Gang på gang (under veis)

Jeg ble stående å kikke, sammenligne farger og måle en type panel opp i mot et laminatgulv på montér sist uke. Siden panelplankene ikke var priset måtte jeg spørre en ansatt om litt hjelp. “Hva er prisen per kvadratmeter på disse” sa jeg mens jeg pekte på riktig plank. Han sjekket opp på datamaskinen sin og fant ut av prisen var rundt 400,- per kvadratmeter. Da ble jeg sikker i mitt valg, jeg gikk for laminatgulvet til 150,- kadratmeteren. “Ok, da skal jeg har 6 kvadratmeter med denne laminaten, jeg skal kle en vegg” fortalte jeg. Mannen foran meg kikket dumt på meg: “du vet at det er til gulv?” “ja, det er jeg klar over” svarte jeg med lite smil. Han hjalp meg med å bære laminatpakkene over på en tralle, selv sto jeg med tvillingvogn og med to tvillinger flyende på gulvet, siden vogna var kjedelig. Da vi gikk mot kassen spurte han med et skjevt øyebryn: “hvordan har du tenkt til å feste det på veggen” Han tenkte vel sitt da jeg svarte: ” med en spikerpistol, jeg vet det funker, for jeg har sett det på “Tid for Hjem”

Til tross for at jeg er ei jente, og til tross for at jeg har vært alene hjemme har jeg jammen meg klart å få gulv til å henge på veggen, og vanskelig var det heller ikke. Det vanskeligste var å klare og få den enormt tunge kompressoren til spikerpistolen fra garasjen og inn i gangen alene. Men når sant skal sies, “riktig verktøy, gjør halve jobben” Og verktøy er ikke hva jeg mangler med en samboer som jeg trur har som hobby og samle på dette til han har ALT! ^^, 

(Jeg er enda ikke ferdig, men siden jeg bruker så mye tid oppe tenkte jeg at det var greit å vise litt bilder underveis)

FØR / ETTER

Hittil har jeg:

  • sparklet “panel”veggene for spikerhull, men også mellom hver “planke”
  • pusset ned veggene slik at de har blitt slette
  • festet laminat til den ene veggen, ved å bruke spikerpistol i mellom hver “skjøt”, altså der man trer inn en ny plate. Er man kjent med laminat ved man hvor. På den måten synes ingen spiker når veggen er ferdig satt. Jeg har brukt en elektrisk stikksag til å beskjære laminatplankene slik som sinnasnekkeren gjør, det lærte jeg ved et lite youtube-søk
  • De andre veggene har jeg grunnet og malt. 
  • Listene langs gulvet har jeg byttet ut med nye, disse har jeg malt i samme farge som veggene, for å få veggen til å virket lengre. Det er fra før av lav takhøyde, så greit å ikke minimere den enda mer men en hvit kontraslist. 
  • Gulvet er grunnet med heftgrunn og så malt med gulvmaling som er en tone mørkere enn veggene. Jeg mangler et strøk på gulvet i den siden dere ser på bilde over, hvor maskeringsteipen fremdeles sitter på listen.
  • pipa har fått ny hvitmaling på seg
  • taket og taklister har fått ny hvitmaling
  • rekkverket på trappen er pusset og grunnet
  • dørlister er grunnet og malt (ikke ferdig)
  • stømledingene som ligger utenpå veggene har jeg tredd inn i ledningslister for å få et renere og penere resultat. 

Nå mangler jeg: 

  • et strøk gulvmaling
  • dørlister
  • dører 
  • maling av rekkverk
  • møblering og lyssetting

Woho, jeg må si jeg ser lyset i tunellen da, ikke så mye igjen nå 😀 Og jeg har bare brukt 3000 kroner på denne forandringen. ^^, 

101 kommentarer

Siste innlegg