eldste ble det ferdigglass i ny og ne, men nr to fikk kun hjemmelaget 🙂 gøy å lage og ikke minst er det sunnest og smaker best. Vil bare si at det er superbra at du deler slike innlegg, for det inspirerer nok mange til å lage mer hjemmelaget! 🙂

    6. Jeg får ikke min til å spise hjemmelaget mat, for det blir ikke glatt nok med stavmikser.. hva bruker du får å lage pureene?

    7. Har en gutt på snart 6 med så vi er i gang med smaksprøver, men hvordan tiner du de opp når hun skal ha? og disse små terningene også?

    8. Jeg anbefaler virkelig BLW . Sistemann fikk lære mat å kjenne på den måten, og det var en fryd å følge med på. Og en fryd å kunne spise sammen alle samtidig . Jo en del mer (mye) mer gris å ta etterpå, men det ble en vane og vi ryddet annenhver dag / måltid. Og så finner en triksene- spise i bare bleie, en liten voksduk under stolen, og stol i plast som kunne spyles.
      Uansett – anbefales fra 6mnd!

      1. Ja, det er jo fantastisk, men jeg tror jeg hadde dødd litt av all grisingen, så her blir det kombinert. Hun får ting og tang hun kan spise med hendene, men så legger vi til måltider gitt med skje i tillegg 🙂

    9. Kjempefint at du deler og inspirerer. Men: du har nok til dels vært heldig med dine barn. Du påstår at alt kan tilvennes og læres. Jeg er uenig. Mye er medfødt, også evne (ikke nødvendigvis vilje!) til å smake nye smaker og venne seg på konsistenser. Dine innlegg er positivt ment. Men jeg er ganske sikker på at du har lesere som ikke får til det du beskriver, fordi barn er ulike. Noen gang hjelper ingen tips og triks.

      1. Jeg mener ikke at dette er løsningen på at man slipper kresne barn, de er forskjellige slik du skriver, men jeg tror i alle fall du gir et best mulig grunnlag sammelignet med alternativet som er å gi ferdimat som ikke smaker som det den gir seg ut for å være 🙂 Det er det jeg prøver å få fram 🙂

    10. Vi skal snart igang med å smake på mat her også. Jeg blir inspirert til å prøve å lage den selv. Lager du også grøt fra bunnen?

    11. Supert innlegg☺️ jeg har en jente som akkurat ble 6 mnd.(Første babyen) Jeg prøver å holde meg til hjemmelaget.Er kjekt med nye smaker for snuppa☺️

      Takk for inspirasjonen ☺️
      Kom gjerne med flere tips og triks😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg